Missão Aspirapó: A digital game for teaching and learning graphs
Resumo
Introduction: Currently, the integration of information and communication technologies into daily life directly influences teaching models at different educational levels. Additionally, there are well-known educational challenges in the field of computing, resulting in high rates of failure and dropout. Among these challenges, students’ difficulties with the subfield of graphs stand out. Objective: This study aims to assess the impact of using a digital educational game on graphs in teaching and learning this topic. Hence, we present Missão Aspirapó, a mobile digital game for Android developed with this purpose. Methodology or Steps: The methodologies Learning Design and Programa de Avaliação de Jogos Digitais Educacionais were used, respectively, for the creation and evaluation of the game. Results: The results indicate that the game has a learning potential between high and very high, making it a viable educational tool, but with some opportunities for improvement.
Referências
Bollobás, B. (1998). Modern Graph Theory. Springer, New York.
Bondy, A. and Murty, U. S. R. (2008). Graph Theory. Springer.
Canva (2024). Canva official website. URL [link]. Accessed 11 October 2024.
Google (2024). Android official website. URL [link]. Accessed 11 October 2024.
Grinberg, E. (1968). Plane homogeneous graphs of degree three without hamiltonian circuits. Latvian Math. Yearbook, 4:51–58.
Honda, F., Pires, F., Pessoa, M., and Maia, J. (2022a). Cadê minha pizza? Um jogo para exercitar matemática e pensamento computacional através de grafos. In Anais Estendidos do XXI Simpósio Brasileiro de Jogos e Entretenimento Digital, p. 876–885, Porto Alegre. SBC.
Honda, F., Pires, F., Pessoa, M., and Melo, R. (2022b). Aplicando learning design na ludificação de percurso em grafos: uma jornada de aprendizagem. In Anais do XXXIII Simpósio Brasileiro de Informática na Educação (SBIE 2022), p. 609–620, Porto Alegre. SBC.
Kapp, K. M. (2012). The Gamification of Learning and Instruction: Game-Based Methods and Strategies for Training and Education. Pfeiffer, San Francisco.
Kraaijer, R., van Kreveld, M., Meulemans, W., and van Renssen, A. (2018). Geometry and generation of a new graph planarity game. In 2018 IEEE Conference on Computational Intelligence and Games (CIG), p. 1–8.
Likert, R. (1932). A technique for the measurement of attitudes. Archives of Psychology, 140(22):5–55.
Lucas, T. M. (2017). Grafos no ensino médio: uma proposta de atividade. Dissertação (mestrado), Universidade Estadual do Norte Fluminense Darcy Ribeiro, Campos dos Goytacazes.
Martins, F. S. (2023). Mestre dos grafos: uma possibilidade educacional baseada no conceito de gamificação para auxílio à aprendizagem da teoria dos grafos. Dissertação (mestrado), Instituto Federal do Espírito Santo, Vila Velha.
Melo, R., Silva, D., and Pires, F. (2019). StarDust: um serious game para a aprendizagem implícita de grafos. In Anais dos Workshops do Congresso Brasileiro de Informática na Educação, volume 8, p. 1237.
Oliveira, R. d. (2008). Design multi-dispositivo em contextos de uso alternado e migração de tarefas. Tese (doutorado), Universidade Estadual de Campinas, Campinas.
Orlandi, T. R. C., Duque, C. G., Mori, A. M., and Orlandi, M. T. d. A. L. (2018). Gamificação: uma nova abordagem multimodal para a educação. Biblios Journal of Librarianship and Information Science, (70):17–30.
Pavani, R. B., Junior, M. M. C., and Aylon, L. B. R. (2023). Busca em largura e profundidade aplicado a jogos educativos: estudo de caso no projeto do jogo graph defender. In Anais Estendidos do XXII Simpósio Brasileiro de Jogos e Entretenimento Digital, p. 536–547, Porto Alegre. SBC.
Petri, G., Wangenheim, C. G. v., and Borgatto, A. F. (2019). MEEGA+: Um modelo para a avaliação de jogos educacionais para o ensino de computação. Revista Brasileira de Informática na Educação, 27(03):52–81.
Raabe, A. L. A. and Silva, J. M. C. d. (2005). Um ambiente para atendimento as dificuldades de aprendizagem de algoritmos. In Anais do XIII Workshop sobre Educação em Computação, p. 2326–2337, Porto Alegre. SBC.
Santos, A. V. and Ferreira, A. B. (2021). Formigas em grafo: Um jogo educacional para apoio ao ensino e aprendizagem dos algoritmos de busca em largura e busca em profundidade. In Anais da Escola Regional de Computação do Ceará, Maranhão e Piauí (ERCEMAPI), p. 59–66, Porto Alegre. SBC.
Santos, W. d. S. (2018). PAJDE: um modelo de avaliação para jogos digitais educacionais. Tese (doutorado), Centro Universitário SENAI CIMATEC, Salvador.
Thomassen, C. (1983). A theorem on paths in planar graphs. Journal of Graph Theory, 7 (2):169–176.
Tobias, S., Fletcher, J. D., and Wind, A. P. (2014). Game-based learning. In Spector, J. M., Merrill, M. D., Elen, J., and Bishop, M. J., editors, Handbook of Research on Educational Communications and Technology, p. 485–503. Springer, New York.
Tsarev, R., Azizam, S. H., Sablinskii, A., Potekhina, E., Gogoleva, I., Nikolaeva, I., and Ikonnikov, O. (2023). Gamification of the graph theory course. Finding the shortest path by a greedy algorithm. In Silhavy, R. and Silhavy, P., editors, Networks and Systems in Cybernetics, p. 209–216, Cham. Springer.
Tutte, W. T. (1956). A theorem on planar graphs. Transactions of the American Mathematical Society, 82(1):99–116.
Unity Technologies (2024). Unity – real-time development platform. URL [link]. Accessed 11 October 2024.
