Trip to the Moon - RPG applied to teaching Software Testing with elements of Socially Aware Design

  • Flávia Belintani Blum Haddad UTFPR / UFPR
  • Cléber Gimenez Corrêa UTFPR
  • Leticia Mara Peres UFPR

Abstract


This paper presents the use of a framework for creating RPGs (Role-playing Games) applied to Software Engineering (SE) teaching to stimulate active participation and increase students’ protagonism in the teaching and learning process. The framework, named CreativEduc, has basic elements for creating RPGs combined with Socially Aware Design (SAwD) artifacts, which allows obtaining a systemic and social view of the problem. An RPG was created for the Software Testing discipline of an undergraduate SE course. The planning, execution and evaluation of the game and the framework are reported. Questionnaires were applied, resulting in positive indications regarding its use and application.

Keywords: Teaching and learning, Role-playing game, Socially conscious design, Software testing

References

Association for Computing Machinery (2020). Computing curricula 2020: Paradigms for global computing education. Disponível em: [link]. Acesso em: 29 de janeiro 2024.

Baranauskas, M. C. C. (2014). Social awareness in hci. Interactions, 21(4):66–69.

Baranauskas, M. C. C. and Posada, J. E. G. (2017). Tangible and shared storytelling: Searching for the social dimension of constructionism. In Proceedings of the 2017 Conference on Interaction Design and Children, IDC ’17, page 193–203, New York, NY, USA. Association for Computing Machinery.

Barreto, F., Benitti, F., and Molleri, J. (2008). Utilização de um rpg no ensino de gerenciamento e processo de desenvolvimento de software.

Brenda Alexandre, L. L. (2024). Gamificação no ensino superior. In Anais do VIII Colóquio Estadual de Pesquisa Multidisciplinar, VI Congresso Nacional de Pesquisa Multidisciplinar e I Congresso de Pós-Graduação da Unifimes. Disponível em: [link]. Acesso em: 15 de janeiro 2024.

De Almeida Souza, M. R., Furtini Veado, L., Teles Moreira, R., Magno Lages Figueiredo, E., and Costa, H. A. X. (2017). Games for learning: bridging game-related education methods to software engineering knowledge areas. In 2017 IEEE/ACM 39th International Conference on Software Engineering: Software Engineering Education and Training Track (ICSE-SEET), pages 170–179.

Ferrari, B., da Silva Junior, D. P., Oliveira, C. M., Ortiz, J. S. B., and Pereira, R. (2020). Socially aware design of games: an early workshop for game designers.

Ferrari, B., Junior, D. S., Oliveira, C., Ortiz, J., and Pereira, R. (2019). Design socialmente consciente de jogos: relato de uma oficina prática para o entendimento do problema e prospecção de ideias. In Anais do I Workshop sobre Interação e Pesquisa de Usuários no Desenvolvimento de Jogos, pages 11–20, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.

Ferreira, A., Rolim, T., Barbosa, P. L., Silva, J. A., Félix, R., and Silva, P. C. (2018a). Adversidades e intervenções no ensino da engenharia de software: Uma revisão sistemática na literatura. In Anais da IV Escola Regional de Informática do Piauí, pages 178–183, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.

Ferreira, T., Viana, D., Fernandes, J., and Santos, R. (2018b). Identifying emerging topics and difficulties in software engineering education in brazil. In Proceedings of the XXXII Brazilian Symposium on Software Engineering, SBES ’18, page 230–239, New York, NY, USA. Association for Computing Machinery.

Ferreira, V., Souza, M., and Júnior, P. P. (2024). Caracterização do nível de adequação das matrizes curriculares dos cursos de computação no brasil ao modelo de competências da sbc. In Anais do XXXII Workshop sobre Educação em Computação, pages 443–454, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.

Giani Petri, C. v. W. e. A. B. (2019). Meega+: Um modelo para a avaliação de jogos educacionais para o ensino de computação. Revista Brasileira de Informática na Educação, 27(03):52–81.

Grando, A. and Tarouco, L. M. R. (2008). O uso de jogos educacionais do tipo rpg na educação. RENOTE, 6(1).

Guerra, A. d. S., Oliveira, S., and Furtado, J. (2024). Cones: Um jogo de rpg como instrumento de apoio ao ensino da construção de produto de software. pages 241–246.

Haddad, F. (2022). Framework socialmente consciente para criação de rpgs para contribuir com o processo de ensino e aprendizagem de engenharia de software. In Anais do XXV Congresso Ibero-Americano em Engenharia de Software, pages 376–383, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.

Haddad, F., Filho, W. R., Ramos, V., Corrêa, C., and Peres, L. (2024). Mapeamento sistemático da literatura de jogos educacionais destinados ao ensino e aprendizagem de engenharia de software: uma análise do estado da arte. In Anais do XXIII Simpósio Brasileiro de Jogos e Entretenimento Digital, pages 1256–1269, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.

Haddad, F. B. B., Miguel Naldi Dias, L., Corrêa, C. G., and Mara Peres, L. (2022). Building a digital educational game supported by socially aware design. In 2022 IEEE Frontiers in Education Conference (FIE), pages 1–9.

Hall, E. T. (1959). The silent language. Doubleday, Garden City, N. Y.

Ivan, G., Pacheco, C., Méndez, F., and Calvo-Manzano, J. (2020). The effects of game-based learning in the acquisition of “soft skills” on undergraduate software engineering courses: A systematic literature review. Computer Applications in Engineering Education, 28:1327–1354.

Lemos, W., Cunha, J., and Saraiva, J. (2019). Ensino de engenharia de software em um curso de sistemas de informação: Uma análise dos problemas e soluções na perspectiva de professores e alunos. In Anais do XXVII Workshop sobre Educação em Computação, pages 305–318, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.

Liu, K. (2000). Semiotics in Information Systems Engineering. Cambridge University Press.

Marín, B., del Mar Sánchez Vera, M., and Giachetti, G. (2019). An adventure serious game for teaching effort estimation in software engineering. In IWSM-Mensura.

Pereira, R., Peres, L., and Silva, F. (2021). Hello world: 17 habilidades para exercitar desde o início da graduação em computação.

Rodríguez, G., González-Caino, P. C., and Resett, S. (2021). Serious games for teaching agile methods: A review of multivocal literature. Computer Applications in Engineering Education, 29(6):1931–1949.

Zuppiroli, S., Ciancarini, P., and Gabbrielli, M. (2012). A role-playing game for a software engineering lab: Developing a product line. In 2012 IEEE 25th Conference on Software Engineering Education and Training, pages 13–22.
Published
2025-05-12
HADDAD, Flávia Belintani Blum; CORRÊA, Cléber Gimenez; PERES, Leticia Mara. Trip to the Moon - RPG applied to teaching Software Testing with elements of Socially Aware Design. In: IBERO-AMERICAN CONFERENCE ON SOFTWARE ENGINEERING (CIBSE), 28. , 2025, Ciudad Real/Espanha. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2025 . p. 105-119. DOI: https://doi.org/10.5753/cibse.2025.35295.