MAPAC: Process Analysis for Citizen Approach Method

Authors

  • Emmanuel Pires Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO)
  • Renata Araújo Universidade Presbiteriana Mackenzie

DOI:

https://doi.org/10.5753/isys.2020.752

Keywords:

Public Services, Business Process Management, Ciberdemocracy, Electronic Democracy, Conflict Mediation

Abstract

The use of Information and Communication Technologies has been understood as an important mean for public organizations to provide quality services to citizens, reducing the gap among public administration and its clients. This paper describes the Process Analysis for Citizen Approach Method (MAPAC), which aims to guide a process analyst to identify and propose solutions in order to reduce the gap between citizens and the public process. Two studies were carried out to evaluate MAPAC, one at the National Cancer Institute (INCA) in Brazil and another at a specialized unit in conflict mediation at the Rio de Janeiro Court of Justice (TJRJ). The results have describe the method potential to support the identification of alternatives of citizen participation.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ABPMP. Guia para o Gerenciamento de Processos de Negócio – Corpo Comum de Conhecimento (BPM CBOK V3.0). 1st ed. Cambridge, 2013.
ANTONIO, N.; FORNAZIN, M.; ARAUJO, R. Metodologia de Pesquisa de Estudo de Caso em Sistemas de Informação. Disponível em: <http://portaldeconteudo.sbc.org.br/livros/index.php/sbc/catalog/view/7/10/35-1>. Acesso em: 20/6/2019.
ARAUJO, R.; CAPELLI, C.; DIIRR, B.; ENGIEL, P.; TAVARES, R. L. Democracia Eletrônica. In: M. Pimentel; H. Fuls (Eds.); Sistemas Colaborativos. 1st ed., p.110–121, 2011.
ARAUJO, R.; MAGDALENO, A. Social BPM: Processos de Negócio, Colaboração e Tecnologia Social. Simpósio Brasileiro de Sistemas de Informação (SBSI).4, p. 1–5, 2015.
ARAUJO, R.; TAHER, Y. Refining IT Requirements for Government-Citizen Co-participation Support in Public Service Design and Delivery. In: P. Parycek; N. Edelmann (Eds.); Conference for E-Democracy and Open Governement. Anais... . p.61–72, 2014.
BASILI, R. V.; CALDIERA, G.; ROMBACH, H. D. Goal Question Metric (GQM) Approach. Encyclopedia of Software Engineering. v. 2, p.1–10, 2002.
BRASIL. Brasil. Lei No 12.965. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2014/lei/l12965.htm>. Acesso em: 11/3/2018a.
BRASIL. Brasil. Decreto No 8.243. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2014/decreto/d8243.htm>. Acesso em: 14/7/2018b.
BRASIL. Brasil. Lei No 13.105. Disponível em: <https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2015/lei/l13105.htm>. Acesso em: 3/10/2016.
BRASIL. Brasil. Decreto no 8.638. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2016/decreto/d8638.htm>. Acesso em: 14/7/2018.
BRASIL. Brasil. Lei No 13.460. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2017/lei/L13460.htm>. Acesso em: 3/1/2018.
CAPPELLI, C. Uma abordagem para transparência em processos organizacionais utilizando aspectos. 2009. 328 f. Tese (Doutorado em Informática). Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro-PUC. 2009.
CLASSE, T. DE M. DE. Um método para o design de jogos digitais baseados em processo para a prestação de serviços públicos. 2017. 154 f. Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro - UNIRIO. 2017.
DIIRR, B. Conversas sobre processos de prestação de serviços públicos. 2011. 145 f. Dissertação (Mestrado em Informática). Universidade do Estado do Rio de Janeiro-UNIRIO. 2011.
DIIRR, B.; ARAUJO, R.; CAPPELLI, C. Talking about Public Service Processes. (E. Tambouris, A. Macintosh, & H. Bruijn, Eds.)Electronic Participation: Proceedings of the 3rd IFIP WG 8.5 International Conference, ePart 2011, Lecture Notes in Computer Science., 2011.
DIIRR, B.; ARAUJO, R.; CAPPELLI, C. Encouraging Society Participation Through Conversations About Public Service Processes. International Journal of Electronic Government Research, v. 10, n. 2, p. 22–42, 2014.
DIIRR, B.; ENGIEL, P.; TAVARES, R.; ARAUJO, R. Soluções para ampliação da Democracia Eletrônica. Disponível em: <http://www.lbd.dcc.ufmg.br/colecoes/eri-rj/2010/03-63820_3.pdf>. Acesso em: 27/1/2017.
DUMAS, M.; ROSA, M. LA; MENDLING, J.; REIJERS, H. A. Fundamentals of Business Process Management. 2nd ed. Berlin, Heidelberg: Springer Berlin Heidelberg, 2018.
ENGIEL, P. Projetando o entendimento de modelos de processo de prestação de serviços públicos. 2012. Dissertação (Mestrado em Informática). Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro - UNIRIO. 2012.
GOMES, J. M. Promovendo a compreensão de regras em processos de prestação de serviços públicos utilizando a animação. 2011. 108 f. Dissertação (Mestrado em Informática). Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro - UNIRIO. 2011.
MACINTOSH, A.; WHYTE, A. Towards an evaluation framework for eParticipation. Transforming Government: People, Process and Policy, v. 2, n. 1, p. 16–30, 2008.
MAGDALENO, A.; ARAUJO, R.; BORGES, M. A maturity model to promote collaboration in business processes. International Journal of Business Process Integration and Management, v. 4, n. 2, p. 111, 2009.
NIEHAVES, B.; MALSCH, R. Democratizing Process Innovation? On Citizen Involvement in Public Sector BPM. (M. A. Wimmer, H. J. Scholl, M. Janssen, & R. Traunmüller, Eds.)Electronic Government: Proceedings of the 8th IFIP WG 8.5 International Conference, EGOV 2009, Lecture Notes in Computer Science., 2009.
NOGRAŠEK, J.; VINTAR, M. Observing organisational transformation of the public sector in the e-government era. Transforming Government: People, Process and Policy, v. 9, n. 1, p. 52–84, 2015.
PIRES, E. Método de Análise de Processos para Aproximação Cidadã (MAPAC). Disponível em: <http://ciberdem.uniriotec.br/wp-content/uploads/sites/20/2018/07/Book-MAPAC_V10.pdf>. Acesso em: 25/8/2018.
RACZYŃSKA, M. Process management in Public administration. Acta Universitatis Nicolai Copernici, v. 42, n. 4, p. 79–91, 2015.
SELL, M. M. Regra Clara: Uma proposta de design de artefato para compreensão de regras de negócio em processos de prestação de serviços públicos. 2016. 97 f. Dissertação (Mestrado em Informática). Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro - UNIRIO. 2016.
SELL, M. M.; ARAUJO, R. Regras de Negócio para Cidadãos : Compreensão e Comunicação Business Rules for Citizens : Comprehension and Communication. , p. 3–5, 2015.
SERRANO, D. B. Identificação de requisitos de apoio à gestão de conhecimento: uma análise holística e intencional dos processo de negócio. 2010. 133 f. Dissertação (Mestrado em Informática). Universidade do Estado do Rio de Janeiro-UNIRIO. 2010.
SERRANO, D. B.; SANTOS, L. Roteiro para levantamento de requisitos para o apoio à gestão de conhecimento através de processos de negócios. 2007. 71 f. UNIRIO-Universidade do Estado do Rio de Janeiro. 2007.
SHARP, A.; MCDERMOTT, P. Workflow Modeling: Tools for Process Improvement and Application Development, Second Edition. 2009.
SILVA, J.; PÓS-GRADUAÇÃO, P. DE; PPGI, I.; ARAUJO, R. Um Método de Elicitação de Requisitos para Ambientes Virtuais de Participação Social Alternative Title : A Elicitation Method Requirements for Virtual Environments Social Participation. , 2016.
SILVA, S. Graus de participação democrática no uso da Internet pelos governos das capitais brasileiras. Opinião Pública, v. 11, n. 2, p. 450–468, 18. Oct. 2005.
TAVARES, R. L. Visualizações para apoiar a compreensão de discussões políticas. 2012. 108 f. Dissertação (Mestrado em Informática). Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro - UNIRIO. 2012.
TAVARES, R. L.; PIMENTEL, M.; MENDES DE ARAUJO, R. Visualizing Clashes and Alliances in Social Networks of Political Discussions. Social Networking, v. 3, p. 94–101, 2014.
YIN, R. K. Estudo de Caso: planejamento e métodos. 5th ed. Porto Alegre: Bookman, 2015.

Published

2020-03-28

How to Cite

Pires, E., & Araújo, R. (2020). MAPAC: Process Analysis for Citizen Approach Method. ISys - Brazilian Journal of Information Systems, 13(2), 04–33. https://doi.org/10.5753/isys.2020.752

Issue

Section

Regular articles

Most read articles by the same author(s)