Exploring the Smartphone in the Education of Young People and Adults: Computing for Digital Autonomy
Abstract
The advancement of technology is increasingly evident, expanding the possibilities of communication, and having the smartphone as an important instrument in this process. Such a device is present in people's daily lives; however, there are age and social groups that encounter difficulties in their use and exclude themselves digitally. The subjects who are in the Education of Young People and Adults (EYPA) modality are one of the members that make up this group who find the barrier in independence in the use of the mobile device. Thus, in this work, the action "Desbravando o Smartphone" is proposed, based on the understanding of the needs of EYPA students from a state school in Pernambuco. The proposal is being carried out within the scope of PIBID Computing at UFRPE and seeks to favor the autonomy of these subjects with the use of digital technologies.
Link to the presentation video (in Brazilian Portuguese): https://youtu.be/uFt0kEoC3EQ
References
Pompermair, F. S., & Moura, B. D. S. P. (2012). Destinos inconclusos: os jovens de uma escola de EJA no norte do estado do Espírito Santo. Revista Eletrônica Sala de Aula em Foco, 2(01), 87-100.
SBC. Diretrizes para ensino de Computação na Educação Básica. Sociedade Brasileira de Computação. 2018. Disponível em: <https://www.sbc.org.br/educacao/diretrizes-para-ensino-de-computacao-na-educacao-basica>. Acesso em 26 de fev. 2021.
CIEB “Currículo de Referência em Tecnologia e Computação”, Centro de Inovação para a Educação Brasileira, 2018. Disponível em: <https://curriculo.cieb.net.br/>. Acesso em 26 de fev. 2021
Bathke, J. D. S. Pensamento computacional e educação de jovens e adultos: na direção de um modelo socialmente consciente
Bathke, J., & Raabe, A. (2016, November). Pensamento computacional na educação de jovens e adultos: Lições aprendidas. In Anais dos Workshops do Congresso Brasileiro de Informática na Educação (Vol. 5, No. 1, p. 1087).
Ortiz, J., & Pereira, R. (2017, October). Pensamento Computacional na Educação de Jovens e Adultos: desafios e oportunidades. In Anais dos Workshops do Congresso Brasileiro de Informática na Educação (Vol. 6, No. 1, p. 1069).
Creswell, J. W. (2014). Investigação Qualitativa e Projeto de Pesquisa-: Escolhendo entre Cinco Abordagens. Penso Editora.
Universidade Federal Rural de Pernambuco (2021). Diagnose PIBID/UFRPE Edital Capes 02/2020 Licenciatura em Computação Escola Estadual Lions de Parnamirim. Disponível em <https://www.flipsnack.com/pibidlions/copy-of-portf-lio-lions.html>. Acesso em 26 de fev. 2021.
