From BNCC to BNCC of Computer Science: History, Affinities, and Challenges in the Implementation of a Unique Curriculum
Abstract
The Brazilian National Curriculum (BNCC) is a national document that defines the essential learning topics that all Brazilian students must develop throughout K-12 Education. Although the document highlights that students in this phase must use and understand digital information and communication technologies during their education, the teaching of Computer Science topics was only recently established with the approval of a complementary document. From 2023, Brazilian states and municipalities must reorganize their regional curriculum in order to comply with the provisions of the BNCC of Computer Science, and although the advances that such a document can provide, much remains to be discussed on how its implementation should occur. Therefore, this panel aims to discuss the possibilities and challenges of implementing the BNCC of Computer Science, contributing especially to the Computing Education communities and K-12 teachers.
References
Maria Valnice da Silva and Jean Mac Cole Tavares Santos. 2018. A BNCC e as implicações para o currículo da Educação Básica.
Claudia Amorim Francez Niz, Milena Aparecida Vendramini Sato, Adriana Cristina Lázaro, and Thaís Cristina Rodrigues Tezani. 2020. A cultura digital presente na Base Nacional Comum Curricular (BNCC): discussões sobre a prática pedagógica. In Anais do CIET: EnPED: 2020-(Congresso Internacional de Educação e Tecnologias| Encontro de Pesquisadores em Educação a Distância). Congresso Internacional de Educação e Tecnologias, Brasil.
Wilk Oliveira, Rozelma França, André Lemos, Marcia Kniphoff da Cruz, Pasqueline Scaico, Haroldo Amaral, and Lilian Pereira Teixeira. 2020. Os desafios enfrentados pela licenciatura em computação que a comunidade de educação em computação precisa conhecer. In Anais do XXVIII Workshop sobre Educação em Computação. SBC, Sociedade Brasileira de Computação, Brasil, 191–195.
Leila Ribeiro, Alberto Castro, Antônio Augusto Fröhlich, Carlos Andre Guimaraes Ferraz, Carlos Eduardo Ferreira, Dalton Serey, Daniel de Angelis Cordeiro, José Aires, Nara Bigolin, and Simone Cavalheiro. 2019. Diretrizes da Sociedade Brasileira de Computação para o Ensino de Computação na Educação Básica. Sociedade Brasileira de Computação.
Leila Ribeiro, Simone André da Costa Cavalheiro, Luciana Foss, Marcia Elena Jochims Kniphoff da Cruz, and Rozelma Soares de França. 2022. Proposta para Implantação do Ensino de Computação na Educação Básica no Brasil. In Anais do XXXIII Simpósio Brasileiro de Informática na Educação. SBC, Sociedade Brasileira de Computação, Brasil, 278–288.
