Inspecting the Accessibility of Instant Payment Systems from the Perspective of Low Literacy People

Resumo


Digital banking services are embedded in people’s daily lives. Despite this, these services are not accessible to everyone for various reasons, especially for people with low literacy. The objective of this work was to develop a method of accessibility inspection in instant payment services, and the examination was directed toward the public mentioned before. For this reason, an inspection was carried out in five Brazilian banking applications, guided on design considerations based on the literature and case studies applied in the contexts of a riverside community and around elderly people with less experience of digital technology. The results found in the inspection indicate how much the design considerations are satisfied, not satisfied, and partially satisfied in the inspected applications. Additionally, it was possible to review and evaluate design considerations and propose improvements aimed at professionals who intend to develop accessible digital banking services.

Palavras-chave: Design considerations, digital banking services, low literacy

Referências

Aretha Fernandes. 2023. Por que falta acessibilidade para pessoas com deficiência visual nos aplicativos de celular? [link]. Acessado em: 17 de maio de 2023.

Bacen. 2022. O que é Pix. [link] Acessado em: 16 de maio de 2023.

Bacen. 2022. Requisitos Mínimos para a Experiência do Usuário. [link] Acessado em: 28 de maio de 2023.

Bacen. 2023. Ranking de Reclamações. [link] Acessado em: 16 de maio de 2023.

Maria Cecília Calani Baranauskas, Clarisse Sikenius De Souza, and Roberto Pereira. 2014. Grandes Desafios de Pesquisa em Interação Humano Computador no Brasil. Relatório Técnico ISBN 978-85-7669-287-4, Sociedade Brasileira de Computação-SBC, Porto Alegre RS (2014).

Eliane Pinheiro Capra and Simone Bacellar Leal Ferreira. 2023. Acessibilidade Web para Cuidadores Analfabetos Funcionais: Reflexões sobre o uso de tecnologias voltadas ao trato do idoso. Brazilian Journal of Information Science17 (2023), 21.

Eliane Pinheiro Capra, Simone Bacellar Leal Ferreira, Denis Silva Da Silveira, Bruno Brochado Ribeiro, and Débora Maurmo Modesto. 2011. Evaluation of Web Accessibility from the Perspective of Functional Illiteracy. (2011), 280–288.

ASCOM | Ministério das Comunicações. 2022. Celular segue como aparelho mais utilizado para acesso à internet no Brasil. [link]. Acessado em: 28 de maio de 2023.

Devanuj and Anirudha Joshi. 2013. Technology Adoption by ’emergent’ Users: The User-Usage Model. (2013), 28–38. DOI: 10.1145/2525194.2525209

Devanuj K Balkrishan. 2023. The User-Usage Model of Technology Adoption by the Emergent Users. (2023). [link]

Plataforma Eleva. 2021. O que é letramento digital, como ele funciona e qual sua [link] Acessado em: 28 de maio de 2023.

FEBRABAN. 2023. Bancos deixarão de oferecer transferências via DOCs até fevereiro de 2024. [link] Acessado em: 18 de maio de 2023.

Lucia Filgueiras, Stefan Martins, Claudia Tambascia, and Robson Duarte. 2009. Recoverability Walkthrough: An Alternative to Evaluate Digital Inclusion Interfaces. (2009), 71–76. DOI: 10.1109/LA-WEB.2009.32

Meghna Gupta, Devansh Mehta, Anandita Punj, and Indrani Medhi Thies. 2022. Sophistication with Limitation: Understanding Smartphone Usage by Emergent Users in India. (2022), 386–400. DOI: 10.1145/3530190.3534824

Indrani Medhi, Somani Patnaik, Emma Brunskill, SN Nagasena Gautama, William Thies, and Kentaro Toyama. 2011. Designing mobile interfaces for novice and low-literacy users. ACM Transactions on Computer-Human Interaction (TOCHI) 18, 1 (2011), 1–28.

Giselle Melo. 2023. Repositório com dados dos testes da inspeção de design. [link] Acessado em: 17 de julho de 2023.

Débora Maurmo Modesto and Simone Bacellar Leal Ferreira. 2013. Acessibilidade de Recursos Em Uma Interface de Motor de Busca Com Foco Em Usuários Com Baixo Letramento. (2013), 32–41.

Carla Moreira. 2012. Letramento digital: do conceito à prática. Anais do SIELP 2, 1 (2012), 1–15.

Felipe da Cruz Nery, Áquila Porfírio dos Santos, Beatriz Favini Chicaroni, Juliana Cristina Braga, André Luiz Brandão, and João Paulo Gois. 2022. Customization guidelines for mobile applications from a universal design perspective. (2022), 1–11.

Shan M Randhawa, Tallal Ahmad, Jay Chen, and Agha Ali Raza. 2021. Karamad: A Voice-based Crowdsourcing Platform for Underserved Populations. (2021), 1–15.

Ayushi Srivastava, Shivani Kapania, Anupriya Tuli, and Pushpendra Singh. 2021. Actionable UI Design Guidelines for Smartphone Applications Inclusive of Low-Literate Users. Proceedings of the ACM on Human-Computer Interaction 5, CSCW1 (2021), 1–30.

Ismael e Piccolo Lara e Melo Amanda Meincke Tambascia, Claudia e Ávila. 2008. Usabilidade, Acessibilidade e Inteligibilidade Aplicadas Em Interfaces Para Analfabetos, Idosos e Pessoas Com Deficiência. In Anais do VIII Simpósio Brasileiro de Fatores Humanos em Sistemas Computacionais. Sociedade Brasileira de Computação, 354–355. DOI: 10.1145/1497470.1497538

Luciano Arruda Teran. 2022. Considerações de Design para Sistemas de Pagamentos Instantâneos e Usuários Emergentes. Master’s thesis. Universidade Federal do Pará.

Indrani Medhi Thies. 2015. User interface design for low-literate and novice users: Past, present and future. Foundations and Trends® in Human–Computer Interaction 8, 1 (2015), 1–72.

Rucha Tulaskar. 2020. Study of Instructional Illustrations on ICTs: Considering Persona of Low-Literate Users from India. (2020), 53–56. DOI: 10.1145/3391203.3391217

UNESCO. 2018. Designing Inclusive Digital Solutions and Developing Digital Skills. [link] Acessado em: 17 de maio de 2023.

UNESCO. 2018. Digital Inclusion for Low-skilledand Low-literate People. [link] Acessado em: 17 de maio de 2023.
Publicado
16/10/2023
Como Citar

Selecione um Formato
MELO, Giselle Lorrane Nobre; MENEZES, Nicoly Da Silva; DA SILVA, Ingrid Moreira Miranda; TERAN, Luciano Arruda; MOTA, Marcelle Pereira. Inspecting the Accessibility of Instant Payment Systems from the Perspective of Low Literacy People. In: SIMPÓSIO BRASILEIRO SOBRE FATORES HUMANOS EM SISTEMAS COMPUTACIONAIS (IHC), 22. , 2023, Maceió/AL. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2023 .