Virtual Learning Environment: Teachers' Perception of Performance Expectations
Abstract
This paper aims to verify the conceptions of teachers in the science teaching area of a Higher Education Institution (HEI) about the performance expectation in the Virtual Learning Environment (VLE). A questionnaire was applied to the 77 professors of the courses that make up the area (chemistry, physics, biology and mathematics). Through a descriptive analysis identified a slight predominance of females (54.55%) and 84.41% of teachers have between 30 and 50 years. As for the expectation of performance, the professors stated that it is important to use AVA in undergraduate courses (69.36%) and for learning (62.34%), however, they state that they do not perceive improvement in class performance (76.62%).
References
Borba, M. C., Malheiros, A. P. S. and Zulatto, R. B. A. (2008). Educação a Distância Online, Autêntica, 2th.
Camarotti, A. T. and Gomes, R. C. M. (2014). O professor e as Tecnologias e Informação e Comunicação (TICs): um panorama dos profissionais frente às inovações tecnológicas. In Congresso Ibero-Americano de Ciência, Tecnologia e Inovação, pages 1-13.
Compeau, D. R. and Higgins, C. A. (1995). Application of social cognitive theory to training for computer skills, “Information Systems Research”, v. 6, n. 2, p. 118-143.
Costa, A. T. (2016). “Interação professor-aluno em ambiente virtual de aprendizagem: uma análise da linguagem em cursos b-learning”. 193 f. Dissertação (Mestrado em Formação de Professores). Pró-Reitoria de Pós-Graduação e Pesquisa, Universidade Estadual da Paraíba, Campina Grande.
Davis, F. D. (1989). Perceived usefulness, perceived ease of use, and user acceptance of information technology. “MIS Quarterly”, v. 13, n. 3, p. 319-341.
Davis, F. D., Bagozzi, R. P. and Warshaw, P. R. (1992). Extrinsic and intrinsic motivation to use computers in the workplace. “Journal of Applied Social Psychology”, v. 22, n.14, p.1111-1132.
Fishbein, M. and Ajzen, I. (1975). “Belief, attitude, intention and behavior:” an introduction to theory and research. Reading, Massachusetts: Addison – Wesley.
Franco, M. A. R. S. (2016). Prática pedagógica e docência: um olhar a partir da epistemologia do conceito. “Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos”, 97(247), 534-551.
Gautério, V. L. B. and Rodrigues, S. C. (2013). Os Ambientes de Aprendizagem possibilitando transformações no ensinar e no aprender. “Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos”, 94(237), 603-618.
Gerhardt, T. E. and Silveira, D. T. (Org.). (2009). “Métodos de Pesquisa.” Porto Alegre: Editora da UFRGS.
Gomes Filho, D. M. (2018). “Estilos de aprendizagem, aceitação e uso efetivo de ambientes virtuais de aprendizagem: um estudo em curso de Administração Pública EAD.” Dissertação de Mestrado. Universidade Federal de Pernambuco, Recife, PE,Brasil.
“Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996” (1996). Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Palácio do Planalto. Brasília, DF: Presidência da República.
Martins, M., Farias, J. S., Albuquerque, P. H. M. and Pereira, D. S. (2018). Adoption of technology for reading purposes: a study of e-books acceptance, “Brazilian Business Review”, 15(6), 568-588.
Oliveira, C. De, Moura, S. P. and Souza, E. R. (2015). TIC ́s na Educação: a utilização das tecnologias da informação e comunicação na aprendizagem do aluno. “Pedagogia em Ação”, 7(1), p. 75-95.
Rogers, E. (1995). “Diffusion of innovations”. Free Press: New York.
Taylor, S. and Todd, P. (1995). Assessing IT usage: the role of prior experience. “MIS Quarterly”, v. 19, n. 4, p. 561-570.
Thompson, R. L., Higgins, C. A. and Howell, J. M. (1991). Personal computing: toward a conceptual model of utilization. “MIS Quarterly”, v. 15, n. 1, p. 124-143.
Silva, J. M. B. (2009). “Aplicação do modelo UTAUT na avaliação da intenção de uso de sistemas ERP.” Dissertação de Mestrado. Faculdade de Economia e Finanças, Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Stinghen, R. S. (2016). “Tecnologias na educação: dificuldades encontradas para utilizá- la no ambiente escolar.” Trabalho de conclusão de curso de especialização. Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, SC, Brasil.
Venkatesh, V., Morris, M. G., Davis, G. B. and Davis, F. D. (2003). User Acceptance Of Information Technology: Toward A Unified View. “MIS Quarterly”, 27(3), 425-478.
