Creativity and Playfulness in Teaching Programming Logic: An Experience Report from PIBID Computation

  • Monique Miranda UFBA
  • Cauã Medeiros UFBA
  • Pedro Henrique Ferreira UFBA
  • Ícaro Castilho UFBA
  • Luma Seixas UFBA
  • Cláudia Coutinho Colégio Estadual Góes Calmon
  • Marta Lícia UFBA

Abstract


The article reports on part of the experience gained in the Institutional Scholarship Program for Teaching Initiation - (PIBID) Computing. The activities described occurred within the context of the Programming Logic course at an integrated secondary school. Unplugged playful activities were proposed integrating concepts of Computational Thinking. Throughout the execution of these activities, the scholarship students shared their expectations, perceptions, and challenges. The main contribution of this article is to highlight the importance of sparking students' curiosity, especially through creativity and playfulness in unplugged activities.

References

Bell, T., Witten, I. H., Fellows, M. (2011). Computer science unplugged–ensinando ciência da computação sem o uso do computador. Tradução coordenada por Luciano Porto Barreto, pages 3–45.

Bonfanti, A; Santos, E; Maselli, M; Dias, J. (2020). Acessibilidade e Ludicidade no Ensino de Computação. In: Simpósio Brasileiro de Informática na Educação XXXI.p. 1783-1792.

Capes. (2023) Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência (PIBID). Disponível [link]. Acesso em: 23 mar. 2024.

Colpani, R. (2023). Proposta de um objeto de aprendizagem para auxiliar no ensino e aprendizado de algoritmos. Informática na educação: teoria & prática, 26(1), 73-86.

França, R and Tedesco, P. (2015) Desafios e oportunidades ao ensino do pensamento computacional na educação básica no Brasil. In: Anais dos Workshops do Congresso Brasileiro de Informática na Educação. p. 1464.

Freire, P. (1996) Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa.29ª.ed.São Paulo, SP: Paz e Terra.Coleção Leitura.p.12-52.

Mónico, L., Alferes, V., Parreira, P., & Castro, P. A. (2017). A Observação Participante enquanto metodologia de investigação qualitativa. CIAIQ 2017, 3.

Santos, J; Damasceno, H; Santos, E. (2019) A constituição da identidade docente a partir do pibid: uma experiência de formação de licenciandos em computação no IFBA-Campus Santo Amaro–BA. Humanidades & Inovação, v. 6, n. 10, p. 385-390.

Wing, J. M. (2006). Computational thinking. Communications of the ACM, vol. 49, nº. 3, p. 33-35.
Published
2024-11-05
MIRANDA, Monique; MEDEIROS, Cauã; FERREIRA, Pedro Henrique; CASTILHO, Ícaro; SEIXAS, Luma; COUTINHO, Cláudia; LÍCIA, Marta. Creativity and Playfulness in Teaching Programming Logic: An Experience Report from PIBID Computation. In: REGIONAL SCHOOL ON COMPUTING OF BAHIA, ALAGOAS, AND SERGIPE (ERBASE), 24. , 2024, Salvador/BA. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2024 . p. 284-293. DOI: https://doi.org/10.5753/erbase.2024.4413.