Exploring Computational Thinking in Science Classrooms
Abstract
This work rised at PIBID Computação at UFRPE from its performance at the Porto Digital State Technical School (ETEPD), where learning problems of high school students in subjects such as Physics and Chemistry were identified. Based on that, actions were devised to support these difficulties by exploring the interdisciplinary nature of computational thinking and using simulators and robotic artifacts in these practices.
References
FRANÇA, R. S. de Uma abordagem pedagógica incorporada para o desenvolvimento do pensamento computacional no ensino fundamental. Tese (Doutorado) – Universidade Federal de Pernambuco. CIn, Ciência da Computação, Recife, 2020.
WEINTROP, David et al. Defining computational thinking for mathematics and science classrooms. Journal of Science Education and Technology, v. 25, n. 1, p. 127-147, 2016.
CRESWELL, John W. Investigação Qualitativa e Projeto de Pesquisa: Escolhendo entre Cinco Abordagens. 3 ed. Porto Alegre: Penso, 2014.
UFRPE (2021). Diagnose PIBID/UFRPE Edital Capes 02/2020 Licenciatura em Computação Escola Técnica Estadual Porto Digital. Disponível em <https://www.flipsnack.com/pibidlions/portf-lio-pibid-computa-o-ete-portodigital.html>. Acesso em 26 de fev. 2021.
PHET. Disponível em < https://phet.colorado.edu/pt_BR/>. Acesso em 27 de fev. 2021.
REXLAB. Disponível em <https://rexlab.ufsc.br/>.. . Acesso em 27 de fev. 2021.
TINKERCARD. Disponível em <https://www.tinkercad.com/>.. . Acesso em 27 de março 2021.
