Railway Model: The Exercise of Computational Thinking through Open Access Educational Robotics

  • André de Souza Mendes Federal University of Rio de Janeiro (UFRJ)
  • Carla Amor Divino Moreira Delgado Federal University of Rio de Janeiro (UFRJ)
  • Daniel Serrão Schneider Federal University of Rio de Janeiro (UFRJ)

Abstract


The work consists in using as an Educational Robotics instrument a Railway Model controlled at a distance by the Arduino electronic platform, whose programming will be carried out remotely by elementary school students, with the objective of stimulating programming and, consequently,the exercise of computational thinking, through the playful engagement found in the gamification process presented by the project.

Keywords: Computational Thinking, Educational Robotics, Digital Inclusion, Block Programming

References

Bastos, N. S.; Mota, F.; Adamatti, D. F.; Carvalho, F. (2017). Developing Computational Thinking in High School: an Approach based on Neuroscience. Journal on Computational Thinking (JCThink).

Nunes, D. J. (2011). Ciência da computação na educação básica. Disponível em: http://www.jornaldaciencia.org.br/Detalhe.jsp?id=79207. Acesso: maio/2020.

Wing, J. M. (2006). Computacional Thinking. Communications of the ACM.

Queiroz, R. L; Sampaio, F. F. (2016). DuinoBlocks4Kids: Um ambiente de programação em blocos para o ensino de conceitos básicos de programação a crianças do Ensino Fundamental I por meio da Robótica Educacional. Anais do CSBC.

Victorino, L.; Elia, M. F.; Gomes, A.; Pinto, M. C.; Bastos, C. (2009). Laboratório Virtual de Atividades Didáticas – LabVad, In: XV Workshop de Informática na Escola–WIE. Bento Gonçalves, Rio Grande do Sul. Disponível em: <www.lbd.dcc.ufmg.br/colecoes/wie/2009/022.pdf>. Acesso: maio/2020.

Mendes, A. S.; Queiroz, R. L.; Bonfim, M. N. C.; Sampaio, F. F.; Lima, P. M. V. (2018). LabVAD-Maquete Controlada por Arduino para Robótica Educacional. Conferência Internacional sobre Informática na Educação (TISE), Brasília.
Published
2021-04-26
MENDES, André de Souza; DELGADO, Carla Amor Divino Moreira; SCHNEIDER, Daniel Serrão. Railway Model: The Exercise of Computational Thinking through Open Access Educational Robotics. In: NEW IDEAS LAB - BRAZILIAN SYMPOSIUM ON COMPUTING EDUCATION (EDUCOMP), 1. , 2021, On-line. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2021 . p. 49-49. ISSN 3086-0741. DOI: https://doi.org/10.5753/educomp_estendido.2021.14870.