Criação de funcionalidades no ROODA: um foco nos aspectos socioafetivos em ambientes virtuais de aprendizagem

  • Jacqueline Akazaki Universidade Federal do Rio Grande do Sul
  • Carla Barvinski Universidade Federal da Grande Dourados
  • Gislaine Ferreira Universidade Federal do Rio Grande do Sul
  • Ana Carolina Ribeiro Ribeiro Universidade Federal do Rio Grande do Sul
  • Magalí Longhi Universidade Federal do Rio Grande do Sul
  • Leticia Machado Universidade Federal do Rio Grande do Sul
  • Patricia Alejandra Behar Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Resumo


This article presents the importance of considering the social and affective dimensions that occur in Distance Learning. Thus, it is intended to develop four functionalities for the Virtual Learning Environment of the Cooperative Learning Network (VLECLN) which are the socio-affective combination, the recommendation system, the pedagogical model and the socio-affective map. As a result, it is expected that by providing VLECLN with new features, it will be possible to create pedagogical practices more sensitive to the educational paradigm.

Referências

Abed (2018). “Associação Brasileira de Educação a Distância. Informações do Anuário Brasileiro Estatístico de Educação Aberta e a Distância (Abraead/2017)”, http://www.abed.org.br/site/pt/midiateca/noticias_ead/1526/2018/04qualidade_na_educacao_superior_a_distancia_no_brasil_onde_estamos,_para_onde_vamos, December.

Barvinski, C., Ferreira, G., Machado, L., Longhi M. and Behar, P. (2019). “Construction of a Socio-affective Profile Model of Students in a Virtual Learning Environment”. In Smart Education and e-Learning , Springer, Singapore, p. 159-168.

Behar, P. A. e colaboradores (2019). Recomendação Pedagógica em Educação a Distância. Porto Alegre, Penso Editora.

Longhi, M. T. (2011). “Mapeamento de aspectos afetivos em um ambiente virtual de aprendizagem”. Tese de Doutorado (Doutorado em Informática na Educação), Centro Interdisciplinar de Informática na Educação. Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre.

Longhi, M. T.; Machado. L, R,; Ribeiro, A. C. R. and Behar, P. A. (2014). “Mapa Social: Ferramenta Sociométrica para Mapear as Interações Sociais na Educação a Distância”. In VI Congreso Internacional sobre Aplicación de Tecnologías de la Información y Comunicaciones Avanzadas , Espanha, p. 377-384.

Moreno, J. L.; Bouza, J. G. e Karsz, S. (1972). Fundamentos de la Sociometria, Buenos Aires: Paidós.
Publicado
11/11/2019
Como Citar

Selecione um Formato
AKAZAKI, Jacqueline; BARVINSKI, Carla; FERREIRA, Gislaine; RIBEIRO, Ana Carolina Ribeiro; LONGHI, Magalí; MACHADO, Leticia; BEHAR, Patricia Alejandra. Criação de funcionalidades no ROODA: um foco nos aspectos socioafetivos em ambientes virtuais de aprendizagem. In: WORKSHOP DE DESAFIOS DA COMPUTAÇÃO APLICADA À EDUCAÇÃO (DESAFIE!), 8. , 2019, Brasília. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2019 . p. 37-39. DOI: https://doi.org/10.5753/desafie.2019.12190.