The Computer Science Teacher in Formation: Experiences of Knowledge Connections in the Early Years of Elementary School
Abstract
This article sought to analyze the contributions of activities with connections of knowledge involving Computer Science and Visual Arts in the early years of Elementary Education in the context of a public school in Salvador/BA. As a theoretical-methodological approach, a literature review on computer teaching and the analysis of a systematized experience in school through experience in Supervised Internships using the set of techniques of Computer Science Unplugged and Computational Thinking were used. The results show the relevance of computer teaching at school in the absence of curricular and professional references that guide educational practice, as well as professionals that guide these internships. lines and must be in the first page of the paper.
References
Araújo, A. L., Andrade, W., & Guerrero, D. (2016). Um Mapeamento Sistemático sobre a Avaliação do Pensamento Computacional no Brasil. In: Anais dos Workshops do Congresso Brasileiro de Informática na Educação (Vol. 5, No. 1, p. 1147).
Bell, T., Witten, I, H. & Fellows, M. (2011). Computer Science Unplugged: Ensinando Ciência da Computação sem o uso do computador. Tradução coordenada por Luciano Porto Barreto.
Bompet, P., & Alves, R. (2019). Ressignificações da Identidade Docente na Formação Inicial de Professores/as: saberes e fazeres na licenciatura. In: XIII Colóquio Internacional Educação e Contemporaneidade, São Cristóvão. Disponível em:https://ri.ufs.br/bitstream/riufs/13180/37/36.pdf.. Acesso em: 18 jun. 2020.
Computer Science Teacher Association - CSTA. (2011). CSTA K-12 Computer Science Standards. CSTA Standards Task Force. ACM - Association for Computing Machinery
Falcade, A., Duarte, A. V., Richter, C., dos Santos, J. N., Dornelles, L., & Barbosa, S. (2019). Prática enquanto componente curricular: um relato de experiência. In: Anais dos Workshops do Congresso Brasileiro de Informática na Educação (Vol. 8, No. 1, p. 11).
Morais, P., & Júnior, F. S. (2014). Formação Articulada entre Docentes na Disciplina de Prática de Ensino para a Licenciatura em Informática do IFRN. In: Anais do XXII Workshop sobre Educação em Computação (pp. 70-79). SBC.
Paiva, L. F., Bompet, P., Corlett, E. F., Matos, E., & Schwarzelmuller, A. (2017). A formação, o trabalho e a identidade profissional do Professor de Computação: um mapeamento sobre a Licenciatura em Computação. In: VI Congresso Brasileiro de Informática na Educação, Recife. org.crossref.xschema._1.Title@41f68938, 2017. v. VI. p. 893-901.
Papert, S. (1971). Teaching Children Thinking, Logo Memo no 2. Disponível em:https://archive.org/details/bitsavers_mitaiaimAI_471587.. Acesso em: 15 jun. 2020.
Pereira, F., Araújo, L., & Bittencourt, R. (2019). Intervenções de Pensamento Computacional na Educação Básica através de Computação Desplugada. In: Anais do Workshop de Informática na Escola, 25(1), 315. doi:http://dx.doi.org/10.5753/cbie.wie.2019.315.
Pinheiro, L. J. M. (2017). Estudo com egressos da Licenciatura em Computação da Universidade de Brasília: as influências do curso na vida profissional e pessoal dos ex- alunos. 74f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação) - Universidade de Brasília, Brasília. Disponível em:http://bdm.unb.br/bitstream/10483/19520/1/2017_LafayetteJunioMendon%C3%A7aPinheiro_tcc.pdf.. Acesso em: 14 jun. 2020.
Raabe, A. A., Zorzo, A., Frango, I., Ribeiro, L., Granville, L. Z., Salgado, L., Cruz, M., Bigolin, N., Cavalheiro, S., & Fortes, S. (2017). Referenciais de formação em computação: Educação básica. In: Workshop sobre Educação em Computação, Sociedade Brasileira de Computação (SBC), pages 1–9.
Thiesen, J. da S. (2008). A interdisciplinaridade como um movimento articulador no processo ensino-aprendizagem. Rev. Bras. Educ. [online], vol.13, n.39, p. 545-554.
Souza, O. S., Morais, P. S., & Júnior, F. C. S. (2015). Um Estudo sobre a Evasão no Curso de Licenciatura em Informática do IFRN – Campus Natal – Zona Norte. In: XXIII Workshop sobre Educação em Computação (WEI).
Wing, J. M. (2006). Computational thinking. Communications of the Acm, 49(3):33–35.
