A study on the impact of academic disciplines on dropout rates among different types of students at ICOMP
Abstract
This study investigated the impact of failing courses on different types of students, employing a systematic approach. Initially, the critical dropout period was determined by identifying the point at which the dropout curve shows the steepest incline. Students were then categorized based on their Entry Form, Entry Quota, and Gender. Calculations were then conducted to assess the impact of course failures up to the critical period for each group of students. This study resulted in several tables, presenting the most impactful subjects for each type of student. It can be used to trace a risk pathway or monitor dropout rates by ICOMP.
Keywords:
Computer Education, Performance in Courses, Academic Dropout, Dropout in Computer Courses
References
ANDIFES ANDIFES, ABRUEM ABRUEM, et al . 1996. Diplomação, retenção e evasão nos cursos de graduação em instituições de ensino superior públicas: resumo do relatório apresentado a ANDIFES, ABRUEM e SESu/MEC pela Comissão Especial. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior 1, 2 (1996).
Léo Garcia, Daiany Lara, Franciano Antunes, Cristiano Miranda, and Claudia Peres. 2017. Análise da evasão no ensino superior e suas motivações: um estudo de caso em um curso de Sistemas de Informação. In Anais do XIII Simpósio Brasileiro de Sistemas de Informação.
Instituto SEMESP. 2022. MAPA DO ENSINO SUPERIOR NO BRASIL. (2022). [link]
MBCM Lobo. 2012. Panorama da evasão no ensino superior brasileiro: aspectos gerais das causas e soluções. Associação Brasileira de Mantenedoras de Ensino Superior. Cadernos 25 (2012), 14.
Léo Garcia, Daiany Lara, Franciano Antunes, Cristiano Miranda, and Claudia Peres. 2017. Análise da evasão no ensino superior e suas motivações: um estudo de caso em um curso de Sistemas de Informação. In Anais do XIII Simpósio Brasileiro de Sistemas de Informação.
Instituto SEMESP. 2022. MAPA DO ENSINO SUPERIOR NO BRASIL. (2022). [link]
MBCM Lobo. 2012. Panorama da evasão no ensino superior brasileiro: aspectos gerais das causas e soluções. Associação Brasileira de Mantenedoras de Ensino Superior. Cadernos 25 (2012), 14.
Published
2024-04-22
How to Cite
UCHÔA, Alexandre Marques; CARVALHO, Leandro Silva Galvão de.
A study on the impact of academic disciplines on dropout rates among different types of students at ICOMP. In: NEW IDEAS LAB - BRAZILIAN SYMPOSIUM ON COMPUTING EDUCATION (EDUCOMP), 4. , 2024, Evento Online.
Anais [...].
Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação,
2024
.
p. 27-28.
ISSN 3086-0741.
DOI: https://doi.org/10.5753/educomp_estendido.2024.238813.
