SKYE: Proposal for a Block-Structured Programming Language for Basic Education
Abstract
Technology demands qualified professionals in computing, but basic education still lacks the development of computational thinking, especially in low socioeconomic contexts. The difficulty of abstraction by students and educators goes beyond the lack of resources. To address this challenge, this work proposes Skye, a visual programming language in blocks. The tool aims to facilitate the teaching of computational and mathematical concepts, allowing the creation of low-level algorithms in an intuitive and accessible way.References
Papert, S. (1980) Mindstorms: Children, Computers, and Powerful Ideas. Basic Books.
Resnick, M. e Maloney, J. e Monroy-Hernández, A. e Rush, S. e Eastmond, E. e Brennan, K. e Millner, A. e Rosenbaum, E. e Silver, J. e Silverman, B. e Kafka, Y. (2009) Scratch: Programming for All. Communications of the ACM, 52(11), 60–67.
Royce, W. W. (1970) Managing the development of large software systems.
Stella, A. L. (2016) Utilizando o pensamento computacional e a computação criativa no ensino da linguagem de programação Scratch para alunos do ensino fundamental. Dissertação, 2016 (Mestrado), Faculdade de Tecnologia – Universidade Estadual de Campinas. Limeira.
Wing, J. M. (2006) Computational Thinking. Communications of the ACM, vol. 49, n°3. Disponível em: [link]. Acesso em: 20 jul. 2024.
Wing, J. M. (2021) Pensamento computacional. Educação e Matemática, n. 162, p. 2-4.
Resnick, M. e Maloney, J. e Monroy-Hernández, A. e Rush, S. e Eastmond, E. e Brennan, K. e Millner, A. e Rosenbaum, E. e Silver, J. e Silverman, B. e Kafka, Y. (2009) Scratch: Programming for All. Communications of the ACM, 52(11), 60–67.
Royce, W. W. (1970) Managing the development of large software systems.
Stella, A. L. (2016) Utilizando o pensamento computacional e a computação criativa no ensino da linguagem de programação Scratch para alunos do ensino fundamental. Dissertação, 2016 (Mestrado), Faculdade de Tecnologia – Universidade Estadual de Campinas. Limeira.
Wing, J. M. (2006) Computational Thinking. Communications of the ACM, vol. 49, n°3. Disponível em: [link]. Acesso em: 20 jul. 2024.
Wing, J. M. (2021) Pensamento computacional. Educação e Matemática, n. 162, p. 2-4.
Published
2025-07-01
How to Cite
SANTOS, Vinicius M. L.; SANTOS, Lidy Emanuelle M.; FREITAS, Carlos A. O. de; VIEIRA, Anacilia M. C. de A. P..
SKYE: Proposal for a Block-Structured Programming Language for Basic Education. In: ICET TECHNOLOGY CONFERENCE (CONNECTECH), 2. , 2025, Itacoatiara/AM.
Anais [...].
Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação,
2025
.
p. 215-225.
DOI: https://doi.org/10.5753/connect.2025.12344.