Continuing education in 3D printer: pedagogical possibilities for teaching and learning processes
Abstract
This paper presents the results of a proposal for continuing teacher education, seeking to understand possibilities for inserting the 3D printer in the educational context, allied to the Connected Education Innovation Program. At the time, a training session was held with nine teachers, by presenting the 3D printer and discussing their didactic potential. The results show that teachers are very interested in using this tool. However, it was a hard task for teachers associate technologies with their pedagogical practice, reinforcement being necessary in the formative moments, aiming to enhance the use of 3D printers in the context of the teaching and learning process.
References
Almeida, M. E. B., Valente, J. A. (2011). Tecnologias e Currículo: trajetórias convergentes ou divergentes?. São Paulo: Paulus.
Basniak, M. I., Liziero, M. A. (2017). A IMPRESSORA 3D E NOVAS PERSPECTIVAS PARA O ENSINO: possibilidades permeadas pelo uso de materiais concretos. Revista Observatório, 3(4), p. 445-466. DOI: https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2017v3n4p445
Bacich, L., Tanzi Neto, A., Trevisani, F. M. (2015). Ensino híbrido: personalização e tecnologia na educação. Porto Alegre: Penso Editora.
Blikstein, P. (2013). Digital fabrication and ‘making’ in education: the democratization of invention. Stanford: Stanford University.
Brasil. (2017a). DECRETO Nº 9.204, DE 23 DE NOVEMBRO DE 2017. Institui o Programa de Inovação Educação Conectada e dá outras providências. [link]. Acesso em 31 de maio de 2019.
Brasil. (2017b). Base Nacional Comum Curricular: educação é a base. Brasília: MEC. [link]. Acesso em 31 de maio de 2019.
Colpes, K. M. (2014). Impressora de Gráficos em Alto-relevo para Cegos Um Facilitador no Ensino da Física e da Matemática. Dissertação de Mestrado - Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Engenharia Mecânica.
Davison, R. M., Martinsons, M. G., Kock, N. (2004). Principles of canonical action research. Information Systems Journal, 14(1), 65–86. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1365-2575.2004.00162.x
Ferrarini, R., Saheb, D., Torres, P. (2019). Metodologias ativas e tecnologias digitais: aproximações e distinções. Revista Educação em Questão. 57(52), p. 1-30. DOI: https://doi.org/10.21680/1981-1802.2019v57n52ID15762
Filippo, D., Roque, G. O. B., Pedrosa, S. M. P. A. (2020). Pesquisa-ação: possibilidades para a Informática Educativa. In: Pimentel, M., Santos, E. O., Pimentel, E. (Orgs.). Metodologia de Pesquisa Científica em Informática na Educação: Abordagem Qualitativa de Pesquisa. Porto Alegre: SBC.
Gil, A. C. (2002). Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Atlas.
Moran, J. (2018). Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem teórico-prática. Porto Alegre: Penso.
Schimandeiro, A. P., Nascimento, A. F. R., Almeida, E. B., Miquelin, A. F. (2018). A mediação da impressora 3D como método de ensino em um panorama de IIR. In: VI Simpósio Nacional de Ensino de Ciências e Tecnologias (SINECT).
Severino, A. J. (2007). Metodologia do trabalho científico. 23 ed. São Paulo: Cortez.
Silva, J. R., Florindo, G. M. F., Machado, V. R. (2017) Tecnologia 3D: Ferramenta para o Ensino de Artes Visuais para Pessoas com Deficiência Visual. In: Anais do XXVIII Simpósio Brasileiro de Informática na Educação (SBIE 2017). p. 1772-1774. DOI: http://dx.doi.org/10.5753/cbie.sbie.2017.1772
Silva, M. G. M. Guia Prático para Gestores Educacionais: desenvolvimento de competências digitais de professores. (Org) CIEB – Centro de Inovação para a Educação Brasileira, CENPEC – Centro de Estudos e Pesquisas em Educação, Cultura e Ação Comunitária. CIEB: Março, 2019. Disponível em: [link].
Silveira, F. (2016). Design & Educação: novas abordagens. p. 116-131. In: Megido, V. F. (Org.). A Revolução do Design: conexões para o século XXI. São Paulo: Editora Gente.
Thiollent, M (2004). Metodologia da pesquisa-ação. 13ª ed. São Paulo: Cortez.
