Computational Tools as Viable Solutions for Literacy and Alternative Communication of Autistic Children: A Systematic Mapping of the Existing Assistive Technologies
Abstract
Students with Autistic Spectrum Disorder (ASD), due to the neurodevelopmental deficits characteristic of the syndrome, may have difficulties in learning, communication and social interaction. With the advancement of ICTs these barriers can be reduced, especially with the use of computational tools developed with the objective of allowing the student to achieve greater independence and better results in the school environment. This paper describes a Systematic Mapping carried out in the literature to understand which assistive technologies have been used and what advances have been made with the mediation of technological resources in the teaching of students with ASD. The results indicate that computer systems have been used satisfactorily in the teaching of autistic children, but there are few assistive technologies developed based on accessibility and usability guidelines and also supported by effective intervention methods that act as mediators in teaching-learning processes and alternative communication of autistic children in school environment.
References
Barbosa, H. F. A. (2009). “Análise do recurso a novas tecnologias no ensino de autistas. 2009”. Tese de Doutorado. Instituto Politécnico do Porto. Instituto Superior de Engenharia do Porto.
Baron-Cohen, S.; Golan, O.; Ashwin, E. (2009). “Can emotion recognition be taught to children with autism spectrum conditions?”. Philosophical Transactions of the Royal Society of London B: Biological Sciences, v. 364, n. 1535, p. 3567-3574.
Belther, J. M. (2018). Educação Especial. São Paulo: Pearson Education do Brasil.
Britto, T. C. P. (2018). “GAIA: uma proposta de um guia de recomendações de acessibilidade de interfaces Web com foco em aspectos do Autismo”. 2016. Dissertação de Mestrado. Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, SP.
Deliberato, D. (2005). “Seleção, adequação e implementação de recursos alternativos e/ou suplementares de comunicação”. In Núcleo de ensino, v. 1, p. 505-519, 2005.
Kitchenham, B. A. and Charters, S. M. (2007). “Guidelines for performing systematic literature reviews in software engineering”. In: Technical Report EBSE 2007-001, Keele University and Durham University Joint Report.
Nunes, L. R. O. de P. (2003). “Modelos teóricos na comunicação alternativa e ampliada. Favorecendo o desenvolvimento da comunicação em crianças e jovens com necessidades educacionais especiais”. Rio de Janeiro: Dunya, p. 15-47.
ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS (ONU). (2015). Especialistas da ONU em direitos humanos pedem fim da discriminação contra pessoas com autismo. Brasília.
ORGANIZAÇÃO MUNDIAL DE SAÚDE (OMS). (2017). Folha informativa - Transtornos do espectro autista. Brasília.
Pradi, T. (2016). “Ferramenta computacional para treinamento no reconhecimento e produção de expressões faciais por autistas”. Dissertação de Mestrado. Universidade Federal do Paraná, Curitiba, PR.
Sant’ana, I. M. (2005). “Educação inclusiva: concepções de professores e diretores”. In Psicologia em estudo, v. 10, n. 2, p. 227-234.
