Engineering a Secure and Traceable System for Diploma Issuance in a Brazilian Federal Institution

  • J. L. S. Gonçalves UFRO
  • A. R. Riça UFRO
  • W. F. Amorim UFRO
  • N. S. Figueiredo UFRO
  • S. S. Oliveira UFRO
  • D. Campelo Bosch Security and Safety Systems
  • L. M. Cunha UFRO

Resumo


The issuance of academic diplomas in Brazilian federal institutions remains a significant administrative challenge, affected by manual workflows, lack of standardization, and limited security mechanisms. These weaknesses result in slow processing, rework, and exposure to fraud, reflecting broader barriers in the digital transformation of the public sector. In response to these issues, the Ministry of Education mandated the nationwide adoption of secure and standardized digital diploma systems. However, implementation has been hindered by institutional heterogeneity and a lack of integrated tools. This work presents the design and implementation of a secure, auditable, and regulation-compliant system for diploma issuance, developed under the XP1 agile methodology. The system automates both physical and digital diploma generation, integrates with academic platforms, enforces role-based access control, and maintains detailed audit logs to support accountability. The project was conducted over 24 weeks in a real institutional context, with iterative deliveries and active collaboration with administrative staff. Validation involved empirical trials and structured feedback from diploma officers. Results demonstrated a 78.7% reduction in issuance time, fewer operational errors, and high user acceptance.

Referências

Albuquerque, M. R. and Costa, L. (2025). Transformação digital no setor público: tendências e implicações. Revista de Gestão e Secretariado (GeSec), 16(3):01–18. Accessed: 2025-05-22.

Antipova, T. (2024). Technique of government digital auditing. Journal of Digital Science, 6(1):47–59.

Branco, P. R. C. (2018). Fenixedu connect: An identity management system for academic organizations. Master of science thesis, Instituto Superior Técnico, University of Lisbon. Chairperson: António Manuel Raminhos Cordeiro Grilo; Committee Member: Fernando Henrique Côrte-Real Mira da Silva.

Campelli, L., Palma, L., and Martina, J. (2021). Protocolo de diploma digital auto-soberano com retrocompatibilidade tecnológica: uma solução adaptada à realidade brasileira. In Anais do XXI Simpósio Brasileiro de Segurança da Informação e de Sistemas Computacionais, pages 323–336, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.

Castro, R. Q. and Au-Yong-Oliveira, M. (2021). Blockchain and higher education diplomas. European Journal of Investigation in Health, Psychology and Education, 11(1):154–167.

Conselho Nacional de Educação (CNE) (2018). Resolução cne/ces nº 7, de 18 de dezembro de 2018. Diário Oficial da União, Seção 1, p. 20.

Gomes, N. F., Sousa, L., and Corrêa, J. P. (2018). Mapeamento de processos em bibliotecas universitárias: relato de experiência na universidade federal rural da amazônia. In Anais do 20º Seminário Nacional de Bibliotecas Universitárias (SNBU), Salvador, Brasil. Universidade Federal da Bahia (UFBA). Accessed: 2025-05-22.

Kanthed, S. (2023). Redis vs. memcached in microservices architectures: Caching strategies. International Journal of Multidisciplinary Research in Growth Evaluation (IJM-RGE), 4(3):1084–1091. Independent Researcher, USA.

Martins, P. and Duarte, D. (2014). Higher education business process improvement: Achieving bpmm level 3. In Proc. 9th Int. Conf. on the Quality of Information and Communications Technology (QUATIC), Guimarães. IEEE.

Ministério da Educação (Brasil) (2018). Portaria mec nº 1095, de 25 de outubro de 2018. Diário Oficial da União, Seção 1, p. 19.

Ministério da Educação (Brasil) (2019). Portaria mec nº 554, de 11 de março de 2019. Diário Oficial da União, Seção 1, p. 41.

Ministério da Educação (Brasil) (2021). Portaria mec nº 1000, de 20 de outubro de 2021. Diário Oficial da União, Seção 1, p. 79.

Ministério da Gestão e da Inovação em Serviços Públicos (2015). Electronic information system (sei). Online. Accessed: 2025-06.

Nascimento, A. C. R., Ferko, G. P. S., Souza, L. S. B., and Lopes, I. S. S. F. (2024). Estratégias e desafios para a transformação digital nas instituições de ensino superior do norte do brasil. IOSR Journal of Business and Management (IOSR-JBM), 26(12):17–23.

Novac, O. C., Novac, M. C., Oproescu, M., Mlinarcic, A.-C., Gordan, C. E., and Dindelegan, C. M. (2024). Employing comparative study between frontend frameworks: React vs ember vs svelte. In Proceedings of the International Conference on Electronics, Computers and Artificial Intelligence (ECAI). IEEE. Publication date: June 27, 2024.

Pavlova, D., Matrachiyski, M., and Gindev, P. (2020). The role of the digital transformation for the improvement of the university education and the importance of the it leadership for the successful re-engineering of the learning process. In EDULEARN20 Proceedings, 12th International Conference on Education and New Learning Technologies, pages 2596–2600. IATED.

Sauvé, J. P., Neto, E. R., Feitosa, A. L., Silva, A. F., Neto, F. R. A., and Cabral, F. W. L. (2007). Xp1: A software development process. Online. Version 1.7.

Tavares, A., Bitencourt, C., and Cristóvam, J. S. (2024). Explicabilidade e contraditório algorítmico nas decisões automatizadas no setor público: as decisões em processos apoiados em algoritmos e o problema da redução da realidade a dados. Diké - Revista Jurídica, 23(27):2–32.

Togashi, N. and Klyuev, V. (2014). Concurrency in go and java: Performance analysis. pages 213–216.

Tournade, Y. (2020). LaTeX-on-HTTP: LATEX as a commodity web service for application developers. TUGboat, 41(2):175.

Universidade Federal do Rio Grande do Norte (2006). Integrated academic activities management system (sigaa). Online. [link]. Accessed: 2025-06.

Volodina, T. and Grossi, G. (2024). Digital transformation in public sector auditing: between hope and fear. Public Management Review, pages 1–18.

Weber, C., Almeida, J. C. M., and Ferreira, R. L. L. (2018). Relato da experiência com o mapeamento de processos na universidade do estado da bahia para emissão de diplomas e certificados. In Anais do I Colóquio Internacional de Pesquisa Aplicada em Educação, Salvador, Brasil. Galoá. Accessed: 2025-05-22.

Zapata, J. (2024). Mysql vs postgresql: A comparative analysis of relational database management systems (rdbms) technologies response time in web-based e-commerce.

Zhao, R., Atkinson, M., Papapanagiotou, P., Magnoni, F., and Fleuriot, J. (2021). Dr.aid: Supporting data-governance rule compliance for decentralized collaboration in an automated way. Proceedings of the ACM on Human-Computer Interaction, 5(CSCW2):1–43.
Publicado
17/09/2025
GONÇALVES, J. L. S.; RIÇA, A. R.; AMORIM, W. F.; FIGUEIREDO, N. S.; OLIVEIRA, S. S.; CAMPELO, D.; CUNHA, L. M.. Engineering a Secure and Traceable System for Diploma Issuance in a Brazilian Federal Institution. In: WORKSHOP DE SISTEMAS DE INFORMAÇÃO (WSIS), 16. , 2025, Rio Paranaíba/MG. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2025 . p. 79-88. DOI: https://doi.org/10.5753/wsis.2025.15365.