Challenges of Using the ML-SAI Pedagogical Model

  • Ernane Rosa Martins IFG
  • Luís Manuel Borges Gouveia UFP

Abstract


The ML-SAI is a pedagogical model formatted for activities with mobile devices, based on the Inverted Classroom (SAI) theory. The purpose of this article is to promote reflections on the challenges in using the ML-SAI pedagogical model from the perspective of learners. For this purpose, data collection instruments were used: observation, online questionnaire and records in the Edmodo virtual environment. The results presented some challenges, such as: lack of time for some students to access online content, preference for traditional classes and some factors related to the study material.
Keywords: Aplied computing

References

Almeida, M. E. B. et al. (2017). O currículo na cultura digital e a integração currículo e tecnologias. In: CERNY, R. Z. et al. (orgs.). Formação de Educadores na Cultura Digital. Florianópolis: UFSC/CED/NUP. Disponível em: [link]. Acesso em 29 jun. 2019.

Anggraeni, C. W. (2018). Promoting Education 4.0 in English for Survival Class: What are the Challenges? Metathesis-Journal of English Language, Literature, and Teaching, v. 2, p. 12-24.

Behar, P. A.; Passerino, L. & Bernardi, M. (2007). Modelos Pedagógicos para Educação a Distância: pressupostos teóricos para a construção de objetos de aprendizagem. RENOTE - Revista Novas Tecnologias na Educação, v. 5, n. 2, p. 1-10.

Bergmann, J., & Sams, A. (2016). A. Sala de aula invertida: uma metodologia ativa de aprendizagem. 1 ed. Rio de Janeiro: LTC.

Carvalho, A. B. G. & Bley, D. P. (2018). Cultura Maker e o uso das tecnologias digitais na educação: construindo pontes entre as teorias e práticas no Brasil e na Alemanha. Revista Tecnologias na Educação, v. 26, Edição Temática VIII – III Congresso sobre Tecnologias na Educação (Ctrl+E 2018), p. 21-40.

Gil, A. C. (1991). Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Atlas.

Gulicheva, E.; Evgeny Lisin, M. O. & Asset K. (2017). Leading factors in the formation of innovative education environment. Journal of International Studies, v. 10, p. 129-37.

Iannone, L. R.; Almeida, M. E. B. & Valente, J. (2016). A. Pesquisa TIC Educação: da inclusão para a cultura digital. In: Pesquisa sobre o uso das tecnologias de informação e comunicação nas escolas brasileiras: TIC Educação 2015. São Paulo: Comitê Gestor da Internet no Brasil.

Leite, B. S. (2014). M-Learning: o uso de dispositivos móveis como ferramenta didática no Ensino de Química. Revista Brasileira de Informática na Educação, v. 22, n.3. p. 55-68.

Martins, E. R. & Gouveia, L. M. B. (2019a). Evolução da construção de um modelo pedagógico para atividades de M-learning. Research, Society and Development, v. 8, p. 1-13.

Martins, E. R. & Gouveia, L. M. B. (2019b). M-Learning e Sala de Aula Invertida: Construção de um Modelo Pedagógico (ML-SAI). In: Solange Aparecida de Souza Monteiro. (Org.). Inquietações e proposituras na formação docente. 1ed. Ponta Grossa, PR: Atena Editora, v. 1, p. 184-192.

Raabe, A. & Gomes. E. B. (2018). Maker: uma nova abordagem para tecnologia na educação. Revista Tecnologias na Educação, v. 26, Edição Temática VIII – III Congresso sobre Tecnologias na Educação (Ctrl+E 2018), p. 6 -20.

Stake, R. E. (2005). Qualitative case studies. In N. K. Denzin & Y. S. Lincoln (Orgs.), The SAGE handbook of qualitative research (3 ed., p. 443-466). London: Sage.
Published
2021-11-10
MARTINS, Ernane Rosa; GOUVEIA, Luís Manuel Borges. Challenges of Using the ML-SAI Pedagogical Model. In: REGIONAL SCHOOL ON INFORMATICS OF MATO GROSSO (ERI-MT), 21. , 2021, Evento Online. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2021 . p. 15-21. ISSN 2447-5386. DOI: https://doi.org/10.5753/eri-mt.2021.18219.