Ethical reflections on the use of Generative Artificial Intelligence in the academic sphere: writing and authorship
Resumo
Generative Artificial Intelligence (GenAI) is emerging as a promising tool in academic production, offering the potential to help with literature reviews, content creation and idea generation. However, the use of AI raises ethical debates related to authorship, plagiarism and intellectual property. Therefore, regulating the use of AI in the academic sphere is necessary, through a dialog between the academic community, companies and governments that defines guidelines that consider principles such as transparency, justice, equity, responsibility and beneficence. The future of academic production will depend on the integration of AI with human expertise and judgment. Thus, this article is a comprehensive review of the existing literature on Generative Artificial Intelligence, ethics and intellectual property, synthesizing a solid knowledge base for discussing the use of these intelligent mechanisms within academic production.Referências
Araujo, M. (2016). O uso de inteligência artificial para a geração automatizada de textos acadêmicos: plágio ou meta-autoria?. In Logeion: filosofia da informação, v. 3 n. 1, p. 89-107.
Avello-Sáez, D. Estrada-Palavecino, L. (2023). ChatGPT y su impacto en la formación de competencias en terapeutas ocupacionales: una reflexión sobre la integridad académica. In Cadernos Brasileiros De Terapia Ocupacional, v. 31, e3534. DOI: 10.1590/2526-8910.ctoEN271035343
Barreto, A. (2008). Uma quase história da ciência da informação. In DataGramaZero – Rev. de Ciência da Informação, v. 9, n.2.
Carvalho, L., Oliveira, J., & Santoro, F. (2021). Uma proposta para representar graficamente tomadas de decisão éticas. In Anais do II Workshop sobre as Implicações da Computação na Sociedade, p.13-24. Porto Alegre: SBC. DOI: 10.5753/wics.2021.15960.
Cerqueira, J., Tives, H., Canedo, E. (2021) Ethical Guidelines and Principles in the Context of Artificial Intelligence. In Anais do XVII simpósio brasileiro de sistemas de informação (SBSI). Porto Alegre: SBC. doi.org/10.1145/3466933.3466969
d’Alte, P. & d’Alte, L. (2023). Para uma avaliação do chatgpt como ferramenta auxiliar de escrita de textos acadêmicos. In Revista Bibliomar, v. 22, n. 1.
Garcia, A. (2020). Ética e Inteligência Artificial. In Computação Brasil, n. 43, p.14-22. DOI: 10.5753/CompBR.2020.43.1791.
Gontijo, M. (2020). “A produção científica sobre inteligência artificial e seus impactos: análise de indicadores bibliométricos e altmétricos” [Dissertação – Programa de Pós-Graduação em Gestão e Organização do Conhecimento, Universidade Federal de Minas Gerais]. Repositório da Universidade Federal de Minas Gerais. [link]
Jesus, E. (2022). Ética da informação e ética em inteligência artificial: aproximação necessária, mas incipiente. In Anais do XXII Encontro Nacional de Pesquisa em Ciência da Informação.
Lopezosa, C. (2023). Chatgpt y comunicación científica: hacia un uso de la inteligencia artificial que sea tan útil como responsable. In Hipertext.net (Espanha), v. 26. DOI: 10.31009/hipertext.net.2023.i26.03
Peres, F. (2024). A literacia em saúde no ChatGPT: explorando o potencial de uso de inteligência artificial para a elaboração de textos acadêmicos. In Ciência & Saúde Coletiva, v. 29, n. 1. DOI: 10.1590/1413-81232024291.02412023
Piedra Alegría, J. (2023). Anotaciones iniciales para una reflexión ética sobre la regulación de la Inteligencia Artificial en la Unión Europea. In Revista de Derecho (Universidad Católica Dámaso A. Larrañaga, Facultad de Derecho), v. 28. DOI: 10.22235/rd28.3264
Santos Jr, F., Barone, D., Wives, L. & Kuhn, I. (2019). Inteligência Artificial e Educação Especial: Desafios Éticos. In Anais do VIII Workshop de Desafios da Computação aplicada à Educação, p.13-15. Porto Alegre: SBC. DOI: 10.5753/desafie.2019.12182.
Sibagatulina, A. (2023). Chatgpt: discusión en la academia y los medios rusos. In Hipertext.net (Espanha), v. 26.
Silva, S. & Cesar, D. (2023). Inteligência Artificial, moderação de conteúdos no YouTube e a proteção de direitos: características, problemas e impactos políticos. In Liinc em Revista, v. 18, n. 2. DOI: 10.18617/liinc.v18i2.6080
Souza, A., Schirru, L. & Alvarenga, M. (2020). Direitos autorais e mineração de dados e textos no combate à Covid-19 no Brasil. In Liinc em Revista, v. 16, n. 2. DOI: 10.18617/liinc.v16i2.5536.
Strickland, E. (2024). "What Is Generative AI? Spectrum explains large language models, the transformer architecture, and how it all works", [link].
Avello-Sáez, D. Estrada-Palavecino, L. (2023). ChatGPT y su impacto en la formación de competencias en terapeutas ocupacionales: una reflexión sobre la integridad académica. In Cadernos Brasileiros De Terapia Ocupacional, v. 31, e3534. DOI: 10.1590/2526-8910.ctoEN271035343
Barreto, A. (2008). Uma quase história da ciência da informação. In DataGramaZero – Rev. de Ciência da Informação, v. 9, n.2.
Carvalho, L., Oliveira, J., & Santoro, F. (2021). Uma proposta para representar graficamente tomadas de decisão éticas. In Anais do II Workshop sobre as Implicações da Computação na Sociedade, p.13-24. Porto Alegre: SBC. DOI: 10.5753/wics.2021.15960.
Cerqueira, J., Tives, H., Canedo, E. (2021) Ethical Guidelines and Principles in the Context of Artificial Intelligence. In Anais do XVII simpósio brasileiro de sistemas de informação (SBSI). Porto Alegre: SBC. doi.org/10.1145/3466933.3466969
d’Alte, P. & d’Alte, L. (2023). Para uma avaliação do chatgpt como ferramenta auxiliar de escrita de textos acadêmicos. In Revista Bibliomar, v. 22, n. 1.
Garcia, A. (2020). Ética e Inteligência Artificial. In Computação Brasil, n. 43, p.14-22. DOI: 10.5753/CompBR.2020.43.1791.
Gontijo, M. (2020). “A produção científica sobre inteligência artificial e seus impactos: análise de indicadores bibliométricos e altmétricos” [Dissertação – Programa de Pós-Graduação em Gestão e Organização do Conhecimento, Universidade Federal de Minas Gerais]. Repositório da Universidade Federal de Minas Gerais. [link]
Jesus, E. (2022). Ética da informação e ética em inteligência artificial: aproximação necessária, mas incipiente. In Anais do XXII Encontro Nacional de Pesquisa em Ciência da Informação.
Lopezosa, C. (2023). Chatgpt y comunicación científica: hacia un uso de la inteligencia artificial que sea tan útil como responsable. In Hipertext.net (Espanha), v. 26. DOI: 10.31009/hipertext.net.2023.i26.03
Peres, F. (2024). A literacia em saúde no ChatGPT: explorando o potencial de uso de inteligência artificial para a elaboração de textos acadêmicos. In Ciência & Saúde Coletiva, v. 29, n. 1. DOI: 10.1590/1413-81232024291.02412023
Piedra Alegría, J. (2023). Anotaciones iniciales para una reflexión ética sobre la regulación de la Inteligencia Artificial en la Unión Europea. In Revista de Derecho (Universidad Católica Dámaso A. Larrañaga, Facultad de Derecho), v. 28. DOI: 10.22235/rd28.3264
Santos Jr, F., Barone, D., Wives, L. & Kuhn, I. (2019). Inteligência Artificial e Educação Especial: Desafios Éticos. In Anais do VIII Workshop de Desafios da Computação aplicada à Educação, p.13-15. Porto Alegre: SBC. DOI: 10.5753/desafie.2019.12182.
Sibagatulina, A. (2023). Chatgpt: discusión en la academia y los medios rusos. In Hipertext.net (Espanha), v. 26.
Silva, S. & Cesar, D. (2023). Inteligência Artificial, moderação de conteúdos no YouTube e a proteção de direitos: características, problemas e impactos políticos. In Liinc em Revista, v. 18, n. 2. DOI: 10.18617/liinc.v18i2.6080
Souza, A., Schirru, L. & Alvarenga, M. (2020). Direitos autorais e mineração de dados e textos no combate à Covid-19 no Brasil. In Liinc em Revista, v. 16, n. 2. DOI: 10.18617/liinc.v16i2.5536.
Strickland, E. (2024). "What Is Generative AI? Spectrum explains large language models, the transformer architecture, and how it all works", [link].
Publicado
21/07/2024
Como Citar
DELGADO, Vitor Rabelo; SALES, Keanu Frota; ABREU, Vinícius Augusto Carvalho de.
Ethical reflections on the use of Generative Artificial Intelligence in the academic sphere: writing and authorship. In: WORKSHOP SOBRE AS IMPLICAÇÕES DA COMPUTAÇÃO NA SOCIEDADE (WICS), 5. , 2024, Brasília/DF.
Anais [...].
Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação,
2024
.
p. 153-160.
ISSN 2763-8707.
DOI: https://doi.org/10.5753/wics.2024.3170.