Distance Classes during Quarantine: A Report on the Use of DICTs in Middle School.
Abstract
This work reports an experience in distance education with middle school students due to the COVID-19 pandemic. Google tools and a virtual learning environment (VLE) were used as educational resources within a didactic sequence. The teachers experience with the institutional VLE proved to be fundamental for the systematic and uninterrupted execution of the work, with the VLE being used not only as a platform to gather materials and links, but also as a tool for carrying out training activities, which focused on the concepts being learned, in a way to enable teachers to monitor the development of the students during such a unique time.
References
Bones, A., Cazella, S., Costa, M. R. (2016). Intervenção Educacional na área da saúde através de objetos de aprendizagem: um relato de experiência. Anais do Workshop de Informática na Escola (WIE).
Borges, M. C., Miranda, C. H., Santana, R. C., Bollela, V. R. (2014). Avaliação formativa e feedback como ferramenta de aprendizado na formação de profissionais da saúde. Medicina (Ribeirão Preto. Online), 47(3), pp.324-331.
Dantas, E., Sousa, W., Fernandes, W., Freire, S. (2018). A Trajetória de um Aluno Especial no Curso de Licenciatura em Computação: Desafios e Superações.
Gonçalves, E., Vilela, J., Maia, M., Oliveira, F., Castro, J. (2015). Produção de Videoaulas de Programação em Java Acessíveis no Contexto de um Projeto de Capacitação Profissional para Pessoas Surdas. Simpósio Brasileiro de Informática na Educação (SBIE).
Kuhn, I., Santos Junior, F. D., Wives, L. K., Ferrari, M. (2019). Relato de uma Experiência Inovadora em um Curso EJA na Modalidade EAD Semipresencial no ensino fundamental. In: VIII Workshop de Desafios da Computação aplicada à Educação (DesafIE 2019).
Lago, M., Rosa, G. (2016). Pbworks e a Construção de Projetos de Aprendizagem. 1446. Anais dos Workshops do Congresso Brasileiro de Informática na Educação (CBIE).
Leite, R., Fialho, V. (2017). Relato de experiência com a Khan Academy em um curso técnico à distância. Anais do Workshop de Informática Na Escola (WIE).
Levay, P., Soares, F., Santos, M. (2017). Inglês sem distância: Um relato de experiência de oferta de um minicurso de Inglês a distância para alunos do interior de Pernambuco. Anais do Workshop de Informática Na Escola (WIE).
Lupion, B. (2020). Como a pandemia de coronavírus impacta o ensino no Brasil. UOL Notícias. 05/04/2020. Disponível em: https://noticias.uol.com.br/ultimas-noticias/deutschewelle/2020/04/05/como-a-pand emia-de-coronavirus-impacta-o-ensino-no-brasil.htm Acesso em 07/04/2020.
Nunes, C. B. M. P. (2019). Perfil dos professores que usam ferramentas digitais em uma escola da rede privada em Natal/RN. Revista Prometeu, Ano V, n. 1.
Oliveira, K., Oliveira, M., Andrade, M. (2019). Pensamento Computacional, Robótica e Educação: um Relato de Experiência e Lições Aprendidas no Ensino Fundamental I. Anais do Workshop de Informática Na Escola (WIE).
Saavedra, J. (2020). World Bank. Educational challenges and opportunities of the Coronavirus (COVID-19) pandemic. 30/03/2020. Disponível em https://blogs.worldbank.org/education/educational-challenges-and-opportunities-co vid-19-pandemic Acesso em 07/04/2020.
SBP (2016). Departamento Científico de Adolescência da SBP. Manual de Orientação da SBP: Saúde de Crianças e Adolescentes na Era Digital - 2016. Disponível em https://www.sbp.com.br/fileadmin/user_upload/2016/11/19166d-MOrient-Saude-Cr ian-e-Adolesc.pdf Acesso em 21 Abr 2020.
SBP (2016). Departamentos Científicos de Pediatria do Desenvolvimento e Comportamento e de Saúde Escolar da SBP. Manual de Orientação da SBP: Uso saudável de telas, tecnologias e mídias nas creches, berçários e escolas - 2019. Disponível em https://www.sbp.com.br/fileadmin/user_upload/21511d-MO_-_UsoSaudavel_Telas TecnolMidias_na_SaudeEscolar.pdf Acesso em 21 Abr 2020.
UNESCO. (2020). COVID-19: 10 Recommendations to plan distance learning solutions. 03 Mar 2020. Disponível em https://en.unesco.org/news/covid-19-10-recommendations-plan-distance-learning-s olutions Acesso em 21 Abr 2020.
