RecifeGo!: Promoting the Interdisciplinarity of Computational Thinking on the Street

  • Vitor Dallegrave UFRPE
  • Wellington Pereira UFRPE
  • José Alexandre Silva SEE-PE
  • Waleska Lira UFRPE
  • Thiago Matheus Silva de Andrade UFRPE
  • Rozelma Soares França UFRPE https://orcid.org/0000-0002-5711-8857

Abstract


The proposed project RecifeGo! arises from the interest of teachers from ETE-Porto Digital to work on interdisciplinary projects, relying on Computing, although it was identified that there are several factors that hinder this practice that now add up to the challenges of COVID-19. In view of this, the supervising professor, together with the PIBID Computação students at UFRPE, were inspired to develop an educational activity that adapted practices of extra-class activities, previously practiced in the Arts classes, working together with other disciplines. Thus, the idea of enabling a virtual walk through the streets around the school begins, enhancing the learning of curricular content linked to computational thinking.

Link to the presentation video (in Brazilian Portuguese): https://youtu.be/Et7HnpFlWnY

Keywords: Computational Thinking, Interdisciplinarity, High school

References

Araújo, A. C., Aragão, H. G., dos Santos, M. L., de Jesus, R. C., & Silva, T. F. (2009). Um Jogo de Caça ao Tesouro Utilizando o Google Earth. In VIII Brazilian Symposium on Games and Digital Entertainment. Disponível em: < https://www.sbgames.org/~sbgameso/papers/sbgames09/computing/short/cts28_09.pdf>. Acesso em 26 de fev. 2021.

Brito, F. V. F. D. Atividades matemáticas com o Google Earth. 2015. Disponível em: <http://www.repositorio.ufal.br/bitstream/riufal/2440/1/Atividades%20matem%C3%A1ticas%20com%20o%20Google%20Earth.pdf>. Acesso em 26 de fev. 2021.

de Jesus, R. J., Passos, M. L. S., & Nobre, I. (2015, October). O uso do jogo migrando e do google earth no ensino de geografia para alunos do ensino médio. In Anais do Workshop de Informática na Escola (Vol. 21, No. 1, p. 167).

SBC. Diretrizes para ensino de Computação na Educação Básica. Sociedade Brasileira de Computação. 2018. Disponível em: <https://www.sbc.org.br/educacao/diretrizes-para-ensino-de-computacao-na-educacao-basica>. Acesso em 26 de fev. 2021.

CIEB “Currículo de Referência em Tecnologia e Computação”, Centro de Inovação para a Educação Brasileira, 2018. Disponível em: <https://curriculo.cieb.net.br/>. Acesso em 26 de fev. 2021.

Creswell, J. W. (2014). Investigação Qualitativa e Projeto de Pesquisa-: Escolhendo entre Cinco Abordagens. Penso Editora.

Universidade Federal Rural de Pernambuco (2021). Diagnose PIBID/UFRPE Edital Capes 02/2020 Licenciatura em Computação Escola Técnica Estadual Porto Digital . Disponível em: <https://www.flipsnack.com/pibidlions/portf-lio-pibid-computa-o-ete-porto-digital.html>. Acesso em 26 de fev. 2021.
Published
2021-04-26
DALLEGRAVE, Vitor; PEREIRA, Wellington; SILVA, José Alexandre; LIRA, Waleska; ANDRADE, Thiago Matheus Silva de; FRANÇA, Rozelma Soares. RecifeGo!: Promoting the Interdisciplinarity of Computational Thinking on the Street. In: NEW IDEAS LAB - BRAZILIAN SYMPOSIUM ON COMPUTING EDUCATION (EDUCOMP), 1. , 2021, On-line. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2021 . p. 29-30. ISSN 3086-0741. DOI: https://doi.org/10.5753/educomp_estendido.2021.14860.