Interaction paths between users on the autistic spectrum and technologies: scope review of the Brazilian symposium IHC
Resumo
The development of software technologies to support the treatment of Autistic Spectrum Disorder (ASD) has been intensifying, enabling the emergence of new forms of education and treatment. Recent researches in the Human-Computer Interaction (HCI) area addresses interaction paths between users on the autistic spectrum and these technologies. In this context, this paper presents a review of scope that covered the researches published in the Brazilian Symposium on Human Factors in Computing Systems (IHC), from 2013 to 2021, in order to identify and analyze the interaction paths between users on the autistic spectrum and technologies: HCI practices adopted, types of software developed, and the abilities to be developed by the support of these technologies. As results, 18 articles were selected, of which 55% of HCI practices deal with the Interface Design stage, 37% of the software are mobile application, and also 67% these technologies are destined to children. As contribution, trends and opportunities for future research in the HCI and Accessibility areas were identified.
Referências
Francisco Paiva. 2019. Quantos autistas há no Brasil? Revista Autismo. Acessado em: Maio 10, 2021 em https://www.revistaautismo.com.br/geral/quantos-autistas-ha-no-brasil/
Verilene D. Ferreira, Tamires A. Sousa, Marília S. Mendes, and Anna Beatriz Marques. 2018. Investigando o uso de tecnologias de software por pessoas com Transtorno do Espectro Autista. In Anais Estendidos do XVII Simpósio Brasileiro de Fatores Humanos em Sistemas Computacionais (IHC), Sociedade Brasileira de Computação (SBC).
Bruno De Mendonça, Carlos J. Silva Lopes, Marília S. Mendes, and Anna Beatriz Marques. 2018. Redesign de aplicativos para pessoas com Transtorno do Espectro Autista orientado pelas diretrizes do GAIA. In Anais Estendidos do XVII Simpósio Brasileiro de Fatores Humanos em Sistemas Computacionais (IHC), Sociedade Brasileira de Computação (SBC).
Bruno H Mendonça and Anna B Marques. 2019. Uma Experiência com o Uso do GAIA para Inspeção de Acessibilidade do YouTube com foco no autismo. In Anais Estendidos do Simpósio Brasileiro de Fatores Humanos em Sistemas Computacionais (IHC), Sociedade Brasileira de Computação - SBC, 33--34.
Rafael F. Cordeiro, Williby S. Ferreira, Yuska P. C. Aguiar, Juliana A. G. Saraiva, Carole Tardif, and Edith Galy. 2018. The Brazilian Challenge to Accessibility and Digital Inclusion for People With Autistic Spectrum Disorders. In Proceedings of the 17th Brazilian Symposium on Human Factors in Computing Systems, ACM, 1--9.
Hilary Arksey and Lisa O'Malley. 2005. Scoping studies: towards a methodological framework. Int. J. Soc. Res. Methodol. 8, 1 (February 2005), 19--32.
Ami Klin. 2006. Autismo e sindrome de Asperger: uma visão geral. Rev. Bras. Psiquiatr. 28 Suppl 1, Supl I (2006), S3--11.
Ana Clara, Vieira Viana, Antônio Augusto, Emerick Martins, Izanara Karla, Ventura Tensol, Kassia Isabel Barbosa, Natália Maria, and Riêra Pimenta. 2020. Autismo: uma revisão integrativa. Saúde Dinâmica - Rev. Científica Eletrônica 2, 3 (2020).
Marlene Barbosa de Freitas Reis, Carla Salomé Margarida de Souza, and Lilian Cristina Dos Santos. 2020. Tecnologia assistiva em dispositivos móveis: aplicativos baseados no TEACCH como auxílio no processo de alfabetização com crianças autistas. EccoS --- Rev. Científica 55 (December 2020), e10652.
Fred R. Volkmar and Lisa A. Wiesner. 2018. Autismo: Guia Essencial para Compreensão e Tratamento (1st ed.). Artmed.
Rita Bersch. 2017. Introdução à Tecnologia Assistiva. Acessado em: Maio 10, 2021 em https:/www.assistiva.com.br
Lilian O. Ramires, Ellen P.R. Souza, Jonathan N. De Souza, Marcelo R. Freire, Marcus V.S. Janurio, Ricardo E.F. Silva, Rostan S.F. Gomes, and Tiago A.B. De Lima. 2013. Como a Tecnologia Assistiva tem auxiliado o Processo de Ensino/Aprendizagem? Mapeamento Sistemático a partir dos Trabalhos Publicados no SBIE. CBIE (2013), 447--456.
Williby Ferreira, Rafael Cordeiro, Yuska Paola Costa Aguiar, Juliana Saraiva, Carole Tardif, and Edith Galy. 2018. Panorama das Publicações Nacionais sobre Autismo, Educação e Tecnologia. An. do XXIX Simpósio Bras. Informática na Educ. (SBIE 2018) 1, October (2018), 913.
Josiane Almeida da Silva, Michele Elias de Carvalho, Roberta Varginha Ramos Caiado, and Isabela Barbosa Rêgo Barros. 2020. As tecnologias digitais da informação e comunicação como mediadoras na alfabetização de pessoas com transtorno do espectro do autismo: uma revisão sistemática da literatura. Texto Livre Ling. e Tecnol. 13, 1 (July 2020), 45--64.
Edenildo Silva, Bruno Torres, Carolina Sacramento, Eliane Pinheiro Capra, Simone Bacellar Leal Ferreira, and Ana Cristina Bicharra Garcia. 2018. Privacy: What is the Research Scenario in Brazilian Symposium IHC? In Proceedings of the 17th Brazilian Symposium on Human Factors in Computing Systems, ACM, New York, NY, USA, 1--8.
Crhis Netto de Brum and Samuel Spiegelberg Zuge. 2016. Revisão sistemática da literatura: desenvolvimento e contribuição para uma prática baseada em evidências na enfermagem. In Metodologias da pesquisa para a enfermagem e saude (1st ed.), Maria Ribeiro Lacerda and Regina Gema Santini Costenaro (eds.). Moriá, Porto Alegre, 77--98.
Greis F Mireya, Silva Luciana, Cardoso De, Castro Salgado, and Alberto Barbosa Raposo. 2013. Metáforas de Perspectivas Culturais na (re) definição de padrões de colaboração de um jogo de multi-toque para usuários com autismo. Proc. 12th Brazilian Symp. Hum. Factors Comput. Syst. October (2013)
Talita C. Pagani Britto and Ednaldo Brigante Pizzolato. 2014. Proposta de Guidelines de Interfaces com Foco em Aspectos do Autismo. In Proceedings of the 13th Brazilian Symposium on Human Factors in Computing Systems, Sociedade Brasileira de Computação (SBC).
Priscilla Braz, Alberto Raposo, and Clarisse Sieckenius de Souza. 2014. Uso de design probes no design de tecnologias para terapeutas de crianças com autismo. In Proceedings of the 13th Brazilian Symposium on Human Factors in Computing Systems, Sociedade Brasileira de Computação (SBC), Foz do Iguaçu.
Thais Castro, Alberto Castro, and David Lima. 2016. A Playground Model to Stimulate Social interaction in Autistic Children. In Proceedings of the 15th Brazilian Symposium on Human Factors in Computing Systems, ACM, 1--4.
Aurea Melo, Jonathas Santos, Luis Rivero, and Raimundo Barreto. 2017. Searching for Preferences of Autistic Children to Support the Design of User Interfaces. In Proceedings of the XVI Brazilian Symposium on Human Factors in Computing Systems, ACM, New York, NY, USA, 1--10.
Heloise Cristini Magaton and Silvia Amélia Bim. 2017. The Use of Educational Applications by Children with Autistic Spectrum Disorder. In Proceedings of the XVI Brazilian Symposium on Human Factors in Computing Systems, ACM, New York, NY, USA, 1--10.
Heloise Cristini Magaton and Silvia Amelia Bim. 2017. The Use of Educational Applications by Children with Autistic Spectrum Disorder. In Proceedings of the XVI Brazilian Symposium on Human Factors in Computing Systems, ACM, New York, NY, USA, 1--10.
Maria Renata M. Gobbo, Cinthyan R. Sachs C. Barbosa, and Fernanda Mafort. 2018. Interfaceando com o Espectro Autista. In Anais Estendidos do XVII Simpósio Brasileiro de Fatores Humanos em Sistemas Computacionais (IHC), Sociedade Brasileira de Computação (SBC).
Rallyson Dos S. Ferreira, Thaís H. Chaves de Castro, Marcelino Pereira de Sena Jr, and David Lima. 2018. Um Olhar sobre o Processo de Design e Avaliação do VINI sob a Perspectiva do Processo de Design Inclusivo. In Anais Estendidos do XVII Simpósio Brasileiro de Fatores Humanos em Sistemas Computacionais (IHC), Sociedade Brasileira de Computação (SBC).
Karina da Silva Castelo Branco, Valéria Maria da S. Pinheiro, Adriana Lopes Damian, and Anna Beatriz Marques. 2020. Investigating the first user experience and accessibility of educational applications for autistic children. In Anais Estendidos do IXX Simpósio Brasileiro de Fatores Humanos em Sistemas Computacionais (IHC), Sociedade Brasileira de Computação (SBC).
Adhonay Júnior Silva, Tiza Verciano Romeiro, and Cristiane Neri Nobre. 2020. Evaluation of digital games for autistic children using heuristics and observation tests. In Anais Estendidos do IXX Simpósio Brasileiro de Fatores Humanos em Sistemas Computacionais (IHC), Sociedade Brasileira de Computação (SBC).
Áurea Hiléia da Silva Melo, Luis Rivero, Jonathas Silva dos Santos, and Raimundo da Silva Barreto. 2020. EmpathyAut: an empathy map for people with autism. In Anais Estendidos do IXX Simpósio Brasileiro de Fatores Humanos em Sistemas Computacionais (IHC), Sociedade Brasileira de Computação (SBC).
Áurea Hiléia da Silva Melo, Luis Rivero, Jonathas Silva dos Santos, and Raimundo da Silva Barreto. 2020. PersonAut: a personas model for people with autism spectrum disorder. In Anais Estendidos do IXX Simpósio Brasileiro de Fatores Humanos em Sistemas Computacionais (IHC), Sociedade Brasileira de Computação (SBC).
Dayanne Gomes, Nathasha Pinto, Aurea Melo, Ivana Maia, Anselmo Paiva, Raimundo Barreto, Davi Viana, and Luis Rivero. 2021. Developing a Set of Design Patterns Specific for the Design of User Interfaces for Autistic Users. In Anais Estendidos do XX Simpósio Brasileiro de Fatores Humanos em Sistemas Computacionais (IHC), Sociedade Brasileira de Computação (SBC).
Cinthyan Renata Barbosa, João Coelho Neto, and Guilherme Vasconcelos. 2017. SwAspie: proposta de um Software para as fases pré-silábica e silábica da alfabetização de crianças com Transtorno do Espectro Autista. 1079.
M. Cecília C. Baranauskas, Clarisse Sieckenius de Souza, and Roberto Pereira. 2012. GranDIHC-BR: prospecção de grandes desafios de pesquisa em interação humano-computador no Brasil. In Proc. 11th Brazilian Symp. Hum. Factors Comput. Syst. October (2013).