Teacher training in social technologies in the federal educational network: proposal of a methodological guide

  • Graziella Rollemberg –Instituto Federal de Sergipe (UFS)

Abstract


This article addresses the challenge of overcoming technocentrism through the cooperative production of social innovations with the support of collaborative computing resources. The paper seeks to show how participatory construction, integrating different agents, of a systematic methodology for the production of Social Technologies and its application to teacher education through educational technology products that promote the formation of learning communities, can constitute a new model of generating sustainable solutions in search of social inclusion.

References

BRANDÃO, F.C.; NOVAES, H.T. Contribuições ao marco analítico-conceitual da tecnologia social. In: DAGNINO, R. Tecnologia Social: ferramenta para construir outra sociedade. Campinas: Editora da Unicamp, 2009.

BRASIL, LEI Nº 11.892 DE 29 DE DEZEMBRO DE 2008. Instituição da Rede Federal de Educação Profissional, Científica e Tecnológica e criação os Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia. Brasília, DF, dez. 2008. Disponível em: . Acesso em: 12 out. 2017.

DAGNINO, R. Tecnologia Social: contribuições conceituais e metodológicas [online]. Campina Grande: EDUEPB, 2014.

GARCIA, J. C. D. Uma Metodologia de Análise das Tecnologias Sociais: as Tecnologias Sociais. Trabalho apresentado no XII Seminário Latino-Ibero-americano de
Gestión Tecnológica - ALTEC 2007. Buenos Aires, Set. 2007.

LÉVY, P. Cibercultura. São Paulo: Editora 34 Ltda, 1999.

PINTO, A. V. O conceito de tecnologia. Rio de Janeiro: Contraponto, 2005.

ROSA et. al. (2013). Hands-on-tec: Estratégia pedagógica e tecnologias móveis. Anais da VIII Conferência Internacional de Tecnologias de Informação e Comunicação na Educação. Braga, Portugal.

SANTOS, E.; WEBER, A. Educação e cibercultura: aprendizagem ubíqua no currículo da disciplina didática. Revista Diálogo Educacional, vol. 13, núm. 38, janeiro-abril, 2013, Pontifícia Universidade Católica do Paraná, Paraná, Brasil

SILVEIRA, R. M. C. F.; BAZZO, W. Ciência, tecnologia e suas relações sociais: a percepção de geradores de tecnologia e suas implicações na educação tecnológica.
Ciência & Educação, v. 15, n.3. 2009.

OTTERLOO, A. [et al.] Tecnologias Sociais: caminhos para a sustentabilidade. Brasília/DF: s.n, 2009.
Published
2018-08-22
ROLLEMBERG, Graziella. Teacher training in social technologies in the federal educational network: proposal of a methodological guide. In: REGIONAL SCHOOL ON COMPUTING OF BAHIA, ALAGOAS, AND SERGIPE (ERBASE), 18. , 2018, Aracaju. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2018 . p. 407-415.