Digital Inclusion in the Social Context of Youth and Adult Education: An exploratory Study in Schools in Macau-RN

  • Victória Gabrielle da Silva Alves IFRN
  • João Helis Bernardo IFRN
  • Maria Clara Lucena de Lemos IFRN

Abstract


Computerization is a basic requirement for individuals belonging to today's society. However, Brazil still has a large number of people on the margins of digital inclusion, especially in the context of Youth and Adults. In this sense, this research aims to analyze whether the schools in Macau - RN, which work with Youth and Adult Education (EJA), digitally include their students and whether their teaching staff is composed of professionals with the necessary training to act in that process. Interviews and questionnaires were applied with students and teachers from schools that work with EJA in the municipality. The results showed that schools do not have technologically trained teachers, in addition to the absence of computer labs.

Keywords: Digital inclusion, EJA, Social exclusion

References

Bardin. L. (1977) “Análise de Conteúdo”. Lisboa: Editora Edições 70.

Castells, M. (1999) “A Era da Informação: A Sociedade Em Rede”. Rio de Janeiro: Paz e Terra, v. 1.

Cunha, R.; Gurgel, Rita. (2016) “Práticas de Inclusão Digital na Educação de Jovens e Adultos: Minicurso de Introdução à Informática”. In: Anais do Workshop de Informática na Escola. p. 418.

Franco, M. G. (2003) “Inclusão Digital: Uma Proposta na Alfabetização de Jovens e Adultos”. In: Anais do Workshop de Informática na Escola. p. 216-225.

IBGE. Instituto Brasileiro De Geografia e Estatística. (2018). “PNAD Contínua, Educação 2018”, https://biblioteca.ibge.gov.br/visualizacao/livros/liv101657_informativo.pdf, Dezembro.

Joaquim, B. dos S. (2015) “O Empoderamento Freireano à Partir da Inclusão Digital na Educação de Jovens e Adultos”. EJA em debate, Florianópolis, v. 4.

Lévy, P. (2000) “Cibercultura”. São Paulo: ed. 2. Editora 34.

Limberger, D. I; Da Cruz, M. E. J. K.; Mergen, C. C. (2015) “Inclusão Digital de Jovens e Adultos em Processo de Alfabetização: Relato de Experiências a Partir de Programa Institucional”. Revista de Educação Ciência e Tecnologia, Canoas, v.4, n.1.

Lourenço, É. S. et al. (2012) “Inclusão Digital na Educação de Jovens e Adultos (EJA)”. Revista Científica Eletrônica de Pedagogia, Garça, n. 19, ISSN 1678300X.

Oliveira, D. C. de. (2008) “Análise de Conteúdo Temático-categorial: Uma Proposta de Sistematização”. Revista Enfermagem UERJ, v. 16, n. 4, p. 569-576.

Rosemberg, F.; Piza, E. (1996) “Analfabetismo, gênero e raça no Brasil”. Revista USP, n. 28, p. 110-121.

Shorten, Allison; Smith, Joanna. (2017) “Mixed Methods Research: Expanding the Evidence Base”.

Silva, T. S. (2012) “Educação e População Negra: Uma Análise da Última Década (1999/2009)”. Relações Raciais no Contexto Social, na Educação e na Saúde: Brasil, Cuba, Colômbia e África do Sul. Rio de Janeiro: Quartet.

Silva, G. P.; Arruda, R. A. (2012) “Evasão Escolar de Alunos na Educação de Jovens e Adultos – EJA". Eventos Pedagógicos, v. 3, n. 3, p. 113-120.

Theodoro, M. et al. (2008) “As políticas públicas e a desigualdade racial no Brasil: 120 anos após a abolição”. Brasília: Ipea, p. 69-99.

Tavarayama, R., Freitas, R. C. M., Martins, J. R. (2012) “A Sociedade da Informação: Possibilidades e Desafios”. Nucleus, v. 9, n. 1.
Published
2020-07-31
ALVES, Victória Gabrielle da Silva; BERNARDO, João Helis; DE LEMOS, Maria Clara Lucena. Digital Inclusion in the Social Context of Youth and Adult Education: An exploratory Study in Schools in Macau-RN. In: CONGRESS ON TECHNOLOGIES IN EDUCATION (CTRL+E), 5. , 2020, Evento Online. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2020 . p. 316-325. DOI: https://doi.org/10.5753/ctrle.2020.11409.