Avaliação do jogo “Ciclo do Poder” para promoção da dignidade menstrual em espaços de educação não formal
Resumo
Introduction: The cooperative board game “Ciclo do Poder” aims to facilitate the dialogue about menstruation and to promote attitudes in favor of menstrual dignity. Objective: To present the results of observations from game sessions conducted in non-formal educational spaces in order to assess the game’s contributions in disseminating information about the menstrual cycle. Additionally, it examines player performance, the importance of mixed groups, cards that raised doubts, and game duration. Methodology: Mediated game sessions and application of observational sheets, filled out by the team. Results: The observations helped to verify the values incorporated in the game, the importance of mediation, the benefits of mixed groups, necessary design and wording adjustments for the cards, and game balancing.
Referências
Bogost, I. (2008). “The rhetoric of video games”, In: The ecology of games: Connecting youth, games, and learning. Edited by Katie Salen. The MIT Press, USA.
Ferreira, S. C. and dos Santos, T. L. J. P. (2018). “Gamificação e o ensino de suporte básico de vida: uma experiência com crianças em cenário não escolar, In: Proceedings of SBGames. SBGames, Foz do Iguaçu.
Flanagan, M. and Nissenbaum, H. F. (2016). “Values at play: valores em jogos digitais” (A. R. da Luz, Trans.). Blucher, São Paulo.
Fullerton, T. (2014). “Game design workshop: a playcentric approach to creating innovative games”. CRC press, USA.
InovaSocial (2018). “SEMPRE LIVRE lança pesquisa global sobre menstruação”. [link].
Hunicke, R., LeBlanc, M. and Zubek, R. (2004). “MDA: A formal approach to game design and game research”. In Proceedings of the AAAI Workshop on Challenges in Game AI, 4, 1722.
Laboratório de Inovação em Governo da Prefeitura de São Paulo. (2020). “Apostila do curso Linguagem Simples no Setor Público”. Prefeitura de São Paulo. [link].
Marandino, M. (2017). “Faz sentido ainda propor a separação entre os termos educação formal, não formal e informal?” In Ciência & Educação (Bauru), 23(4), 811–816.
ONU. (2014). “Every woman’s right to water, sanitation and hygiene.” In United Nations - Water and Sanitation. [link]
Prado, I. C. D. A. (2024). “Políticas Públicas sobre a Saúde Menstrual no Brasil: Olhares pelas Lentes dos Movimentos Sociais da Menstruação”. In Mediações, 29(1), e49150.
Rogers, A. (2007). “Looking again at non-formal and informal education – towards a new paradigm”. In The encyclopedia of pedagogy and informal education. Center for Research in International Cooperation in Educational Development - University of Tsukuba. [link]
Spiegel, C. (2022). “Jogos cooperativos em sala de aula”, In: Jogos de tabuleiro na educação. Edited by Paula Piccolo and Anrnaldo V Carvalho. Devir, São Paulo.
UNESCO. (2014). “Puberty education and menstrual hygiene management”. [link]
UNFPA – Fundo das Nações Unidas para a Infância. (2021). “Pobreza Menstrual no Brasil: desigualdade e violações de direitos”. [link]
Zaverucha do Valle, T., Maia, R. M., Bruno, R. V., Spiegel, C. N., Silva, I. P. R. D., and Dias, C. M. (2023). “Ciclo do Poder: Desenvolvimento de um jogo sério sobre dignidade menstrual”. In Anais Estendidos do XXII Simpósio Brasileiro de Jogos e Entretenimento Digital , 1023–1028.
