BomberKaboom: An Educational Game for Environmental Awareness Through Classic Mechanics

  • Vitor Ferreira IF Goiano
  • João Nunes IF Goiano
  • Anna Oliveira IF Goiano
  • Saymon Cassiano IF Goiano
  • Juliana Félix UFG / PUC Goiás
  • Thamer Horbylon Nascimento IF Goiano / UFG
  • Fabrizzio Soares UFG

Resumo


Introduction: Environmental awareness is an urgent topic, especially among younger generations. The use of digital games in educational contexts has proven effective in engaging students and promoting learning in a playful way. In this context, classic game mechanics can be powerful allies in the educational process. Objective: This paper presents BomberKaboom, an educational digital game designed to raise players’ awareness of environmental issues, such as wildfires and urban pollution, through mechanics inspired by the classic Bomberman. Methodology: The game was developed using the Unity engine with pixel art style, incorporating pedagogical goals related to environmental education. The system was evaluated by Computer Science students, who played the game and completed a questionnaire addressing usability, engagement, and thematic perception. Results: Participants reported high engagement and highlighted the game’s educational potential. The playful approach was considered effective in addressing environmental themes, and the retro aesthetic was well received. The findings suggest that games with familiar mechanics can facilitate the assimilation of important content and foster meaningful learning experiences.
Palavras-chave: Educational Games, Environmental Awareness, Environmental Education

Referências

Bastos, F. H. S., Ferreira, J. R. L., Rosa, P. R. M., Pires, T. L. G., Castro, H., Reis, C. D. G., e Sousa, P. (2023). Um jogo digital para geografia: ensino aprendizagem dos biomas brasileiros. In Anais Estendidos do Simpósio Brasileiro de Jogos e Entretenimento Digital (SBGames), pages 977–986.

Carneiro, A. R. e Sarinho, V. T. (2023). Life green: Um jogo digital para a conscientização ambiental. In Anais Estendidos do Simpósio Brasileiro de Jogos e Entretenimento Digital (SBGames), pages 1054–1059.

dos Santos, A. L., Rosa, O., et al. (2022). A importância da educação socioambiental em tempos de pandemia: estratégias e experiências para o ensino remoto. Revista Brasileira de Educação Ambiental (RevBEA), 17(2):349–368.

Fjællingsdal, K. S. e Klöckner, C. A. (2019). Gaming green: The educational potential of eco – a digital simulated ecosystem. Frontiers in Psychology, 10:2846.

Gee, J. P. (2003). What Video Games Have to Teach Us About Learning and Literacy. Palgrave Macmillan.

Intergovernmental Panel on Climate Change (2021). Climate change 2021: The physical science basis. [link]. Relatório disponível em: [link].

Janakiraman, S., Watson, S. L., e Watson, W. R. (2021). Exploring the effectiveness of digital games in producing pro-environmental behaviors when played collaboratively and individually: A mixed methods study in india. TechTrends, 65(3):331–347.

Otto, V. A. U., Flores, A. R., Weidmann, M. H., Elias, K. C., de la Rocha Ladeira, R., Luiz, A. F., e Pessini, A. (2020). Apresentação das mecânicas de um jogo desenvolvido com arcade. Anais do Computer on the Beach, 11:600–603.

Pereira, D. R. e Rocha, L. B. (2023). O uso de jogos digitais como ferramenta de aprendizagem. In Anais Estendidos do Simpósio Brasileiro de Jogos e Entretenimento Digital (SBGames).

Santos-Ferreira, D. I. e Vasconcellos, M. S. (2024). Jogos e meio ambiente. In Anais Estendidos do Simpósio Brasileiro de Jogos e Entretenimento Digital (SBGames), pages 871–876.

Savi, R., Weschenfelder, G., e Oliveira, L. P. d. (2007). Jogos digitais e aprendizagem: proposta de uma metodologia de avaliação para jogos educacionais. RENOTE - Revista Novas Tecnologias na Educação, 5(2):1–10.

Silva, P. V. d. S. e Araújo, W. P. (2023). Educação ambiental: uma possibilidade para o enfrentamento da problemática ecossistêmica. Revista Brasileira de Educação Ambiental (RevBEA), 18(1):371–380.

Silva, T. V. F. (2024). Jogos sérios com temas ambientais: Cenários, formatos e aplicações. Available at SSRN 5063745.

Takita, B., Santana, J., e de Souza, P. (2018). Explosion math: um jogo digital como recurso na aprendizagem de matemática. Revista Brasileira De Ensino De Ciências E Matemática, 1(1).

UN Environment Programme (2021). Global environment outlook 6: Healthy planet, healthy people. [link]. Relatório disponível em: [link].
Publicado
30/09/2025
FERREIRA, Vitor; NUNES, João; OLIVEIRA, Anna; CASSIANO, Saymon; FÉLIX, Juliana; NASCIMENTO, Thamer Horbylon; SOARES, Fabrizzio. BomberKaboom: An Educational Game for Environmental Awareness Through Classic Mechanics. In: SIMPÓSIO BRASILEIRO DE JOGOS E ENTRETENIMENTO DIGITAL (SBGAMES), 24. , 2025, Salvador/BA. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2025 . p. 1540-1551. DOI: https://doi.org/10.5753/sbgames.2025.10119.