Inteligência Artificial Aplicada à Análise das Habilidades Centrais nas Provas Teóricas da OBR (2014–2023)
Resumo
This paper presents a pedagogical analysis of the theoretical exams of the Brazilian Robotics Olympiad (OBR) from 2014 to 2023, focusing on the core skills required according to the Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Using the GPT-4o model, questions were classified by subject area, curriculum component, and competition level. The results highlight recurring patterns and support the development of more targeted educational materials.
Palavras-chave:
OBR, lógica, GPT-4o, análise de prova, BNCC, educação básica, olimpíadas científicas
Referências
Olimpíada Brasileira de Robótica (OBR). Provas Anteriores. Disponível em: [link]. Acesso em: jun. 2025.
Brasil. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Brasília: MEC, 2018. Disponível em: [link]. Acesso em: jun. 2025.
MARTINS, Wellington Santos. Jogos de Lógica: divirta-se e prepare-se para a OBI. São Paulo: Editora Livros Ilimitados, 2018.
OpenAI. GPT-4o Technical Report, 2024. Disponível em: [link]. Acesso em: jun. 2025.
ALMEIDA, L. A.; SILVA, R. T. Inteligência artificial na educação básica: desafios e possibilidades. Revista Brasileira de Informática na Educação, v. 29, n. 1, p. 245–264, 2023.
ZAWACKI-RICHTER, O.; MARÍN, V. I.; BONN, S.; TABELA, G. Artificial intelligence in higher education: A systematic literature review. International Journal of Educational Technology in Higher Education, v. 16, n. 1, p. 1–27, 2019.
BINNS, R. Fairness in machine learning: Lessons from political philosophy. Proceedings of the 1st Conference on Fairness, Accountability and Transparency, p. 149–159, 2018.
COHEN, J. A coefficient of agreement for nominal scales. Educational and Psychological Measurement, v. 20, n. 1, p. 37–46, 1960.
BYBEE, R. W. The Case for STEM Education: Challenges and Opportunities. NSTA Press, 2013.
Brasil. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Brasília: MEC, 2018. Disponível em: [link]. Acesso em: jun. 2025.
MARTINS, Wellington Santos. Jogos de Lógica: divirta-se e prepare-se para a OBI. São Paulo: Editora Livros Ilimitados, 2018.
OpenAI. GPT-4o Technical Report, 2024. Disponível em: [link]. Acesso em: jun. 2025.
ALMEIDA, L. A.; SILVA, R. T. Inteligência artificial na educação básica: desafios e possibilidades. Revista Brasileira de Informática na Educação, v. 29, n. 1, p. 245–264, 2023.
ZAWACKI-RICHTER, O.; MARÍN, V. I.; BONN, S.; TABELA, G. Artificial intelligence in higher education: A systematic literature review. International Journal of Educational Technology in Higher Education, v. 16, n. 1, p. 1–27, 2019.
BINNS, R. Fairness in machine learning: Lessons from political philosophy. Proceedings of the 1st Conference on Fairness, Accountability and Transparency, p. 149–159, 2018.
COHEN, J. A coefficient of agreement for nominal scales. Educational and Psychological Measurement, v. 20, n. 1, p. 37–46, 1960.
BYBEE, R. W. The Case for STEM Education: Challenges and Opportunities. NSTA Press, 2013.
Publicado
13/10/2025
Como Citar
LIMA, Diogo de Oliveira; MASSUDA, Gabriel Alves; CASTRO JUNIOR, Amaury Antonio de.
Inteligência Artificial Aplicada à Análise das Habilidades Centrais nas Provas Teóricas da OBR (2014–2023). In: WORKSHOP DE ROBÓTICA NA EDUCAÇÃO - WRE - SIMPÓSIO BRASILEIRO DE ROBÓTICA E SIMPÓSIO LATINO-AMERICANO DE ROBÓTICA (SBR/LARS), 16. , 2025, Vitória/ES.
Anais [...].
Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação,
2025
.
p. 109-114.
DOI: https://doi.org/10.5753/sbrlars_estendido.2025.248054.
