Digital Inclusion for the Elderly: Evolution and Perceptions
Abstract
The Digital Inclusion Project for the Elderly (ProEIDI) was conceived in 2016, aiming for digital inclusion of the elderly public. Since its creation, almost 500 students have been assisted, who were able, through technological education, in a didactic and objective way, to achieve goals where they had been struggling. Therefore, assessing the technology’s progress and updating the course itself is essential for the project’s organizers. This article has the purpose of showing the evolution of the project, presenting its results and analyzing the historical research data collected during its existence.
References
Cabral, U. (2022). “População cresce, mas número de pessoas com menos de 30 anos cai 5,4% de 2012 a 2021”, Agência de Notícias IBGE, [link].
Freitas, R. C. B., Macêdo, K. da P. F. de, Queiroz, P. M. G. de, Pires, A. K., e Nunes, I. D. (2022).“Um comparativo da inclusão digital de pessoas idosas antes e durante a pandemia.”. In: WORKSHOP DE INFORMÁTICA NA ESCOLA, 28, 2022, Manaus. Anais do Workshop de Informática na Escola, Porto Alegre, Sociedade Brasileira de Computação, 2022, p. 319-327, https://doi.org/10.5753/wie.2022.225052.
Guimarães, C., Santos, A., Granja, H., e Nunes, I. D. (2018). “Inclusão Digital para Idosos: além do digital, inclusão social e econômica”. In: 5 Seminário Nacional de Inclusão Digital, 2018, Passo Fundo.
Lucena, D. A. (2020). "Pensamento Computacional como intervenção para o desenvolvimento cognitivo em idosos", Dissertação (Mestrado) Instituto Metrópole Digital, Programa de Inovação em Tecnologias Educacionais. Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2020.
Oliveira, C. R. (2021). "Sistema de chatbot na inclusão digital de idosos", Dissertação (Mestrado) Instituto Metrópole Digital, Programa de Inovação em Tecnologias Educacionais. Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2021.
Pires, A. K., Nunes, C. B., e Nunes, I. D. (2021). “As contribuições da Tecnologia Digital para o ensino de idosos: um mapeamento sistemático da literatura”. In: XXXII Simpósio Brasileiro de Informática na Educação (SBIE 2021), Pelotas/Recife. Anais do XXXII Simpósio Brasileiro de Informática na Educação (SBIE 2021). p. 179-190, https://doi.org/10.5753/sbie.2021.218513.
Souza, P. S. (2005), “Efeitos do envelhecimento sobre o desempenho cognitivo”, Dissertação (Mestrado) Centro de Filosofia e Ciências Humanas. Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2005.
