Teaching bioinformatics programming in high school: a case report

  • Helena Lott Costa UFMG
  • Giovana C. F. Maia UFMG
  • Lucas G. S. Chaves UFMG
  • Diego Mariano UFMG
  • Raquel C. de Melo-Minardi UFMG

Resumo


Bioinformatics requires professionals with knowledge in computing and biological sciences, but teaching it to young people remains a challenge. This article reports on a programming course focused on bioinformatics for high school students. The pilot project, launched in 2024 in Belo Horizonte, Brazil, aimed to integrate programming and Molecular Biology. Using Inquiry-Based Learning (IBL) and gamification, the course engaged students effectively. Activities were divided into quarterly stages, teaching programming through Scratch and projects involving Molecular Biology, such as DNA transcription. The initiative successfully motivated and engaged students in learning Molecular Biology. We hope that the strategies presented here can be adopted by teachers and help inspire a new generation of bioinformaticians.

Referências

Bodin, A. (2020). Python in High School: Algorithms and Mathematics. Exo7.

Brasil (2017). LEI Nº 13.415, DE 16 DE FEVEREIRO DE 2017. [link].

Brasil (2022). Base Nacional Comum Curricular. Computação: complemento à BNCC. [link].

Castro, J. A., Santos, M. C., Ramalho, S. A., et al. (2020). Bioinformática como objeto de aprendizagem digital (oad) para o ensino da biologia molecular. Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Baiano - Campus Governador Mangabeira.

Coll, C. (2013). El currículo escolar en el marco de la nueva ecología del aprendizaje. Aula de Innovación Educativa, (219):31–36.

dos Santos, L. M., Mariano, D., and de Melo-Minardi, R. C. (2023). The impact of artificial intelligence in life sciences through bioinformatics. Rev. UFMG, 30:32–59.

França, R. M. and Reategui, E. B. (2013). SMILE-BR: aplicação de conceitos de gamificação em um ambiente de aprendizagem baseado em questionamento. II Congresso Brasileiro de Informática na Educação.

Grandell, L., PeltomÄki, M., Back, R. J., et al. (2006). Why complicate things? introducing programming in high school using python. Conferences in Research and Practice in Information Technology, 52.

Lewitter, F. and Bourne, P. (2011). Teaching bioinformatics at the secondary school level. Plos Computational Biology, 7.

Mariano, D. et al. (2019). Introducing programming skills for life science students. Biochemistry and Molecular Biology Education, 47(3):288–295.

Mariano, D., Santos, L. H., Meleiro, L. P., de Lima, L. H. F., Martins, L. F., and de Melo-Minardi, R. C. (2022). Using computers to improve biofuel production. Front. Young Minds, 10:751195.

Marques, I., Almeida, P., Alves, R., et al. (2014). Bioinformatics projects supporting life-sciences learning in high schools. Plos Computational Biology, 10.

Martins, A. S., Tavares, F., and Fonseca, M. J. (2018). Mining the genome: Using bioinformatics tools in the classroom to support student discovery of genes. The American Biology Teacher, 80(8):619–624.

Martins, A. S., Tavares, F., Fonseca, M. J., et al. (2020). Bioinformatics-based activities in high school: Fostering students’ literacy, interest, and attitudes on gene regulation, genomics and evolution. Front. Microbiology, 11.

Martins, A. S., Tavares, F., and Lencastre, L. (2017). Integração da bioinformática nos currículos do ensino básico e secundário. Atlas de Conferência Nacional.

Nascimento, J. K. F. (2009). Informática aplicada à educação. Universidade de Brasília, page 84.

Nicolete, P. C., Cristiano, M. A. S., Santos, A. C., et al. (2021). Informática na educação básica pública brasileira: análise sobre sua importância, tendências e desafios. Educação Temática Digital, 23(3):794–815.

Scaico, P. D., Azevedo, S., Alencar, Y., et al. (2013). Ensino de programação no ensino médio: Uma abordagem orientada ao design com a linguagem scratch. Revista Brasileira de Informática na Educação, 21(2).

Silva, J. C. (2017). Ensino de programação para alunos do ensino básico: Um levantamento das pesquisas realizadas no brasil. TCC (Ciência da Computação) - Universidade Federal da Paraíba (UFPB).

Silva, M. F. M., Martins, P. M., Mariano, D. C. B., et al. (2019). Proteingo: Motivation, user experience, and learning of molecular interactions in biological complexes. Entertainment Computing, 29:31–42.

Vasconcelos, R. A., Sousa, F. B., and Coutinho, T. J. D. (2022). Bioinformática para a educação básica: capacitando docentes para o uso de ferramentas computacionais em sala de aula. REnCiMa, 13(4):1–16.
Publicado
02/12/2024
COSTA, Helena Lott; MAIA, Giovana C. F.; CHAVES, Lucas G. S.; MARIANO, Diego; MELO-MINARDI, Raquel C. de. Teaching bioinformatics programming in high school: a case report. In: SIMPÓSIO BRASILEIRO DE BIOINFORMÁTICA (BSB), 17. , 2024, Vitória/ES. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2024 . p. 202-210. ISSN 2316-1248. DOI: https://doi.org/10.5753/bsb.2024.245609.