Computational Thinking: A proposal for Formative Pathway for High School Education

  • Samara Laís C. Batista UFBA
  • Érica P. Machado UFBA
  • Maria Cristina N. dos Santos UFBA
  • André Luis S. Sena UFBA
  • Thamyres T. C. Palito IFPB

Abstract


The Brazilian Basic Education reformulation was proposed by the National Common Curricular Base (BNCC) and has become a major challenge to be implemented. Therefore, this article aims to present the development of the Formative Pathway in Computational Thinking (CT) to meet the guidelines of the BNCC and achieve the expected objectives. for that reason, the methodology adopted for the formulation of this Pathway is based on the pedagogical workshops related to CT implementation. In this way, a structured pedagogical resources guideline was developed, in accordance with the BNCC guidelines, and a programmatic schedule was organized for future implementation in Public High School 1st-grade classes.

References

Brasil (2018). Base Nacional Comum Curricular. Disponível em: [link]. Acesso em: 22 de ago. 2023.

BRACKMANN, Christian Puhlmann. Desenvolvimento do Pensamento Computacional através de atividades desplugadas na Educação Básica. 2017. 226 f. 2017. Tese de Doutorado. Tese (Doutorado em Informática na Educação) –Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre.

FANTINATI, R. E.; ROSA, S. dos S. Pensamento Computacional: Habilidades, Estratégias e Desafios na Educação Básica. Informática na educação: teoria & prática, Porto Alegre, v. 24, n. 1 Jan/Abr, 2021. DOI: 10.22456/1982-1654.110751. Disponível em: [link]. Acesso em: 23 ago. 2023.

LEAL DA SILVA BARBOSA, L.; MALTEMPI, M. V. Matemática, Pensamento Computacional e BNCC: desafios e potencialidades dos projetos de ensino e das tecnologias na formação inicial de professores. Revista Brasileira de Ensino de Ciências e Matemática, [S. l.], v. 3, n. 3, 2020. DOI: 10.5335/rbecm.v3i3.11841. Disponível em: [link]. Acesso em: 23 ago. 2023.

SILVA, Eder Anelli da. MACIEL, Maria Delourdes. Itinerários Formativos: da Base Nacional Comum Curricular (BNCC) às práticas do professor de matemática. Revista Científica Multidisciplinar Núcleo do Conhecimento. Ano. 06, Ed. 12, Vol. 03, pp. 68-79. Dezembro de 2021. ISSN: 2448-0959, Link de acesso: [link], DOI: 10.32749/nucleodoconhecimento.com.br/educacao/itinerarios-formativos.

SOUZA, F. et al. O desenvolvimento do Pensamento Computacional além do ensino em ciências exatas: uma revisão da literatura. Anais do XXX Simpósio Brasileiro de Informática na Educação (SBIE 2019). Anais...Brazilian Computer Society (Sociedade Brasileira de Computação SBC), 11 nov. 2019.

WING, J. M. Computational thinking. Communications of the ACM, v. 49, n. 3, p. 33 - 35, 2006.

WING, J. M. Computational Thinking: What and Why?, 2010. Disponível em: [link]. Acesso em: 23 ago. 2023.
Published
2023-09-18
BATISTA, Samara Laís C.; MACHADO, Érica P.; SANTOS, Maria Cristina N. dos; SENA, André Luis S.; PALITO, Thamyres T. C.. Computational Thinking: A proposal for Formative Pathway for High School Education. In: REGIONAL SCHOOL ON COMPUTING OF BAHIA, ALAGOAS, AND SERGIPE (ERBASE), 23. , 2023, Ilhéus/BA. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2023 . p. 140-147. DOI: https://doi.org/10.5753/erbase.2023.236078.