Maker Movement and Sustainable Robotics in Science Education: An Experience Report with Middle School Students

Abstract


The Maker movement (MM) is a methodology based on the "do it yourself" assumptions to enable the student to have real interaction with the concrete material. Thus, in this paper we present an experience of educational robotics using electronic waste as a didactic resource to teach electricity concepts to middle school students. The results showed that the proposal was successful and enabled the learning of electrical power, electrical current, electrical resistance and matter / energy interaction. Based on our investigation, we believe that this research is relevant because it allows science classes to be more interesting for students.

Keywords: Maker movement, Sustainable robotics, Science education, Middle school

References

Alencar, E.; Fleith, D. (2003) “Contribuições teóricas recentes ao estudo da criatividade”. Psicologia: teoria e pesquisa”, v.19, n.1, p. 1-8.

Borba, M. C. A. (2004) Pesquisa Qualitativa em Educação Matemática. In Reunião Anual da Anped.

Bachelard, G. (2006) “A epistemologia”. Lisboa: Edições 70.

Brasil. (1998) “Parâmetros Curriculares Nacionais. Secretaria de Educação Fundamental”. Brasília: MEC / SEF, 1998. 108 p.

Brasil. (2015) “Base nacional comum curricular”. Brasília, DF: MEC.

Ceará. (2019). “Documento Curricular Referencial do Ceará (DCRC)”.

Damasceno Júnior, J. A.; Romeu, M. C. (2018) “O Planetário como recurso metodológico para facilitar o ensino de Física por meio da ruptura entre o conhecimento científico e o conhecimento comum”. Revista Prática Docente, v. 3, n.1, p. 231-248. Disponível em: http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/206

Dornelles, A. et al. (2019). “Robótica Educacional e Pensamento Computacional: uma Avaliação da Percepção dos Alunos sobre o Tema”. In Anais do IV Congresso sobre Tecnologias na Educação. Disponível em: https://sol.sbc.org.br/index.php/ctrle/article/view/8927

Gavassa, R. C. F. B. et al. (2016). “Cultura maker, aprendizagem investigativa por desafios e resolucão de problemas na SME-SP (Brasil)”. In FabLearn Brasil. Disponível em: http://104.152.168.36/~fablearn/wp-content/uploads/2016/09/FLBrazil_2016_paper_ 127.pdf

Lopes, L. et al. (2019). “O Maker na Escola: uma Reflexão sobre Tecnologia, Criatividade e Responsabilidade Social”. In Anais do IV Congresso sobre Tecnologias na Educação. Disponível em: https://sol.sbc.org.br/index.php/ctrle/article/view/8908

Magalhães, C.; Morais, C. (2017) “Espaços Maker como locais não-formais de Educação em Ciências”. In III Encontro em Ensino e Divulgação das Ciências.

Medeiros, J. et al. (2016) “Movimento maker e educação: análise sobre as possibilidades de uso dos Fab Labs para o ensino de Ciências na educação Básica”. In Fablearn Brasil. Disponível em:
https://fablearn.org/wp-content/uploads/2016/09/FLBrazil_2016_paper_33.pdf

Meira, S. L. B.; Ribeiro, J. L. P. (2016) “A Cultura Maker no ensino de Física: construção e funcionamento de máquinas térmica”. In Fablearn Brazil 2016.
Disponível em: https://fablearn.org/wp-content/uploads/2016/09/FLBrazil_2016_paper_55.pdf

Rodrigues, D. P.; Mota, A. T.; Souza, P. V. S. (2019) “Circuitos Elétricos com Materiais de Baixo Custo: uma proposta pautada na aprendizagem significativa de Ausubel”. Revista do Professor de Física, v. 3, n. 1. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/rpf/article/view/13429

Santana, A. M. et al. (2016) “Atividades Maker no Processo de Criação de Projetos por Estudantes do Ensino Básico para uma Feira de Ciências”. Anais do Workshop de Informática na Escola. Disponível em: https://br-ie.org/pub/index.php/wie/article/view/6615

Santos, F. L., Nascimento, F. M. S., Bezerra, R. (2010) “Reduc: A Robótica Educacional como abordagem de baixo custo para o ensino de computação em cursos técnicos e tecnológicos”. In Anais do Workshop de Informática na Escola. Disponível em: https://www.br-ie.org/pub/index.php/wie/article/view/2053

Silva, J. B.; Sales, G. L. (2018) “Atividade experimental de baixo custo: o contributo do ludião e suas implicações para o ensino de Física”. Revista do Professor de Física, v. 2, n. 2. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/rpf/article/view/12076

Silva, J. B.; Sales, G.L.; Castro, J. B. (2019) “Gamification as an active learning strategy in the Physics education”. Revista Brasileira de Ensino de Física, v.41, n.4. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S1806-11172019000400502&script=sci_arttext&tlng=pt

Silva, K. M. E.; Batinga, V. T. S. “O ensino de ciências e movimento maker: o caso da política de ensino da Rede Municipal do Recife-PE”. In XII Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências – XII ENPEC. Disponível em: http://abrapecnet.org.br/enpec/xii-enpec/anais/resumos/1/R1033-1.pdf
Published
2020-07-31
DA SILVA, João Batista; DE ALMEIDA, Dayne Kelly Rodrigues Soares; DAMASCENO JÚNIOR, José Ademir; DA COSTA, Darkson Fernandes. Maker Movement and Sustainable Robotics in Science Education: An Experience Report with Middle School Students. In: CONGRESS ON TECHNOLOGIES IN EDUCATION (CTRL+E), 5. , 2020, Evento Online. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2020 . p. 620-626. DOI: https://doi.org/10.5753/ctrle.2020.11441.