Educational Robotics: comparative report on academic training and professional practice

  • Mariana Arfux Pereira Cavalcante de Castro IFMS
  • Luiz Fernando Delboni Lomba IFMS

Abstract


This paper presents the experience of a professional working in educational robotics (ER), drawing a parallel with her academic background in a computer science undergraduate program. The experiences highlight the importance of aligning ER training with the technical aspects of the field, while also underscoring the need for robust pedagogical preparation. This component is often insufficiently addressed in bachelor’s degree programs.

References

Caldas, R. L. and Machado, C. B. H. (2023). Método steam: Formação de professores em tempos de pandemia. Humanidades & Inovação, 10(3):290–305.

Correia, J. C. C. (2019). Project based learning e robótica educativa. PhD thesis, Universidade de Lisboa (UL).

Ferracioli, L. (1999). Aspectos da construção do conhecimento e da aprendizagem na obra de piaget. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, 16(2):180–194.

Freitas Neto, J. J. and Castro, S. B. (2021). Robótica educacional e formação de professores: Uma revisão sistemática da literatura. Revista Novas Tecnologias na Educação, 19(1):423–432.

Ministério da Educação (2024). Cadastro nacional de cursos e instituições de educação superior.

Silva, A. F. (2009). RoboEduc: Uma metodologia de aprendizado com Robótica Educacional. PhD thesis, Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN).

Zilli, S. R. et al. (2004). A robótica educacional no ensino fundamental: perspectivas e prática. Master’s thesis, Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC).
Published
2024-11-07
CASTRO, Mariana Arfux Pereira Cavalcante de; LOMBA, Luiz Fernando Delboni. Educational Robotics: comparative report on academic training and professional practice. In: REGIONAL SCHOOL ON INFORMATICS OF MATO GROSSO (ERI-MT), 13. , 2024, Alto Araguaia/MT. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2024 . p. 143-145. ISSN 2447-5386. DOI: https://doi.org/10.5753/eri-mt.2024.245830.