Robótica Educacional: Um caminho lúdico, participativo e aberto pautado pela indissociabilidade entre ensino, pesquisa e extensão
Abstract
Digital inclusion remains a challenge to pedagogical practices and to the promotion of a critical perspective on the social aspects of science and technology (STS). This experience report presents an open and participatory educational social technology (TS) towards digital inclusion through educational robotics. This TS comprises the creation of a network between public university and municipal education representatives, the creation of open educational resources, open hardware and software projects, with low-cost or recycled materials. The network held 30 internal workshops, 4 on robotics for children enrolled in the Brazilian Robotics Olympiad and another 6 on STS training for teachers.References
Bazzo, Walter .A. et al. Introdução aos estudos CTS: O que é Ciência, Tecnologia e Sociedade? Cadernos de Ibero-América, Editora OEI, 2003 Brasil. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2017.
Educação Aberta. Recursos Educacionais Abertos (REA): Um caderno para professores. Campinas, 2013. Disponível em: http://educacaoaberta.org/cadernorea.
Freire, Paulo. Pedagogia do oprimido. rev. e atual. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2013.
Fundação Banco do Brasil – FBB, Instituto de Tecnologia Social – ITS BRASIL. Caminhos e Perspectivas para a Tecnologia Social. Brasília, 2018.
Montero, Maritza. Introducción a la psicología comunitaria: Desarrollo, conceptos y procesos. Editorial Paidós, Buenos Aires Argentina 1° ed, 2004.
Oliveira, Murilo; Paschoalin, Larissa; Teixeira, Vitor; Amaral, Marília A.; Almeida, Leonelo D. A. . Thinking Open and Ludic Educational Robotics: Considerations Based on the Interaction Design Principles. In: Zaphiris, P.; Ioannou, A.. (Org.). Learning and Collaboration Technologies. HCII 2023. Lecture Notes in Computer Science. 1ed.Cham: Springer Nature Switzerland, 2023, v. 14041, p. 300-315.
Ramos, Josué J.G. et al. Iniciativa para robótica pedagógica aberta e de baixo custo para inclusão social e digital no brasil. Anais do VIII Simpósio Brasileiro de Automação Inteligente (SBAI 2007), Florianópolis, SC, 2007.
Santclair, Gabriel et al. Robótica Criativa: desenvolvimento de projetos de engenharia com crianças e jovens. In: WORKSHOP DE INFORMÁTICA NA ESCOLA (WIE), 26., 2020, Evento Online. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2020.
Santos, Franklin Lima et al. REDUC: A Robótica Educacional como Abordagem de Baixo Custo para o Ensino de Computação em Cursos Técnicos e Tecnológicos. In: WORKSHOP DE INFORMÁTICA NA ESCOLA (WIE), 16., 2010, Belo Horizonte/MG. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2010.
Thomas, Hernan. Tecnologias para Inclusão Social e Políticas Públicas na América Latina. In: OTTERLOO, Aldalice et al. Tecnologias Sociais: Caminhos para a sustentabilidade. 2009.
Educação Aberta. Recursos Educacionais Abertos (REA): Um caderno para professores. Campinas, 2013. Disponível em: http://educacaoaberta.org/cadernorea.
Freire, Paulo. Pedagogia do oprimido. rev. e atual. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2013.
Fundação Banco do Brasil – FBB, Instituto de Tecnologia Social – ITS BRASIL. Caminhos e Perspectivas para a Tecnologia Social. Brasília, 2018.
Montero, Maritza. Introducción a la psicología comunitaria: Desarrollo, conceptos y procesos. Editorial Paidós, Buenos Aires Argentina 1° ed, 2004.
Oliveira, Murilo; Paschoalin, Larissa; Teixeira, Vitor; Amaral, Marília A.; Almeida, Leonelo D. A. . Thinking Open and Ludic Educational Robotics: Considerations Based on the Interaction Design Principles. In: Zaphiris, P.; Ioannou, A.. (Org.). Learning and Collaboration Technologies. HCII 2023. Lecture Notes in Computer Science. 1ed.Cham: Springer Nature Switzerland, 2023, v. 14041, p. 300-315.
Ramos, Josué J.G. et al. Iniciativa para robótica pedagógica aberta e de baixo custo para inclusão social e digital no brasil. Anais do VIII Simpósio Brasileiro de Automação Inteligente (SBAI 2007), Florianópolis, SC, 2007.
Santclair, Gabriel et al. Robótica Criativa: desenvolvimento de projetos de engenharia com crianças e jovens. In: WORKSHOP DE INFORMÁTICA NA ESCOLA (WIE), 26., 2020, Evento Online. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2020.
Santos, Franklin Lima et al. REDUC: A Robótica Educacional como Abordagem de Baixo Custo para o Ensino de Computação em Cursos Técnicos e Tecnológicos. In: WORKSHOP DE INFORMÁTICA NA ESCOLA (WIE), 16., 2010, Belo Horizonte/MG. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2010.
Thomas, Hernan. Tecnologias para Inclusão Social e Políticas Públicas na América Latina. In: OTTERLOO, Aldalice et al. Tecnologias Sociais: Caminhos para a sustentabilidade. 2009.
Published
2023-10-17
How to Cite
AMARAL, Marília A.; ALMEIDA, Leonelo D. A.; PASCHOALIN, Larissa; MENDES, Bernardo Vendruscolo; BARRETO, Giovanna Gomes de Sá; CARVALHO, Thais Say de; TEIXEIRA, Vitor de Souza; MACHADO, Aline Alvares.
Robótica Educacional: Um caminho lúdico, participativo e aberto pautado pela indissociabilidade entre ensino, pesquisa e extensão. In: WORKSHOP ON CULTURES, ALTERITIES AND PARTICIPATIONS IN HCI (CAPAIHC), 2. , 2023, Maceió/AL.
Anais [...].
Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação,
2023
.
p. 8-13.
DOI: https://doi.org/10.5753/capaihc.2023.236270.