The demand for stereotype-free computing courses for Elementary School Teachers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5753/jis.2022.2854

Keywords:

Stereotype-free, Computing, Elementary School Teachers

Abstract

From the discussion on the insertion of computational concepts in Basic Education in Brazil, there has been a growing demand for support to these teachers in the form of training courses in computing, whether offered by formal bodies or even by independent projects such as the university extension. If, on the one hand, the offer of these courses fulfills the role of helping Basic Education teachers in this challenge of integrating computational concepts in their classroom practice, on the other hand, these training courses also have the potential to engage teachers to attract their students to the area of ​​computing as a profession. We argue that because many girls are rarely exposed to content in this area in particular, and hearing quality clarifications from their teachers can spark previously unexplored curiosities. However, in order to fulfill this second role, it is necessary to discuss how these courses are approached in order to break with certain stereotypes, such as gender, which have long been perceived in this area. In this sense, this article highlights this demand for training courses in computing free of stereotypes, since it identifies a perception that is still stereotyped, a possible reflection of a clear lack of basic education teachers in training courses offered by the TIChers extension project.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Rita Cristina Galarraga Berardi, Universidade Tecnológica Federal do Paraná

Rita Cristina Galarraga Berardi is Associate Professor at the Department of Informatics at Federal University of Technology of Paraná (UTFPR) in Curitiba. She graduated in Computer Science at Federal Univeresity of Pelotas - RS (2006), obtained a M.Sc. in Computer Science from PUC-RS (2009) and a Ph.D. (2015) in Informatics from PUC-Rio. Her research interests concentrate on Linked Data, Semantic Web, Knowledge Management and Information Management.
CV: http://lattes.cnpq.br/6066036778785137

References

Álvaro Justen (2010). Classificação de gênero em nomes brasileiros, com base em dados do censo de 2010. [link]. Accessed: 2022-11-20.

Amador, B., Turato, P., Hoger, M., Santos, L., Bim, S., & Berardi, R. (2021). O papel das professoras no incentivo à carreira de Computação para meninas no Ensino Fundamental. In Anais do XV Women in Information Technology, (pp. 131-140). Porto Alegre: SBC. doi:10.5753/wit.2021.15849

Aires, J., Mattos, G., Oliveira, C., Brito, A., Aragão, A., Alves, S., Coelho, T., and Moreira, G. (2018). Barreiras que Impedem a Opção das Meninas pelas Ciências Exatas e Computação: Percepção de Alunas do Ensino Médio. In Anais do XII Women in Information Technology. Porto Alegre: SBC.

Berardi, R., Kozievitch, N., Bim, S. and Auceli, P. (2019). Oficina de Banco de Dados com Aprendizado Cinestésico para Meninas do Ensino Médio. Anais do Workshop de Informática na Escola, 25(1), 345-354.

Bim, S. A., and Berardi, R. C. G. (2020). TIChers - conscientização e formação de docentes da Educação Básica por mais mulheres na Computação. Anais do XIV Women in Information Technology, Cuiabá: SBC, pp.269-273.

Brasil. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep). Censo da Educação Básica 2020: resumo técnico. Brasília, DF: INEP, 2021.

Buscacio, R. C. Z. and Soares, A. B. (2017). Expectativas sobre o desenvolvimento da carreira em estudantes universitários. Revista Brasileira de Orientação Profissional, 18(1), 69-79.

de Holanda, M., Mourão, R., Ramos, G., de Araújo, A., and Walter, M. (2017). Uma Pesquisa com Alunas do Ensino Fundamental e Médio sobre os Cursos da Área de Computação. Anais do XI Women in Information Technology. Porto Alegre: SBC.

de Souza, T. P. (2017). A Desigualdade de Gênero no Campo da Tecnologia da Informação. Seminário Internacional Fazendo Gênero 11 & 13th Women’s Worlds Congress.

Faht, B. H. (2011). Fatores que influenciam a escolha profissional do jovem universitário e sua visão a respeito da orientação profissional. 122 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade do Vale do Itajaí, Itajaí, 2011.

Ferreira, A. F., Nascimento, I. and Fontaine, A. M. (2009). O papel do professor na transmissão de representações acerca de questões vocacionais. Revista Brasileira de Orientação Profissional, 10(2), 43-56.

Imaginário, L. (1990). Desenvolvimento vocacional. Em B. Campos (Org.), Psicologia do desenvolvimento e educação de jovens: Vol. 2. Lisboa: Universidade Aberta.

Imaginário, L. (1995). Reestruturação curricular e orientação escolar e profissional. Noesis, 35, 30-32.

Maciel, C., Bim, S. A., & da Silva Figueiredo, K. (2018, May). Digital girls program: disseminating computer science to girls in Brazil. In Proceedings of the 1st International Workshop on Gender Equality in Software Engineering (pp. 29-32).

Martins, A., Silva, J., Santos, J., and Rebouças, A. (2019). Fatores que Atraem e Afastam as Meninas de cursos da Área de TI. Anais do XIII Women in Information Technology, (pp. 114-118). Porto Alegre: SBC.

Matos, E., Coutinho, C., Santos, E., dos Santos, J., Azevedo, L., Tavares, G., and Zabot, D. (2021). Desenvolvendo e descobrindo competências no currículo escolar por meio do Raciocínio Computacional. Anais do Simpósio Brasileiro de Educação em Computação, (pp. 255-262). Porto Alegre: SBC.

Neto, J. G. S., Fernandes, C. L., Nascimento, P. H. L. and Silva, M. H. (2016). Fatores que influenciam na escolha do curso superior por parte dos alunos do ensino médio: o professor exerce influência?. Anais III Congresso Nacional de Educação, Campina Grande: Realize Editora.

of University Women, A. A. and the Analysis Group, G.-L. (1994). Shortchanging Girls, Shortchanging America: Executive Summary: a Nationwide Poll that Assesses Self-esteem, Educational Experiences, Interest in Math and Science, and Career Aspirations of Girls and Boys Ages 9-15. American Association of University Women Educational Foundation.

Semis, L. and Monteiro, A. P. (2016). Mulheres enfrentam preconceito e isolamento em cursos de computação. [link]. Accessed: 2022-7-30.

Sociedade Brasileira de Computação (2019). Educação Superior em Computação e Estatísticas. [link]. Accessed: 2022-7-30.

Sociedade Brasileira de Computação (2022). CNE aprova normas sobre Computação na Educação Básica. [link]. Accessed: 2022-7-30.

Zorzo, Avelino Francisco et al. (2017). Referenciais de Formação para os Cursos de Graduação em Computação. Sociedade Brasileira de Computação (SBC). 153p. ISBN 978-85-7669-424-3.

Downloads

Published

2022-12-21

How to Cite

BERARDI, R. C. G.; AMADOR, B. O.; HOGER, M. D. V.; TURATO, P. A.; SANTOS, L. M. da S.; BIM, S. A. The demand for stereotype-free computing courses for Elementary School Teachers. Journal on Interactive Systems, Porto Alegre, RS, v. 13, n. 1, p. 410–418, 2022. DOI: 10.5753/jis.2022.2854. Disponível em: https://sol.sbc.org.br/journals/index.php/jis/article/view/2854. Acesso em: 20 apr. 2024.

Issue

Section

Regular Paper