Integração do Pensamento Computacional e da Robótica Educacional na Base Nacional Comum Curricular

  • Alma Gabriela Villamediana Osorio IFSul
  • Guilherme Ribeiro Rostas IFSul
  • Tauã Milech Cabreira IFSul
  • Paulo Roberto Ferreira Junior UFPel

Resumo


This article explores the integration of Computational Thinking (CT) and Educational Robotics (ER) with the skills and abilities of the National Common Curricular Base (BNCC), covering the 6th to 9th grade of Elementary School. The research addresses the practical challenges faced by educators in implementing digital curricula, highlighting the importance of continuing education and adequate pedagogical resources. In addition to deepening the theoretical mapping between the pillars of CT and the BNCC, the study reports the perceptions of teachers participating in a training workshop, culminating in the presentation of an online repository of projects with micro:bit®, which serves as a tool to support interdisciplinary planning.
Palavras-chave: computational thinking, educational robotics, continuing formation for teachers, bncc, micro:bit®

Referências

Brasil, Ministério da Educação, Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Brasília, 2018. [Online]. Disponível em: [link]

Brasil. Ministério da Educação. Câmara de Educação Básica. Resolução nº 1, de 4 de outubro de 2022. Brasília, 2022. [Online]. Disponível em: [link].

Brasil, Ministério da Educação, Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep), "Índice de Desenvolvimento da Educação Básica (Ideb)," 2023. [Online]. Disponível em: [link]

J. M. Wing, "Computational Thinking," Commun. ACM, vol. 49, no. 3, pp. 33–35, mar. 2006. [Online]. Disponível em: [link]

S. Papert, Mindstorms: Children, Computers, and Powerful Ideas. Basic Books, 1980.

J. Piaget, The construction of reality in the child. New York: Basic Books, 1954.

L. S. Vygotsky, Mind in society: The development of higher psychological processes. Cambridge, MA: Harvard University Press, 1978.

N. D. Anderson, "A call for computational thinking in undergraduate psychology," Psychology Learning & Teaching, vol. 15, no. 3, pp. 226–234, 2016.

C. P. Brackmann, S. V. N. Caetano, y A. R. da Silva, "Pensamento Computacional Desplugado: Ensino e Avaliação na Educação Primária Brasileira," Revista Novas Tecnologias na Educação, vol. 17, no. 3, pp. 636-647, dic. 2019.

BBC, "Everything you need to know about the BBC micro:bit." BBC Teach. [Online]. Disponível em: [link]

S. Tohyama, "Collaborative Programming Learning using micro:bit in an Elementary School," en IPSJ SIG Technical Report, Shizuoka, Japón, 2019. [Online]. Disponível em: [link]

M. C. P. Albuquerque, W. da S. Fonseca, D. G. de Oliveira, y R. de C. Sousa, "O uso do micro:bit e sua aplicabilidade em uma escola pública da região Norte," Rev. Estud. Pesqui. Sobre Ensino Tecnol. (Educitec), vol. 6, p. e111920, jun. 2020, DOI: 10.31417/educitec.v6i.1119.

G. Brandhofer, "The micro:bit and Computational Thinking: Evaluation Results of a Computational Project," Ph.D. dissertation, Univ. College of Teacher Education Lower Austria, Austria, 2021. [Online]. Disponível em: [link]

C. R. Beleti J. y M. S. de F. Sforni, "Pesquisas experimentais no desenvolvimento do pensamento computacional," Educação em Foco, vol. 26, no. 49, p. 6623, jun. 2023, DOI: 10.36704/eef.v26i49.6623.

A. G. V. Osorio, "Planilha de mapeamento entre o Pensamento Computacional e a BNCC," 2025. [Online]. Available: [link]

Anderson, L. W., & Krathwohl, D. R. (Eds.). (2001). A taxonomy for learning, teaching, and assessing: A revision of Bloom's taxonomy of educational objectives. New York: Longman.

A. G. V. Osorio, "Repositório Web de Projetos com micro:bit," 2025. [Online]. Available: [link]
Publicado
13/10/2025
OSORIO, Alma Gabriela Villamediana; ROSTAS, Guilherme Ribeiro; CABREIRA, Tauã Milech; FERREIRA JUNIOR, Paulo Roberto. Integração do Pensamento Computacional e da Robótica Educacional na Base Nacional Comum Curricular. In: WORKSHOP DE ROBÓTICA NA EDUCAÇÃO - WRE - SIMPÓSIO BRASILEIRO DE ROBÓTICA E SIMPÓSIO LATINO-AMERICANO DE ROBÓTICA (SBR/LARS), 16. , 2025, Vitória/ES. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2025 . p. 103-108. DOI: https://doi.org/10.5753/sbrlars_estendido.2025.248032.