A proposal for multidimensional assessment of programming learning in Professional Training

Abstract


Given the difficulties of students in programming learning and the covid-19 pandemic, there is a need to perform diagnostic evaluations in practical programming activities. Through an automatic code analysis it is possible to identify the skills and difficulties encountered by students. In the proposed multidimensional diagnostic evaluation, we will add, in addition to the automatic analysis of the code, contributions based on psychometrics. This research intends to develop a didactic evaluation guide for the use of teachers, capable of qualifying students, pointing out contributions of a multidimensional analysis in programming disciplines from the perspective of Professional and Technological Education (PTE), under the conception of integral and omnilateral professional training.
Keywords: Diagnostic evaluation, multidimensional, psychometry

References

Gaudêncio Frigotto, Maria Ciavatta, Marise Ramos, Eliza Batolozzi Ferreira, Sandra Garcia and Vera Corrêa. 2005. Ensino médio integrado: concepção e contradições. In Ensino médio integrado: concepção e contradições (pp. 175-175).

Xinyu Fu, Atsushi Shimada, Hiroaki Ogata, Yuta Taniguchi and Daiki Suehiro. 2017, March. Real-time learning analytics for c programming language courses. In Proceedings of the Seventh International Learning Analytics & Knowledge Conference (pp. 280-288).

Carlos Cipriano Luckesi. 2015. Avaliação da aprendizagem–componente do ato pedagógico. 5ª impressão.

Adler Neves, Márcia Oliveira and Mônica Lopes. 2018, October. Sistema de Representação 3D de Perfis para Análise Temporal da Aprendizagem de Programação e Composição de Rubricas. In Brazilian Symposium on Computers in Education (Simpósio Brasileiro de Informática na Educação-SBIE) (Vol. 29, No. 1, p. 1573).

Mario Alighiero Manacorda. 2011. Marx e a formação do homem. Revista HISTEDBR On-Line, 11(41e), 6-15.

Márcia Gonçalves de Oliveira. 2013. Núcleos de avaliações diagnóstica e formativa para regulação da aprendizagem de programação (Doctoral dissertation, Tese de doutorado, Universidade Federal do Espírito Santo).

Luiz Pasquali. 2017. Psicometria: teoria dos testes na psicologia e na educação. Editora Vozes Limitada.

Philippe Perrenoud. 1999. Avaliação: da excelência à regulação das aprendizagens-entre duas lógicas. In Avaliação: da excelência à regulação das aprendizagens-entre duas lógicas (pp. 183-183).

André Luís Alice Raabe, Ismar Frango, Luis Ribeiro, LZ Granville. Referenciais de formação em computação: Educação básica. Sociedade Brasileira de Computação, 2017.

Demerval Saviani. 2018. Escola e democracia. Autores associados.

Eloi Martins Senhoras. 2020. Coronavírus e educação: análise dos impactos assimétricos. Boletim de Conjuntura (BOCA), 2(5), 128-136.
Published
2022-04-24
SCARPATI, Evandro das Virgens; OLIVEIRA, Márcia Gonçalves de. A proposal for multidimensional assessment of programming learning in Professional Training. In: NEW IDEAS LAB - BRAZILIAN SYMPOSIUM ON COMPUTING EDUCATION (EDUCOMP), 2. , 2022, Online. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2022 . p. 11-12. DOI: https://doi.org/10.5753/educomp_estendido.2022.19397.