Utilização de Técnicas de Gamificação para Motivar a Realização de Atividades Complementares em Ambiente Universitário
Abstract
Undergraduate courses have a workload related to complementary activities whose completion contributes to the academic and professional growth of students. Although it is suggested that the achievement of this workload be carried out gradually, throughout the course, most students choose to procrastinate and leave its completion for the last semesters, sometimes delaying their graduation course. This work investigates the use of a web application with gamification techniques on a group of undergraduate students, in a randomized experiment, to measure its influence on the fulfillment of complementary activities. The results obtained were compared to those of a control group, demonstrating through statistical tests that students who used the application were more likely to participate in complementary activities than the others, since the initial semesters of the course.
References
Costa, M. A. d. S. (2019). Utilização de Gamificação no Acompanhamento de Atividades Complementares para Estímulo e Motivação de Alunos em Ambiente Universitário. Monografia de graduação, Universidade Federal do Rio Grande do Norte.
Deterding, S., Dixon, D., Khaled, R., and Nacke, L. (2011). From game design elements to gamefulness: defining”gamification”. In Proceedings of the 15th international academic MindTrek conference: Envisioning future media environments, pages 9–15.
Figol, N., Faichuk, T., Pobidash, I., Trishchuk, O., and Teremko, V. (2021). Application fields of gamification. Amazonia Investiga, 10(37):93–100.
Geara, G. B. and Teixeira, M. A. A. P. (2017). Questionário de Procrastinação Acadêmica – Consequências negativas: propriedades psicométricas e evidências de validade. Avaliação Psicológica, 16:59 – 69.
Guimarães, C. and Lazaro, D. J. (2018). Design of a task-management app to avoid procrastination. In Design, User Experience, and Usability: Users, Contexts and Case Studies: 7th International Conference, DUXU 2018, Held as Part of HCI International 2018, Las Vegas, NV, USA, July 15–20, 2018, Proceedings, Part III 7, pages 16–27. Springer.
Kapp, K. M. (2012). The gamification of learning and instruction: game-based methods and strategies for training and education. John Wiley & Sons.
Lima-Silva, L. G., Leite, M. d. F., and Faro, A. (2022). Academic procrastination and anxiety: an integrative review. Construção psicopedagógica, 31(32):109–123.
Moura, G. B. d., Paiva, T. T., and Dominguez-Lara, S. (2021). Validation of the factorial structure of the procrastination scale in brazilian university students. Psicología, Conocimiento y Sociedad, 11(2):40–54.
Oliveira, F. M., dos Santos Cruz, R. R., and de Araújo Nascimento, T. (2020). Uso das tecnologias digitais no contexto da aprendizagem autodirigida integrada à avaliação formativa alternativa. IntegraEaD, 2(1):15–15.
Pereira, L. d. C. and Ramos, F. P. (2021). Academic procrastination in university students: A systematic review of the literature. Psicologia Escolar e Educacional, 25.
Plado, L. M. d. and Michels, M. d. S. (2021). Os aspectos cognitivos e ambientais que influenciam a procrastinação acadêmica de estudantes de psicologia. Humanidades & Inovação, 8(44):110–125.
Sampaio, R. K. N. and Bariani, I. C. D. (2011). Procrastinação acadêmica: um estudo exploratório. Estudos Interdisciplinares em Psicologia, 2(2):242–262.
Vasconcelos, M. E. C. d. (2022). Como entender a procrastinação e seus impactos em acadêmicos Brasileiros. Monografia de especialização, Centro Universitário de João Pessoa – UNIPÊ.
Vieira-Santos, J. and Malaquias, V. N. R. (2022). Procrastinação acadêmica entre estudantes universitários brasileiros. Educação em Foco, 25(47).
