Anjos Azuis: um serious game para o ensino da preservação do patrimônio
Abstract
This article describes a serious game, developed to serve as an instrument to support education patrimonial, which is an instrument of affirmation of citizenship, responsible for encourage community enjoy and preserve heritage. Turns around to children Basic and High School, in support of the "Anjos Azuis" Program of the Municipal Guard of Aracaju / SE, exploring the ludic and other advantages that the application of digital games promotes the teaching-learning process. The game was developed using a methodology based on the DPE (Design, Play and Experience) framework; and validated by the application of the LORI and EGameFlow methodologies, involving 46 children from 6 to 11 years of age.
References
Horta, M. de L. P.; Grunberg E.; Monteiro, A. Q. (2009) “Guia básico de educação patrimonial”, Brasília: Iphan\Museu Imperial.
Lima, V. G. D.; Castro M. N. B. (2017) “Estratégia de desenvolvimento de jogos educacionais: Um estudo no contexto socioambiental do lago Paranoá.”, Universidade de Brasília.
Magalhães, L. H. (2009) “Educação patrimonial: uma análise conceitual.”, Centro Universitário Filadélfia – Londrina/PR.
Mattar, J. (2010) “Games na Educação: como nativos digitais aprendem”, São Paulo: Pearson Prentice Hall.
Shimabucuro, K. K. (2017) “Serious Games: uma proposta para o ensino de gramática no ensino fundamental I”, Jandaía do Sul, p.76.
Severginini, L. F. (2016) “Serious Game como ferramenta de ensino de lógica de programação para crianças.”, Universidade de Caxias do Sul.
Tsuda, M. et al. (2014) “Análise de métodos de avaliação de jogos educacionais”, XIII SBGames – Porto Alegre – RS.
