Desenvolvendo um jogo digital para o ensino dos Direitos da Criança e do Adolescente

  • Ellen Aguiar UEFS
  • Karolyne Lima UEFS
  • Victor Sarinho UEFS

Abstract


This paper describes the ECA Digital, a game developed for fixing contents of the status of children in the child mind. It discusses the development process of the game with the free source development environment Godot and the theoretical embasement in wich the game focused to teach children and adolescents about their statute. Also exposes the game project, the faults and strong points of the game itself, where it could be better and why those improvements weren’t applied.

References

Aguiar, E. C., Gomes, V. O., and Sarinho, V. T. (2018). Projeto tales of health: Uma proposta de jogo digital para conscientização do transtorno do espectro do autismo. XVII Brazilian Symposium on Computer Games and Digital Entertainment (SBGames).

Baptista, R. S., Franc¸a, I. S. X. d., Costa, C. d., and Brito, V. R. d. S. (2008). Caracterização do abuso sexual em crianças e adolescentes notificado em um programa sentinela. Acta paul enferm, 21(4):602–8.

Barbosa, S. M., Dias, F. L. A., Pinheiro, A. K. B., da Costa Pinheiro, P. N., and Vieira, N. F. C. (2010). Jogo educativo como estratégia de educação em saúde para adolescentes na prevenção as dst/aids. Revista Eletrônica de Enfermagem, 12(2):337–41.

Brasil (1990). Lei no 8.069, de 13 de julho de 1990. In Estatuto da Criança e do Adolescente, Brasília, DF.

de Oliveira, L. M. P. Z. and de Andrade, A. C. (2010). As crianças da rede pública de ensino e os desenhos animados. XII Congresso de Ciências da Comunicação na Regi˜ao Nordeste.

Engine, G. (2016). Godot engine. https://godotengine.org.

Gomes, V. O., Aguiar, E. C., and Sarinho, V. T. (2018). Quiztea-uma proposta de desenvolvimento de quiz digitais para indivíduos portadores do transtorno do espectro autista. XVII Brazilian Symposium on Computer Games and Digital Entertainment (SBGames).

Inkscape, T. T. (2003). Inkscape. https://inkscape.org/.

Ochs, E., Taylor, C., Rudolph, D., and Smith, R. (1992). Storytelling as a theory-building activity. Discourse processes, 15(1):37–72.

Weintraub, M., Hawlitschek, P., and Jo˜ao, S. M. A. (2011). Jogo educacional sobre avaliação em fisioterapia: uma nova abordagem acadêmica. Fisioterapia e Pesquisa, 18(3):280–286.
Published
2019-04-09
AGUIAR, Ellen; LIMA, Karolyne; SARINHO, Victor. Desenvolvendo um jogo digital para o ensino dos Direitos da Criança e do Adolescente. In: REGIONAL SCHOOL ON COMPUTING OF BAHIA, ALAGOAS, AND SERGIPE (ERBASE) , 2019, Ilhéus. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2019 . p. 60-65.