GranDIHC-BR 2025-2035 – GC3: Plurality and Decoloniality in HCI
Resumo
Discussions about the relationship between technologies in social contexts have been present in the Brazilian Human-Computer Interaction (HCI) community for years, including in the “Grand Challenges of Research in Human-Computer Interaction in Brazil” from 2012-2022. The challenge presented here seeks to continue these discussions, including and expanding through Plurality, the intersections between diversity, equity, accessibility, and inclusion. This challenge also proposes a critical analysis of the methods and theories used in HCI research and productions, seeking a decolonial perspective of scientific and technological processes in our Brazilian and Latin American territorial reality, which often originated in the global north and replicated in other regions. Besides geographical positions, it also considers how body and identity can generate exclusion or inclusion. We also discuss that the decoloniality process corroborates plurality and thus influences the creation of our theories, methodologies, actions, practices, technologies, interactive computational systems, and, consequently, the people who use them.
Referências
G Albrecht. 2001. Handbook of Disability Studies. The Disability Press, Thousand Oaks, CA, USA.
Syed Mustafa Ali. 2016. A brief introduction to decolonial computing. XRDS: Crossroads, The ACM Magazine for Students 22, 4 (2016), 16–21
Leonelo Dell Anhol Almeida. 2023. Os Estudos CTS na indissociabilidade entre Ensino, Pesquisa E Extensão: Uma Iniciativa dialógica em disciplina na PósGraduação. In Anais Eletrônicos do X Simpósio Nacional de Ciência, Tecnologia e Sociedade (Esocite.br ’23). Esocite.br, Rio de janeiro, RJ, 20 pages.
Adriana Alvarado Garcia, Juan F. Maestre, Manuhuia Barcham, Marilyn Iriarte, Marisol Wong-Villacres, Oscar A Lemus, Palak Dudani, Pedro Reynolds-Cuéllar, Ruotong Wang, and Teresa Cerratto Pargman. 2021. Decolonial Pathways: Our Manifesto for a Decolonizing Agenda in HCI Research and Design. In Extended Abstracts of the 2021 CHI Conference on Human Factors in Computing Systems (Yokohama, Japan) (CHI EA ’21). Association for Computing Machinery, New York, NY, USA, Article 10, 9 pages. DOI: 10.1145/3411763.3450365
Marilia Amaral, Leonelo Almeida, Kelly Aguiar, Michelle Feliciano, Henrique Gomes, Aline Machado, and Michelle Santos. 2023. Design de Interação e os Estudos em Ciência, Tecnologia e Sociedade na formação docente continuada. In Anais do XXIX Workshop de Informática na Escola (Passo Fundo/RS). SBC, Porto Alegre, RS, Brasil, 833–842. DOI: 10.5753/wie.2023.233868
Marília Abrahão Amaral. 2023. A Indissociabilidade entre Extensão, Pesquisa e Ensino e as Ações do Grupo Xuê: Tecendo Considerações sobre Interação Humano-Computador e os Estudos em Interseccionalidade. In Anais Eletrônicos do X Simpósio Nacional de Ciência, Tecnologia e Sociedade (Esocite.br ’23). Esocite.br, Rio de janeiro, RJ, 20 pages
Marília Abrahão Amaral, Leonelo Dell Anhol Almeida, and Leander Cordeiro de Oliveira. 2023. Quem o Feminismo em IHC deixou de fora? Proposta de uma Agenda a partir de Correlações entre Feminismos e IHC no Brasil. In Anais do II Workshop em Culturas, Alteridades e Participações em IHC (Maceió/AL). SBC, Porto Alegre, RS, Brasil, 62–67. DOI: 10.5753/capaihc.2023.236581
M Cecilia C Baranauskas and Rodrigo Bonacin. 2008. Design: indicating through signs. Design Issues 24, 3 (2008), 30–45
Jeffrey Bardzell and Shaowen Bardzell. 2016. Humanistic HCI. Interactions 23, 2 (feb 2016), 20–29. DOI: 10.1145/2888576
John A Bargh, Mark Chen, and Lara Burrows. 1996. Automaticity of social behavior: Direct effects of trait construct and stereotype activation on action. Journal of personality and social psychology 71, 2 (1996), 230.
bell hooks. 2003. Teaching Community: A pedagogy of hope. Routledge, London, UK, Chapter Democratic Education, 41–50.
Susanne Bødker. 2015. Third-wave HCI, 10 years later—participation and sharing. Interactions 22, 5 (aug 2015), 24–31. DOI: 10.1145/2804405
Andréa Bordin, Luciana Frigo, Suelen Laurindo, Luiza Ereno, and Ana Souza. 2022. Uma Análise das Citações do Women in Technology (WIT). In Anais do XVI Women in Information Technology (Niterói). SBC, Porto Alegre, RS, Brasil, 157–166. DOI: 10.5753/wit.2022.223279
Claudia Bordin, Leander C. de Oliveira, and Patricia Leite (Eds.). 2020. CAPA Culturas, Alteridades e Participações em IHC: navegando ondas em movimento. IBDSEX, Curitiba, Brazil
Claudia Bordin, Leonam C. de Oliveira, and Leander C. de Oliveira. 2023. II Workshop em Culturas, Alteridades e Participações em IHC (CAPAihc 2023). In Anais do II Workshop em Culturas, Alteridades e Participações em IHC (CAPAihc2023). Brazilian Computer Society, Porto Alegre, Brazil, 67 pages. DOI: 10.5753/capaihc.2023
Brasil. 2009. Decreto Executivo nº 6.949, de 25 de agosto de 2009). [link].
Brasil. 2018. Lei nº 13.709, de 14 de agosto de 2018. [link]
Brasil. 2023. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988 revisado até a Emenda Constitucional nº 132, de 2023. [link]
M. Cecília C. Baranauskas. 2021. Being Socially Aware in Technology Design. In Extended Abstracts of the 2021 CHI Conference on Human Factors in Computing Systems (Yokohama, Japan) (CHI EA ’21). Association for Computing Machinery, New York, NY, USA, Article 3, 2 pages. DOI: 10.1145/3411763.3457778
Michela Carlana. 2019. Implicit stereotypes: Evidence from teachers’ gender bias. The Quarterly Journal of Economics 134, 3 (2019), 1163–1224
Luiz Carvalho, Silas Lima Filho, Michele Brandão, Jonice Oliveira, Flávia Santoro, and Mônica Silva. 2023. Não se nasce mulher na computação, torna-se. Tornam-se juntas! Analisando sete anos de WIT.. In Anais do XVII Women in Information Technology (João Pessoa/PB). SBC, Porto Alegre, RS, Brasil, 205–216. DOI: 10.5753/wit.2023.230640
Pricila Castelini. 2022. Entre tramas de teorias feministas em tecnologia e sociedade para enunciados de refiguração materializada na IHC brasileira. Ph. D. Dissertation. Postgraduate Program in Technology and Society, Universidade Tecnológica Federal do Paraná.
Kimberlé Crenshaw. 2004. A intersecionalidade na discriminação de raça e gênero. VV. AA. Cruzamento: raça e gênero. Brasília: Unifem 1, 1 (2004), 7–16.
Deógenes P. da Silva Junior, Daniel Domingos Alves, Nayana Carneiro, Ecivaldo de Souza Matos, M. Cecilia C. Baranauskas, and Yusseli Lizeth Méndez Mendoza. 2024. GranDIHC-BR 2025-2035 GC1: New Theoretical and Methodological Approaches in HCI. In Proceedings of the XXIII Brazilian Symposium on Human Factors in Computing Systems (IHC ’24). Association for Computing Machinery, New York, NY, USA.
Patricia da Silva Leite and Leonelo Dell Anhol Almeida. 2019. Social Inclusion Of Brazilian People With Disabilities Through The Lens Of Critical Theory Of Technology. In Proceedings Of The International Conferences Ict, Society, And Human Beings 2019; Connected Smart Cities 2019; And Web Based Communities And Social Media 2019. Iadis Press, Lisboa, Portugal, 81– 88. [link]
Sergio Amadeu da Silveira. 2008. "Políticas Públicas & Inclusão Digital". EdUFBA, "Salvador, Brazil", Chapter A noção de exclusão digital diante das exigências de uma cibercidadania, 43–66.
Sergio Amadeu da Silveira. 2020. Algoritarismos. Tirant Brasil, "São Paulo, Brazil", Chapter Sistemas algorítmicos, subordinação e colonialismo de dados, 160–172.
Sérgio Amadeu da Silveira, Joyce Souza, João Francisco Cassino, Débora Franco Machado, et al. 2022. Colonialismo de dados: como opera a trincheira algorítmica na guerra neoliberal. Autonomia Literária, Sâo Paulo, Brazil.
Luciana Cardoso De Castro Salgado, Clarisse Sieckenius De Souza, and Carla Faria Leitão. 2011. On the epistemic nature of cultural viewpoint metaphors. In Proceedings of the 10th Brazilian Symposium on Human Factors in Computing Systems and the 5th Latin American Conference on Human-Computer Interaction. Brazilian Computer Society, Porto Alegre, Brazil, 23–32
Luciana Cardoso de Castro Salgado, Carla Faria Leitão, and Clarisse Sieckenius De Souza. 2012. A journey through cultures: metaphors for guiding the design of cross-cultural interactive systems. Springer London, London, UK.
Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística (IBGE). 2024. Estatísticas de gênero: indicadores sociais das mulheres no Brasil. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística (IBGE). [link]
Emanuel Felipe Duarte, Paula T. Palomino, Taciana Pontual Falcão, Grace Lis Porto, Carlos Portela, Douglas Francisco Ribeiro, André Nascimento, Yuska Aguiar, Angelita Souza, Maurício e Gasparotto, and Armando M. Toda. 2024. GranDIHC-BR 2025-2035 GC6: Implications of Artificial Intelligence in HCI: A Discussion on Paradigms, Ethics, and Diversity, Equity and Inclusion. In Proceedings of the XXIII Brazilian Symposium on Human Factors in Computing Systems (IHC ’24). Association for Computing Machinery, New York, NY, USA
Anthony Dunne and Fiona Raby. 2024. Speculative Everything, With a new preface by the authors: Design, Fiction, and Social Dreaming. MIT press, Cambridge, MA, USA.
Deivison Faustino and Walter Lippold. 2023. Colonialismo digital: por uma crítica hacker-fanoniana. Boitempo Editorial, São Paulo, Brazil
Karen Silva Figueiredo, Cristiano Maciel, Silvia Amélia Bim, and Marília Abrahão Amaral. 2020. "Computação e Sociedade" (1st. ed.). EdUFMT Digital, "Cuiabá, MT, Brazil", Chapter Gênero e tecnologias, 104–140. [link]
"International Organization for Standardization". 2023. Plain language, part 1: governing principles and guidelines. Standard. International Organization for Standardization, Geneva, CH. [link]
Elizabeth S. Furtado, Daniel Chagas, Ig I. Bittencourt, and Agebson Façanha. 2020. I GranDIHC-BR — Grandes Desafios de Pesquisa em Interação HumanoComputador no Brasil. Brazilian Computer Society, Porto Alegre, Brazil, Chapter Acessibilidade e Inclusão Digital, 19–22.
Rodrigo Freese Gonzatto. 2018. Usuários e produção da existência: contribuições de Álvaro Vieira Pinto e Paulo Freire à interação humano-computador. Ph. D. Dissertation. Postgraduate Program in Technology and Society, Universidade Tecnológica Federal do Paraná.
Rodrigo Freese Gonzatto and Luiz Ernesto Merkle. 2019. Seres humanos enquanto seres de técnica e de cultura: "saber de experiência feito" em Paulo Freire e "grau zero de amanualidade" em Vieira Pinto. In Anais do VIII SImpósio Nacional de Ciência, Tecnologia e Sociedade. Esocite.br, Belo Horizonte, Brazil, 124–125
Anthony G Greenwald and Linda Hamilton Krieger. 2006. Implicit bias: Scientific foundations. California law review 94, 4 (2006), 945–967.
Paula Helm, Amalia de Götzen, Luca Cernuzzi, Alethia Hume, Shyam Diwakar, Salvador Ruíz Correa, and Daniel Gatica-Perez. 2023. Diversity and neocolonialism in Big Data research: Avoiding extractivism while struggling with paternalism. Big Data & Society 10, 2 (2023), 20539517231206802.
Cherie Lacey and Catherine Caudwell. 2019. Cuteness as a ‘dark pattern’in home robots. In 2019 14th ACM/IEEE International Conference on Human-Robot Interaction (HRI). IEEE, IEEE, Daegu, Korea (South), 374–381
Carla Leitão, Cristiano Maciel, Lara Schibelsky Godoy Piccolo, Luciana Salgado, Patricia C. de Souza, Raquel Prates, Roberto Pereira, and Vinicius Carvalho Pereira. 2017. Human Values in HCI: a challenge for the GrandIHC-BR. In Proceedings of the XVI Brazilian Symposium on Human Factors in Computing Systems (Joinville, Brazil) (IHC ’17). Association for Computing Machinery, New York, NY, USA, Article 70, 6 pages. DOI: 10.1145/3160504.3160565
Ann Light. 2019. Design and social innovation at the margins: Finding and making cultures of plurality. Design and Culture 11 (2019), 13–35.
Cristiano Maciel, I Guzman, Rita Berardi, BB Caballero, N Rodriguez, Luciana Frigo, Luciana Salgado, E Jimenez, Sílvia Amélia Bim, and PC Tapia. 2023. Open data platform to promote gender equality policies in STEM. In Proceedings of the Western Decision Sciences Institute (WDSI). WSDI, Portland, OR, USA, 7 pages.
Cristiano Maciel, Vinícius Pereira, Heiko Hornung, Lara G.S. Piccolo, and Raquel O. Prates. 2020. I GranDIHC-BR — Grandes Desafios de Pesquisa em Interação Humano-Computador no Brasil. Brazilian Computer Society, Porto Alegre, Brazil, Chapter Valores Humanos, 27–30.
Maria Teresa Eglér Mantoan. 2004. O direito de ser, sendo diferente, na escola. Revista CEJ 1, 26 (2004), 36–44.
Gabriela Maximino, Isadora Santos, and Marcelle Mota. 2022. Mulheres na Ciência: Um Panorama das Publicações no WIT. In Anais do XVI Women in Information Technology (Niterói). SBC, Porto Alegre, RS, Brasil, 77–87. DOI: 10.5753/wit.2022.223234
Luiz Ernesto Merkle. 2020. Robótica Educacional: experiências inovadoras na educação brasileira. Penso, Porto Alegre, Brazil, Chapter Não Há Computação Sem Suputares: valores necessários ao poder, ao fazer, ao querer e ao saber computar, 3–20.
Luiz Ernesto Merkle and Marília Abrahão Amaral. 2013. O espectro de uma terceira onda: questões e desafios da educação formal em IHC em uma instituição brasileira.. In WEIHC. Brazilian Computer Society, Porto Alegre, Brazil, 19–24
Thomas Mildner, Albert Inkoom, Rainer Malaka, and Jasmin Niess. 2024. Hell is Paved with Good Intentions: The Intricate Relationship Between Cognitive Biases and Dark Patterns. arXiv preprint arXiv:2405.07378. [link]
SBC Notícias. 2024. SBC tem nova Comissão para Inclusão, Diversidade e Equidade. Brazilian Computer Society. [link]
Leander Cordeiro de Oliveira. 2020. Nós somos gente. . . gente computada igual a você: a construção de um estranhamento do computar. Ph. D. Dissertation. Postgraduate Program in Technology and Society, Universidade Tecnológica Federal do Paraná.
Eduardo Marino García Palacios, Irlan von Linsingen, Juan Carlos González Galbarte, J. A. Lópes Cerezo, J. L. Luján, L. T. V. Pereira, M. Martin Gordillo, C. Osorio, C. Valdés, and Walter Bazzo. 2005. Introdução aos estudos CTS (Ciencia, Tecnología e Sociedade). Organización de Estados Iberoamericanos (OEI), Brasília, Brazil.
Michel Perilo and George Valença. 2024. How Facial Recognition Technologies Affect the Transgender Community? A Systematic Mapping Study. In Proceedings of the 39th ACM/SIGAPP Symposium on Applied Computing. Association for Computing Machinery, New York, NY, USA, 1153–1160
Beatriz Preciado. 2011. Multidões queer: notas para uma política dos" anormais". Revista Estudos Feministas 19 (2011), 11–20.
Kamila Rios da Hora Rodrigues, Luiz Paulo Carvalho, Maria da Graça C. Pimentel, and André Pimenta Freire. 2024. GranDIHC-BR 2025-2035 GC2: Ethics and Responsibility: Principles, Regulations, and Societal Implications of Human Participation in HCI Research. In Proceedings of the XXIII Brazilian Symposium on Human Factors in Computing Systems (IHC ’24). ACM, New York, NY, USA.
Suiane Ewerling da Rosa and Roseline Beatriz Strieder. 2019. Não Neutralidade da Ciência-Tecnologia: verbalizações necessárias para potencializar a constituição de uma cultura de participação. Linhas Críticas 25 (2019), 124–149.
Luciana Salgado and Carla Leitão. 2020. "Computação e Sociedade" (1st. ed.). EdUFMT Digital, "Cuiabá, MT, Brazil", Chapter Cultura na prática da computação: um desafio para o profissional da sociedade em rede, 46–80.
Luciana Salgado, Roberto Pereira, and Isabela Gasparini. 2015. Cultural issues in HCI: challenges and opportunities. In Human-Computer Interaction: Design and Evaluation: 17th International Conference, HCI International 2015, Proceedings, Part I 17. Springer, Los Angeles, CA, USA, 60–70.
Bibiana Serpa, Clara de Souza Rocha Meliande, and Sâmia Batista e Silva. 2020. Design e decolonialidade: aproximações possíveis em busca de outras práticas e teorias. In Anais do 6º Simpósio de Pós-Graduação em Design da ESDI. Programa de Pós-graduação em Design da ESDI, Rio de Janeiro, RJ, 9 pages.
Claudia Bordin R. da Silva. 2019. Consciência e ação em design de interação: recursos e práticas educacionais abertas para o esperançar. Ph. D. Dissertation. Postgraduate Program in Technology and Society, Universidade Tecnológica Federal do Paraná.
Leonelo Dell Anhol Silva, Guilherme Alves; Almeida. 2020. Indicators of internet non-use in samples surveys on ICT use: a qualitative analysis. IADIS International Journal on WWWInternet 18 (2020), 33–50
Tomaz Tadeu da Silva, Stuart Hall, and Kathryn Woodward. 2014. Identidade e Diferença: A perspectivas dos estudos culturais. Vozes, São Paulo, Brazil.
Judith Simmer-Brown. 1999. "The Heart of Learning: Spirituality and Education". Penguin Putnam, Inc., New York, USA, Chapter Commitment and Openness: A Contemplative Approach to Pluralism, 43–66.
Cheryl Staats, K. Capatosto, R. Wright, and V. Jackson. 2014. State of the Science: Implicit Bias Review. Kirwan Institute for the Study of Race and Ethnicity, Columbus, USA
George Valenca, Carina Alves, and Slinger Jansen. 2018. Strategies for managing power relationships in software ecosystems. Journal of Systems and Software 144 (2018), 478–500.
J Van Dijk. 2005. The Deepening Divide, Inequality in the Information Society. Sage Publications.
Juliano; Seixas Vaz and Luma da Rocha. 2020. Questionamentos sobre uma Computação Decolonial no contexto brasileiro. Proposal article presented in Workshop Decolonizing Learning Spaces for Sociotechnical Research and Design, in CSCW ’20: Computer Supported Cooperative Work and Social Computing Virtual Event USA
Mark Warschauer. 2004. Technology and social inclusion: Rethinking the digital divide. MIT press, Cambridge, MA, USA.
Terry Winograd and Fernando Flores. 1986. Understanding computers and cognition: A new foundation for design. Vol. 335. Ablex publishing corporation Norwood, NJ, New York, NY, USA