Pensar e Vestir: Desenvolvimento do Pensamento Computacional por meio de um Jogo Digital Educacional
Abstract
Computational Thinking (CT) can assist in the development of cognitive skills and can be addressed in educational digital games (EDG), but adjustments are necessary to make these games playable by students with Intellectual Disabilities. Based on this scenario, we present the creation of an EDG called Pensar e Vestir, which works with the four CT pillars by dealing with the process of choosing and wearing clothes. We counted on the participation of a multidisciplinary group and followed the Simple Design methodology. As a result, this EDG has two levels and eight situations each. Besides, the game was also evaluated by students and by the target audience.
Keywords:
computational thinking, educational digital games, intellectual disabilities
References
BRACKMANN, Christian Puhlmann. Desenvolvimento do pensamento computacional através de atividades desplugadas na educação básica. Tese (Doutorado) — Universidade Federal do Rio Grande do Sul UFRGS, Porto Alegre, 2017.
DUTRA, Taynara Cerigueli. Jogo Digital Educacional para Desenvolvimento do Pensamento Computacional Para Crianças Neurotípicas e com Deficiência Intelectual. Dissertação (Mestrado) — Universidade do Estado de Santa Catarina, Joinville, 2022.
GEREMIAS, Matheus Soppa. Pensar e vestir: desenvolvimento do pensamento computacional em crianças neurotípicas e com deficiência intelectual por meio de um jogo digital educacional. 2022. 1 recurso on-line (86 p. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação) — Universidade do Estado de Santa Catarina, Curso de Ciência da Computação, Joinville, 2022.
SHARP, Helen; ROGERS, Yvone; PREECE, Jennifer. Interaction Design: Beyond Human-Computer Interaction. [S.l.]: John Wiley Sons, 2019.
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Published
2023-11-06
How to Cite
GEREMIAS, Matheus Soppa; DUTRA, Taynara Cerigueli; MASCHIO, Eleandro; GASPARINI, Isabela.
Pensar e Vestir: Desenvolvimento do Pensamento Computacional por meio de um Jogo Digital Educacional. In: APPS.EDU CONTEST - PROTOTYPE CATEGORY - BRAZILIAN CONGRESS ON COMPUTERS IN EDUCATION (CBIE), 12. , 2023, Passo Fundo/RS.
Anais [...].
Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação,
2023
.
p. 185-188.
DOI: https://doi.org/10.5753/cbie_estendido.2023.234294.
