The Use of Digital Information and Communication Technologies for Bilingual Learning of the Deaf

  • Clarice Rejane Lima Ferreira Tomaz UFPB

Abstract


This research aims to investigate the perceptions of the person with deafness regarding the use of Digital Information and Communication Technologies (DICTs) for bilingual learning. To this end, a questionnaire was applied to fifteen deaf studentes from the Letras course with a Libras qualification from of a public university in northeastern Brazil. Based on this, it was found that DICTs benefit learning by deaf people through visual means. It was also found that these in general, are accessible to the deaf and contribute to socializations among this group, allowing the empowerment of their culture and identify.

Keywords: Digital Information and Communication Technologies, Bilingual Education, Accessibility, Deafness

References

Arcoverde, R. D. L. (2006). Tecnologias Digitais: novo espaço interativo na produção escrita dos surdos. In Cad. Cedes, p, 251-267.http://www.scielo.br/pdf/ccedes/v26n69/a08v2669..

Brasil, Lei n° 10.436 de 24 de abril de 2002. (2002) “Dispõe sobre a Língua Brasileira de Sinais.” In Diário Oficial da República Federativa do Brasil, Brasília, http://www.camara.gov.br/sileg/integras/821803.pdf.

Chaves, E. O. C. (1998) Tecnologia e Educação: o futuro da escola na sociedade da Informação. Mindware Editora.

Gesueli, Z. M. (2006) Lingua(gem) e Identidade: a surdez em questão. In Revista Educação & Sociedade, p. 277-292.http://www.scielo.br/pdf/%0D/es/v27n94/a14v27n94.pdff

Lévy, P. (1999), Cibercultura. ed.34. São Paulo: Coleção TRANS.

Mukaka, M. (2012) Statistics Corner: A guide to appropriate use of Correlation coefficient in medical research. In Malawi Medical Journal, p. 69–71.

Perlin, G. and Taschetto, T. (2013) “Identidades surdas”. In SKLIAR, C. (Org.). A surdez: um olhar sobre as diferenças. 6 ed. Porto Alegre: Mediação.

Pivetta, E. M. and Saito, D. S. and Ulbricht, V. R. (2014), Surdos e Acessibilidade: Análise de um Ambiente Virtual de Ensino e Aprendizagem. In Revista Brasileira de Educação Especial, p. 147-162, Marília.

Nogueira, A. and Cabello, J. (2017) Considerações sobre educação de surdos e tecnologias a partir da análise das estratégias de ensino de um professor surdo. In Texto Livre: linguagem e tecnologia, p. 242-256.

Rojo, R. and Moura, E. (2012), Multiletramentos na escola. São Paulo: Parábola.

Sá, N. R. L. (2006), Cultura, poder e educação de surdos. São Paulo: Paulinas.

Sampaio, I. S. and Santos, A. A. (2002) Leitura e redação entre universitários: avaliação de um programa de intervenção. Psicologia em Estudo, Maringá, p. 31-38.

Skliar, C. (2013) Atualidade da Educação Bilíngue para Surdos: processos e projetos pedagógicos. 4.ed. Porto Alegre: Mediação.

Soares, M. (1998) “ O que é letramento e alfabetização”. In Soares, M. B. Um tema em três gêneros. Belo Horizonte: Autêntica.

Stokes, S. (2002) “Visual literacy in teaching and learning: A Literature perspective”. In Eletronic Journal for the Integration of Techonology in Education, p. 10-19.

Strobel, K. L. (2012) “Os sobreviventes das políticas surdas: opressão da cultura surda e de seus valores linguísticos da educação”. In Perlin, G. and Stumpf, M. (Org.). Um olhar sobre nós surdos: leituras contemporâneas, Curitiba, p. 97 –106.

Valentini, C. B. (2013) “As novas tecnologias da informação e a educação de surdos” In Skliar, C. (Org.). Atualidade da Educação Bilíngue para Surdos: processos e projetos pedagógicos. 4.ed. Porto Alegre: Mediação.

Vaughant, T. (1994), Multimedia: Makin it work. Berkeley, California: Osborne.

Viana, L. P. (2010), Estatística aplicada. 4. ed. São Paulo: Pearson Prentice Hall.
Published
2020-07-31
TOMAZ, Clarice Rejane Lima Ferreira. The Use of Digital Information and Communication Technologies for Bilingual Learning of the Deaf. In: CONGRESS ON TECHNOLOGIES IN EDUCATION (CTRL+E), 5. , 2020, Evento Online. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2020 . p. 336-345. DOI: https://doi.org/10.5753/ctrle.2020.11411.