Evasion in the Information System Course from a three-dimensional perspective of factors

Authors

  • Juliana Saraiva Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
  • Amanda Rodrigues Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
  • Vanessa Dantas Universidade Federal da Paraíba (UFPB)

DOI:

https://doi.org/10.5753/isys.2020.792

Keywords:

Information System, School Dropout, Human and Social Factors, Academic Achievement

Abstract

High dropout rates in graduation are demanding research to understand this phenomenon, including in courses such as Information System. Thus, this paper investigated dropout from the perspective of academic, human and social factors in UFPB. A survey was answered by 53 cases of dropout and a quantitative analysis on data generated by the Institution's Academic Control System - 243 records - was conducted, which recorded a lack of public and university policies related to economic statistics as one of the main causes of dropout. The results suggested that there is no difference in learning disabilities and in the cancellation rates of students of different gender and school background (public or private), demonstrating that institutional decisions must be made taking into account a factors three-dimensional view.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ana Márcia Soecki (FCSGN), Alex Zopeletto da Silva, S. S. H. N. S. A. P. F. d. A. T. S. S. d. S. E. A. (2017). Evasão no ensino superior. Nativa – Revista de Ciências Sociais do Norte do Mato Grosso, 7(1).
Berardi, R. C. G. and Bim, S. A. (2017). A crise de identidade dos cursos de sistemas de informação é percebida “além-muros” das universidades no sul do brasil?. iSys - Revista Brasileira de Sistemas de Informação, 10(4):24–44.
Costa, M. R. d. and Ferri, C. (2018). Employability and professional development: What happens after graduation? education policy analysis archives, 26(0):96.
Coutinho, E., Bezerra, J., Bezerra, C. I. M., and Moreira, L. O. (2018). Uma Análise da Evasão em Cursos de Graduação Apoiado por Métricas e Visualização de Dados. Anais do Workshop de Informática na Escola, 24(1):31.
da Silva, L. R. and vaz, N. A. P. (2018). Mineração de dados aplicada ao estudo da relação entre as reprovações nas disciplinas de lógica de programação e a evasão no curso de sistema de informação - ccet. In Anais do Simpósio Unificado dos Cursos de Sistemas de Informação da UEG.
Damasceno, I. and Carneiro, M. (2018). Panorama da evasão no curso de sistemas de informação da universidade federal de uberlândia: Um estudo preliminar. Brazilian Symposium on Computers in Education (Simpósio Brasileiro de Informa ́tica na Educação - SBIE), 29(1):1766.
Digiampietri, L., Lauretto, M., and Nakano, F. (2016a). Estratégia de Análise Quantitativa para Revisão de Pré-requisitos em uma Matriz Curricular do Curso de Bacharelado em Sistemas de Informação. 9:53–70.
Digiampietri, L. A., Nakano, F., and Lauretto, M. d. S. (2016b). Mineração de Dados para Identificação de Alunos com Alto Risco de Evasão: Um Estudo de Caso. Revista de Graduação USP, 1(1):17–23.
Garcia, L., Lara, D., Antunes, F., Miranda, C., and Peres, C. (2017). Análise da Evasão no Ensino Superior e suas Motivações: Um Estudo de Caso em um Curso de Sistemas de Informação. Anais do Simpósio Brasileiro de Sistemas de Informação (SBSI), pages 527–534.
Manha ̃es, L. M. B., Costa, M., Zavaleta, J., and Zimbrão, G. (2012). Identificação dos Fatores que Influenciam a Evasão em Cursos de Graduação Através de Sistemas Baseados em Minerac ̧a ̃o de Dados: Uma Abordagem Quantitativa. page 12.
Saccaro, A., França, M. T. A., Jacinto, P. d. A., Saccaro, A., França, M. T. A., and Jacinto, P. d. A. (2019). Fatores Associados à Evasão no Ensino Superior Brasileiro: um estudo de ana ́lise de sobreviveˆncia para os cursos das a ́reas de Cieˆncia, Matema ́tica e Computac ̧a ̃o e de Engenharia, Produc ̧a ̃o e Construção em instituições públicas e privadas. Estudos Econoˆmicos (São Paulo), 49(2):337–373.
Silva Filho, R. L. L. e., Motejunas, P. R., Hipo ́lito, O., and Lobo, M. B. d. C. M. (2007). A evasão no ensino superior brasileiro. Cad. Pesqui., 37(132):641–659.
Stol, K.-J., Ralph, P., and Fitzgerald, B. (2016). Grounded theory in software engineering research: A critical review and guidelines. In 2016 IEEE ACM 38th International Conference on Software Engineering (ICSE), pages 120–131. ISSN: 1558-1225.
Tomlinson, M. (2012). Graduate employability: a review of conceptual and empirical themes. Higher Education Policy, 25:407–431.
Zanato, K. Y. d. S., Ventura, T. M., and Ribeiro, J. M. (2018). Ana ́lise da evasão de alunos da área de tecnologia da informação por meio de um banco de dados orientado a grafos. Revista Eletroˆnica Argentina-Brasil de Tecnologias da Informação e da Comunicação, 1(8).

Published

2020-06-10

How to Cite

Saraiva, J., Rodrigues, A., & Dantas, V. (2020). Evasion in the Information System Course from a three-dimensional perspective of factors. ISys - Brazilian Journal of Information Systems, 13(3), 05–24. https://doi.org/10.5753/isys.2020.792

Issue

Section

Extended versions of selected articles