Operation Ninja: A Digital Educational Game to Assist in Learning of the Four Basic Operations of Mathematics
Abstract
This article aims to present a digital educational game, called Operação Ninja, developed to assist students of the fourth grade, from Elementary School, in the process of learning the Mathematics’ basic operations. For the building up of the game, the tool Scratch was used, a programming language utilized to create animated stories, games and other interactive programs. The game’s purpose is to make the learning of calculations more pleasant and closer to the children’s reality, becoming a valuable instrument for a significant improvement in the teaching of Mathematics.
References
Brandão, L. et al. (2017) “Ensinando com jogos ou jogando com o ensino: a visão da comunidade brasileira de Informática na Educação sobre jogos no ensino de matemática”. In: Brazilian Symposium on Computers in Education (Simpósio Brasileiro de Informática na Educação-SBIE), 29(1), p. 735-744.
Coelho Neto, J.; Blanco, M. B.; Silva, J. A. (2017) “O Uso de Gamificação e Dificuldades Matemáticas: Possíveis Aproximações”. RENOTE-Revista Novas Tecnologias na Educação, 15(1).
Danyluk, O. S. (1988) “Um estudo sobre o significado da alfabetização matemática”. Rio Claro (SP): IGCE-UNESP, Dissertação de Mestrado.
Eloy, A. A. S.; Lopes, R. D.; Angelo, I. M. (2017) “Uso do Scratch no Brasil com objetivos educacionais: uma revisão sistemática”. RENOTE-Revista Novas Tecnologias na Educação, 15(1).
Gonçalves, A. et al. (2014) “Desenvolvimento de Jogos Educacionais na Área de Matemática em Escola de Ensino Fundamental”. In: XIX Congresso Internacional de Informática Educativa. p. 622-627.
Macêdo, P.; Moutinho, M.; Santos, W. (2017) “Jogo Digital como Auxílio no Estudo da Matemática: Um Estudo de Caso com Estudantes do Ensino Fundamental I”. In Anais do Workshop de Informática na Escola. 23(1), p. 548-557.
Notare, M. R.; Behar, P. A. (2010) “Comunicação e Aprendizagem Matemática On-line: Um Estudo com o Editor Científico ROODA Exata”. Revista Brasileira de Informática na Educação, 18(1), p. 44-52.
Novak, J. (2011) “Game development essentials: an introduction”. Cengage Learning.
Resende, G.; Mesquita, M. G. B. F. (2013) “Principais dificuldades percebidas no processo ensino-aprendizagem de matemática em escolas do município de Divinópolis, MG”. Educação Matemática Pesquisa, São Paulo, 15(1), p. 199-222.
Silva, A. C. B.; Gomes, A. S. (2015) “Conheça e utilize software educativo: avaliação e planejamento para a educação básica”. Recife: Pipa Comunicação.
Souza, F. et al. (2018) “Processo de Desenvolvimento de um Jogo Sério para o Ensino das Quatro Operações Matemáticas”. In: Anais dos Workshops do Congresso Brasileiro de Informática na Educação. p. 1147-1156.
Teixeira, R. A. S. (2015) “Jogos digitais como artifício pedagógico na escola atual”. Universidade Federal de Minas Gerais. Dissertação de Mestrado.
Todos pela Educação (2019) “Anuário Brasileiro da Educação Básica”. São Paulo: Moderna. Disponível em: https://www.todospelaeducacao.org.br/_uploads/_posts/302.pdf.
