Desenvolvimento de um Advergame para a Divulgação Institucional
Abstract
Advergames are games created for advertising. Through them, users emerge in a world created to advertise a product or brand. In this paper, an advergame was created to promote the Instituto Federal de Pernambuco (Campus Paulista). The game was developed with Piskel, Tiled Map Editor and GB Studio. It is available online and can be accessed by computer or mobile device. Using the game, the internal and external community can visit virtually all of the institution’s facilities, in addition to complete missions that present the dynamics of student life at the institution.References
Agante, L. and Pascoal, A. (2019). How much is “too much” for a brand to use an advergame with children? Journal of Product & Brand Management, 28(2):287–299.
Brandão, W., Lima, T., Vieira, G., and Mendes, B. (2020). Gamificação no ensino da histologia humana. In Anais do V Congresso sobre Tecnologias na Educação, pages 445–452, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.
Cauberghe, V. and Pelsmacker, P. D. (2010). Advergames. Journal of Advertising, 39(1):5–18.
Gross, M. L. (2010). Advergames and the effects of game-product congruity. Computers in Human Behavior, 26(6):1259–1265. Online Interactivity: Role of Technology in Behavior Change.
Herrewijn, L. and Poels, K. (2013). Putting brands into play. International Journal of Advertising, 32(1):17–44.
Junior, C. L. (2020). Tecnologias digitais: Revisão sistemática da literatura sobre o uso de jogos digitais na educação. In Anais do V Congresso sobre Tecnologias na Educação, pages 415–424, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.
Kretchmer, S. B. (2005). Changing views of commercialization in digital games: In-game advertising and advergames as worlds in play. Digital Games Research Conference, pages 16–20.
Lira, R. C., Cavalcanti, M., and de Oliveira, L. (2019). Desenvolvimento de um jogo utilizando robótica para o estímulo do pensamento computacional. In Anais do IV Congresso sobre Tecnologias na Educação, pages 524–529, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.
Medeiros, J. F. (2009). Advergames: A publicidade em jogos digitais como forma de atrair o consumidor. Proceedings of VIII Brazilian Symposium on Games and Digital Entertainment (SBGames).
Silva, K. C., Barros, M., da Silva, V. A., Sanches, L. M., de M. Neto, J., and Alves, S. (2019). Gamificação como tecnologia educacional auxiliadora no ensino de curativos. In Anais do IV Congresso sobre Tecnologias na Educação, pages 504–510, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.
Terlutter, R. and Capella, M. L. (2013). The Gamification of Advertising: Analysis and Research Directions of In-Game Advertising, Advergames, and Advertising in Social Network Games. Journal of Advertising, 42(2-3):95–112.
Brandão, W., Lima, T., Vieira, G., and Mendes, B. (2020). Gamificação no ensino da histologia humana. In Anais do V Congresso sobre Tecnologias na Educação, pages 445–452, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.
Cauberghe, V. and Pelsmacker, P. D. (2010). Advergames. Journal of Advertising, 39(1):5–18.
Gross, M. L. (2010). Advergames and the effects of game-product congruity. Computers in Human Behavior, 26(6):1259–1265. Online Interactivity: Role of Technology in Behavior Change.
Herrewijn, L. and Poels, K. (2013). Putting brands into play. International Journal of Advertising, 32(1):17–44.
Junior, C. L. (2020). Tecnologias digitais: Revisão sistemática da literatura sobre o uso de jogos digitais na educação. In Anais do V Congresso sobre Tecnologias na Educação, pages 415–424, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.
Kretchmer, S. B. (2005). Changing views of commercialization in digital games: In-game advertising and advergames as worlds in play. Digital Games Research Conference, pages 16–20.
Lira, R. C., Cavalcanti, M., and de Oliveira, L. (2019). Desenvolvimento de um jogo utilizando robótica para o estímulo do pensamento computacional. In Anais do IV Congresso sobre Tecnologias na Educação, pages 524–529, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.
Medeiros, J. F. (2009). Advergames: A publicidade em jogos digitais como forma de atrair o consumidor. Proceedings of VIII Brazilian Symposium on Games and Digital Entertainment (SBGames).
Silva, K. C., Barros, M., da Silva, V. A., Sanches, L. M., de M. Neto, J., and Alves, S. (2019). Gamificação como tecnologia educacional auxiliadora no ensino de curativos. In Anais do IV Congresso sobre Tecnologias na Educação, pages 504–510, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.
Terlutter, R. and Capella, M. L. (2013). The Gamification of Advertising: Analysis and Research Directions of In-Game Advertising, Advergames, and Advertising in Social Network Games. Journal of Advertising, 42(2-3):95–112.
Published
2023-08-23
How to Cite
SILVA, Fábio Júlio dos Santos; PEREIRA, Paola do Nascimento Rodrigues; SILVA, Eduardo J. da; ARAUJO, Luciana Carla A. Costa de; LIRA, Vitória Carla C. de; QUEIROZ, Anderson Apolônio Lira; LIRA, Rodrigo Cesar.
Desenvolvimento de um Advergame para a Divulgação Institucional. In: CONGRESS ON TECHNOLOGIES IN EDUCATION (CTRL+E), 8. , 2023, Santarém/PA.
Anais [...].
Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação,
2023
.
p. 173-181.
DOI: https://doi.org/10.5753/ctrle.2023.232649.
