Criação de funcionalidades no ROODA: um foco nos aspectos socioafetivos em ambientes virtuais de aprendizagem
Resumo
This article presents the importance of considering the social and affective dimensions that occur in Distance Learning. Thus, it is intended to develop four functionalities for the Virtual Learning Environment of the Cooperative Learning Network (VLECLN) which are the socio-affective combination, the recommendation system, the pedagogical model and the socio-affective map. As a result, it is expected that by providing VLECLN with new features, it will be possible to create pedagogical practices more sensitive to the educational paradigm.
Referências
Barvinski, C., Ferreira, G., Machado, L., Longhi M. and Behar, P. (2019). “Construction of a Socio-affective Profile Model of Students in a Virtual Learning Environment”. In Smart Education and e-Learning , Springer, Singapore, p. 159-168.
Behar, P. A. e colaboradores (2019). Recomendação Pedagógica em Educação a Distância. Porto Alegre, Penso Editora.
Longhi, M. T. (2011). “Mapeamento de aspectos afetivos em um ambiente virtual de aprendizagem”. Tese de Doutorado (Doutorado em Informática na Educação), Centro Interdisciplinar de Informática na Educação. Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre.
Longhi, M. T.; Machado. L, R,; Ribeiro, A. C. R. and Behar, P. A. (2014). “Mapa Social: Ferramenta Sociométrica para Mapear as Interações Sociais na Educação a Distância”. In VI Congreso Internacional sobre Aplicación de Tecnologías de la Información y Comunicaciones Avanzadas , Espanha, p. 377-384.
Moreno, J. L.; Bouza, J. G. e Karsz, S. (1972). Fundamentos de la Sociometria, Buenos Aires: Paidós.