B-High Education: prototype of a platform to support the adoption and implementation of b-learning in Higher Education
Abstract
This article presents the prototype of a virtual learning environment (VLE) to assist in the adoption and implementation of the b-learning modality in higher education, focusing on the integration of Information and Communication Technologies (ICT) and hybrid methodologies. The methodology used combines a bibliographic review, requirements gathering through an online opinion survey with professors and students of a Higher Education Institution (HEI). The results include the identification of the types of VLE used by public and private HEIs, analysis of the collected data and the development of the prototype of the teaching platform.
References
Aurélio. [link]. Acesso em: 20 dez. 2024.
Dewey, J. (1966), Democracy and Education, New York: Macmillan.
Edward, C. N., Asirvatham, D., and Johar, M. G. M. (2018) Effect of blended learning and learners’ characteristics on students’ competence: An empirical evidence in learning oriental music. Education and Information Technologies, 23(6), 2587-2606.
Filipe, A. (2005) “Blended-Learning no Ensino Superior–Estratégias de Motivação Online”. In: Actas da IV Conferência Internacional de Tecnologias de Informação e Comunicação na Educação, Challenges. Centro de Competência Nónio Século XXI da Universidade do Minho, p. 293-301, 2005.
Graham, C. R., Woodfield, W., and Harrison, J. B. (2013) A framework for institutional adoption and implementation of blended learning in higher education. The Internet and Higher Education, 18, 4–14. [link] DOI: 10.1016/j.iheduc.2012.09.003.
Guedes, G. T. A. (2011), UML 2: uma abordagem prática, 2. ed. São Paulo: Novatec Editora.
Henriques, S. M. G., and Furini, G. L. (2018) Ubicuidad y movilidad: percepciones sobre la ubicuidad de las conexiones a través del internet de las cosas. Anuario Eletronico De Estudos En Comunicación Social “Disertaciones”. 12(1), 11-23. DOI: 10.12804/DISERTACIONES.
Hermida, J. F., e Bonfim, C. R. de S. (2006) A educação à distância: história, concepções e perspectivas. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, n. 2, p. 166–181, [link]. Acesso em 10 dez. 2024.
Huang, Y. M., Chiu, P. S., Liu, T. C., and Chen, T. S. (2011) The design and implementation of a meaningful learning-based evaluation method for ubiquitous learning. Computers & Education, 57(4), 2291-2302.
Ifenthaler, D., and Widanapathirana, C. (2014) Development and validation of a learning analytics framework: Two case studies using support vector machines. Technology, Knowledge and Learning, 19(1-2), 221–240.
Inglis, F. (1993). A Teoria dos Media. Lisboa: Vega.
Lemos, A. (2007) Cidade e mobilidade. Telefones celulares, funções pós-massivas e territórios informacionais. Matrizes, 1(1) 121-137. [link] DOI: 10.11606/issn.1982-8160.v1i1p121-137.
Lévy, P. (1997), Cibercultura: Relatório para o Conselho da Europa no Quadro do Projecto Bovas Tecnologias: Cooperação Cultural e Comunicação, Lisboa: Instituto Piaget, Colecção Epistemologia e Sociedade.
Metared. (2022) “Saiba mais sobre um ambiente virtual de aprendizagem. MetaRed Brasil” [link]. Acesso em: 14 fev. 2025.
Moodle. (2024) [link]. Acesso em: 20 dez. 2024.
Morais, N, S., and Cabrita, I. (2008) b-Learning: impacto no desenvolvimento de competências no ensino superior politécnico. Revista de Estudos Politécnicos, v. 6, n. 9, p. 1-31.
Poon, J. (2014) A cross-country comparison on the use of blended learning in property education. Property Management, 32(2), 154–175. [link] DOI: 10.1108/PM-04-2013-0026.
Ramos, T. L., Sousa, R. P. L., and Alves, J. B. da M. (2013) “Sistema de b-learning e sua aplicação no processo de ensino e aprendizagem”. International Conference on Interactive Computer aided Blended Learning, 275-282.
Salmon, G. (2000), E-moderating: the key to teaching and learning online, London.
Silva, B., and Falavigna, G. (2015) “Aprendizagem ubíqua na modalidade b-learning: Estudo de caso do Mestrado de Tecnologia Educativa da UMinho”. In: Morgado, J. C., Mendes, G. L., Moreira, A. F. and Pacheco, J.A. (Orgs). Currículo, Internacionalização, cosmopolitismo: Desafios contemporâneos em contextos Luso-Afro-Brasileiros, 101-121. Santo Tirso: De Facto Editores.
Silva, M. G. (2013), Mobilidade e construção do currículo na cultura digital. In Almeida. M. E., Dias, P. and Silva, B. (Orgs). Cenários para a inovação para a educação na Sociedade Digital, 123-136. São Paulo: Editora Loyola.
Sommerville, Ian. (2011), Engenharia de Software/Ian Sommerville, tradução Ivan Bosnic e Kalinka G. de O. Gonçalves, revisão técnica Kechi Hirama, 9. ed. São Paulo: Pearson Prentice Hall.
Sonego, A. H. S., and Behar, P. A. (2015) “M-learning: reflexões e perspectivas com o uso de aplicativos educacionais”. In Conferência internacional sobre informática na educação, 11, 521-526.
Vieira, A. M. C. A. P. (2024) A adoção e implementação da modalidade b-learning no ensino superior: um estudo de caso em universidades do estado do Amazonas. Tese (Doutorado). Universidade Fernando Pessoa. Porto/Portugal. [link]. Acesso em 7 jun. 2025.
Dewey, J. (1966), Democracy and Education, New York: Macmillan.
Edward, C. N., Asirvatham, D., and Johar, M. G. M. (2018) Effect of blended learning and learners’ characteristics on students’ competence: An empirical evidence in learning oriental music. Education and Information Technologies, 23(6), 2587-2606.
Filipe, A. (2005) “Blended-Learning no Ensino Superior–Estratégias de Motivação Online”. In: Actas da IV Conferência Internacional de Tecnologias de Informação e Comunicação na Educação, Challenges. Centro de Competência Nónio Século XXI da Universidade do Minho, p. 293-301, 2005.
Graham, C. R., Woodfield, W., and Harrison, J. B. (2013) A framework for institutional adoption and implementation of blended learning in higher education. The Internet and Higher Education, 18, 4–14. [link] DOI: 10.1016/j.iheduc.2012.09.003.
Guedes, G. T. A. (2011), UML 2: uma abordagem prática, 2. ed. São Paulo: Novatec Editora.
Henriques, S. M. G., and Furini, G. L. (2018) Ubicuidad y movilidad: percepciones sobre la ubicuidad de las conexiones a través del internet de las cosas. Anuario Eletronico De Estudos En Comunicación Social “Disertaciones”. 12(1), 11-23. DOI: 10.12804/DISERTACIONES.
Hermida, J. F., e Bonfim, C. R. de S. (2006) A educação à distância: história, concepções e perspectivas. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, n. 2, p. 166–181, [link]. Acesso em 10 dez. 2024.
Huang, Y. M., Chiu, P. S., Liu, T. C., and Chen, T. S. (2011) The design and implementation of a meaningful learning-based evaluation method for ubiquitous learning. Computers & Education, 57(4), 2291-2302.
Ifenthaler, D., and Widanapathirana, C. (2014) Development and validation of a learning analytics framework: Two case studies using support vector machines. Technology, Knowledge and Learning, 19(1-2), 221–240.
Inglis, F. (1993). A Teoria dos Media. Lisboa: Vega.
Lemos, A. (2007) Cidade e mobilidade. Telefones celulares, funções pós-massivas e territórios informacionais. Matrizes, 1(1) 121-137. [link] DOI: 10.11606/issn.1982-8160.v1i1p121-137.
Lévy, P. (1997), Cibercultura: Relatório para o Conselho da Europa no Quadro do Projecto Bovas Tecnologias: Cooperação Cultural e Comunicação, Lisboa: Instituto Piaget, Colecção Epistemologia e Sociedade.
Metared. (2022) “Saiba mais sobre um ambiente virtual de aprendizagem. MetaRed Brasil” [link]. Acesso em: 14 fev. 2025.
Moodle. (2024) [link]. Acesso em: 20 dez. 2024.
Morais, N, S., and Cabrita, I. (2008) b-Learning: impacto no desenvolvimento de competências no ensino superior politécnico. Revista de Estudos Politécnicos, v. 6, n. 9, p. 1-31.
Poon, J. (2014) A cross-country comparison on the use of blended learning in property education. Property Management, 32(2), 154–175. [link] DOI: 10.1108/PM-04-2013-0026.
Ramos, T. L., Sousa, R. P. L., and Alves, J. B. da M. (2013) “Sistema de b-learning e sua aplicação no processo de ensino e aprendizagem”. International Conference on Interactive Computer aided Blended Learning, 275-282.
Salmon, G. (2000), E-moderating: the key to teaching and learning online, London.
Silva, B., and Falavigna, G. (2015) “Aprendizagem ubíqua na modalidade b-learning: Estudo de caso do Mestrado de Tecnologia Educativa da UMinho”. In: Morgado, J. C., Mendes, G. L., Moreira, A. F. and Pacheco, J.A. (Orgs). Currículo, Internacionalização, cosmopolitismo: Desafios contemporâneos em contextos Luso-Afro-Brasileiros, 101-121. Santo Tirso: De Facto Editores.
Silva, M. G. (2013), Mobilidade e construção do currículo na cultura digital. In Almeida. M. E., Dias, P. and Silva, B. (Orgs). Cenários para a inovação para a educação na Sociedade Digital, 123-136. São Paulo: Editora Loyola.
Sommerville, Ian. (2011), Engenharia de Software/Ian Sommerville, tradução Ivan Bosnic e Kalinka G. de O. Gonçalves, revisão técnica Kechi Hirama, 9. ed. São Paulo: Pearson Prentice Hall.
Sonego, A. H. S., and Behar, P. A. (2015) “M-learning: reflexões e perspectivas com o uso de aplicativos educacionais”. In Conferência internacional sobre informática na educação, 11, 521-526.
Vieira, A. M. C. A. P. (2024) A adoção e implementação da modalidade b-learning no ensino superior: um estudo de caso em universidades do estado do Amazonas. Tese (Doutorado). Universidade Fernando Pessoa. Porto/Portugal. [link]. Acesso em 7 jun. 2025.
Published
2025-07-01
How to Cite
UCHÔA, Carlos Breno da Cruz; VIEIRA, Anacilia Maria Cavalcante de A. P..
B-High Education: prototype of a platform to support the adoption and implementation of b-learning in Higher Education. In: ICET TECHNOLOGY CONFERENCE (CONNECTECH), 2. , 2025, Itacoatiara/AM.
Anais [...].
Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação,
2025
.
p. 66-77.
DOI: https://doi.org/10.5753/connect.2025.12306.