Scientific Communication on Human-Computer Interaction in Social Media

Abstract


Science communication is a way to make science more accessible. Most Brazilian research is held by public universities that are, unfortunately, in a scenery of financial cuts and demoralization. As an answer for this scenery and in addition to the consequences of 2020’s lockdown, we strengthened a project for science communication on Human-Computer Interaction (HCI). In this paper, we present our experiences, lessons learned and challenges with the strategies to share about HCI research in social media. We highlight the importance of creating accessible content for the public and to break barriers in sharing knowledge between researchers of different fields, which enriches the research itself and the academic education.

Keywords: Popularization of Science, Accessibility, Social Networks

References

Célula. (2022). Célula de Design e Multimídia - Projetos do Instituto UFC Virtual. Disponível em: <https://projetos.virtual.ufc.br/celula-de-design-e-multimidia/>. Acesso em: 30 de out. de 2022.

DAVI. (2022). DAVI: Dados Além da Vida. Disponível em: <https://lavi.ic.ufmt.br/davi/sobre/apresentacao/>. Acesso em: 30 de out. de 2022.

Fagundes. V. O. (2013). Blogs de ciência: comunicação, participação e as rachaduras na Torre de Marfim. 180 p. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual de Campinas. Instituto de Estudos da Linguagem. Campinas, SP.

Hewett, T. T., Baecker, R., Card, S., Carey, T., Gasen, J., Mantei, M., Perlman, G., Strong, G., and Verplank, W. (1992). Acm sigchi curricula for human-computer interaction. Technical report, New York, NY, USA.

IBGE (2021). PNS 2019: país tem 17,3 milhões de pessoas com algum tipo de deficiência. Disponível em: <https://bit.ly/3BvlRcf>. Acesso em: 18 de jul. de 2022.

Machado, L.; Konzen, A. A.; Maciel, C.; Cheiran, J. F. P. e Silva Junior, D. P. Experiências de organização e participação de eventos online (2021). SBC Horizontes. Disponível em: <https://bit.ly/3ztnCVG>. Acesso em: 17 de jul. de 2022.

Nunes, L. (2020). Lives se tornam os ‘rolês’ em casa durante a pandemia da Covid-19. Jornal do Campus, Universidade Federal de São Paulo. Disponível em: [link]. Acesso em: 17 de julho, 2022.

Pereira, R. (2022). Dez Pontos que Precisamos Discutir e Repensar na Pós-Graduação Pública. Revista de Educação Pública. 31. 1-26. 10.29286/rep.v31ijan/dez.13380.

Saldaña, P. e Marchesini, L. (2022). Governo Bolsonaro corta R$ 3,2 bilhões do orçamento do MEC. UOL, Folha de S. Paulo. Disponível em: <https://bit.ly/3Beffi0>. Acesso em: 17 de jul. de 2022.

Tostes, R. (2006). A importância da divulgação científica. Revista Acadêmica: Ciência Animal. 4. 73. Disponível em: [link]. Acesso em 18 de jul. de 2022.

Volpato, B. (2022). Ranking: As redes sociais mais usadas no Brasil e no mundo em 2022, com insights e materiais. Disponível em: [link]. Acesso em: 3 de nov. de 2022.
Published
2022-10-17
GALVÃO, Ludmilla; CARVALHO, Caio; JANG, Jenifer; PAIM, Polianna. Scientific Communication on Human-Computer Interaction in Social Media. In: WORKSHOP ON ASPECTS OF HUMAN-COMPUTER INTERACTION FOR THE SOCIAL WEB (WAIHCWS), 13. , 2022, Diamantina. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2022 . p. 24-31. ISSN 2596-0296. DOI: https://doi.org/10.5753/waihcws.2022.226385.