Developing Skills: Coverage of Soft Skills in Information System Curricula

Abstract


This work presents a master's proposal whose main objective is to understand how the development of soft skills (SS) necessary for future Information System (IS) professionals can be done by Higher Education Institutions (HEIs) through competence-based learning. An analysis of the representative curricula of the Bachelor of Information System (BIS) courses will serve to characterize the current scenario, highlighting the practices for the SS development. The study aims to relate the methodologies that best suit the market needs, to elaborate a competence model of SS development that is not linked to a specific course of the BIS and helps teachers and HEIs interested in adding professional development tools. The proposal seeks to integrate concepts usually associated with the Human Resources area with the teaching of Computing in order to expand alternative solutions.

Keywords: Information System, Non-technical skills (soft skills), Skills Acquisition

References

L. Bardin. 1977. Análise de conteúdo. Lisboa: edições 70, 225.

L. F. Capretz. 2014. Bringing the human factor to software engineering. IEEE software 31, 2, 104–104.

A. Cidral, A. Kemczinski, and A. F. Abreu. 2001. A abordagem por competências na especificação do perfil do egresso do Bacharelado em Sistemas de Informação. In Anais do XXI Congresso da Sociedade Brasileira de Computação.

J. P. de Albuquerque, E. P. V. Prado, F. de Souza Coelho, and R. P. Celso. 2014. Educação em sistemas de informação no Brasil: uma análise da abordagem curricular em instituições de ensino superior brasileiras. Revista Brasileira de Informática na Educação 22, 01, 79.

R. S. Dubey and V. Tiwari. 2020. Operationalisation of soft skill attributes and determining the existing gap in novice ICT professionals. International Journal of Information Management 50, 375–386.

A. Fleury and M. T. L. Fleury. 2000. Estratégias empresariais e formação de competências: um quebra-cabeça caleidoscópico da indústria brasileira. Ed. Atlas.

C. França and D. Mellet. 2016. Soft skills required! uma análise da demanda por competências não-técnicas de profissionais para a indústria de software e serviços. Anais do IX Fórum de Educação em Engenharia de Software (FEES 2016).

M. Galster, A. Mitrovic, S. Malinen, and J. Holland. 2022. What Soft Skills Does the Software Industry* Really* Want? An Exploratory Study of Software Positions in New Zealand. In Proceedings of the 16th ACM/IEEE International Symposium on Empirical Software Engineering and Measurement. 272–282.

C. Iriarte and S. Bayona Orè. 2017. Soft skills for IT project success: A systematic literature review. In International Conference on Software Process Improvement. Springer, 147–158.

P. Leidig and H. Salmela. 2020. IS2020 A Competency Model for Undergraduate Programs in Information Systems: The Joint ACM/AIS IS2020 Task Force.

P. M. Leidig and H. Salmela. 2022. The ACM/AIS IS2020 Competency Model for Undergraduate Programs in Information Systems: A Joint ACM/AIS Task Force Report. Communications of the Association for Information Systems 50, 1, 25.

L. Leonard, K. Jones, and G. Lang. 2019. Information System Curriculum versus Employer Needs: A Gap Analysis. Information Systems Education Journal 17, 5.

D. López Álvarez. 2021. El futuro de los planes de estudios en Ingeniería Informática: Una visión (muy) personal. In Actas de las XXVII Jornadas sobre la Enseñanza Universitaria de la Informática: València, 07-08 Julio 2021. Asociación de Enseñantes Universitarios de la Informática (AENUI), 1–20.

D. Oguz and K. Oguz. 2019. Perspectives on the gap between the software industry and the software engineering education. IEEE Access 7, 117527–117543.

N. Pedrosa and L. F. da Silva. 2019. A Importância Dos Soft Skills Nas Descrições Das Vagas De Gerente De Projetos De Ti. Revista Alcance 26, 1.

E. C. Ricardo. 2010. Discussão acerca do ensino por competências: problemas e alternativas. Cadernos de pesquisa 40, 605–628.

J. G. Sacristán. 2000. O Currículo-: Uma Reflexão sobre a Prática. Penso Editora.

P. Wazlawick and J. F. da Silva. 2021. Conexões entre formação empreendedora e soft skills em egressos do Bacharelado em Sistemas de Informação da AMF. Uma Nova Pedagogia para a Sociedade Futura, 277–296.

R. K. Yin. 2015. Estudo de Caso-: Planejamento e métodos. Bookman editora.

A. F. Zorzo, D. Nunes, E. Matos, I. Steinmacher, R. M. de Araujo, R. Correia, and S. Martins. 2017. Referenciais de Formação para os Cursos de Graduação em Computação. Sociedade Brasileira de Computação (SBC).
Published
2023-04-24
ROMEIRO, Bruna Oliveira; BARBOSA, Ellen Francine. Developing Skills: Coverage of Soft Skills in Information System Curricula. In: WORKSHOP ON THESES AND DISSERTATIONS IN COMPUTING EDUCATION - MASTER'S - BRAZILIAN SYMPOSIUM ON COMPUTING EDUCATION (EDUCOMP), 3. , 2023, Evento Online. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2023 . p. 42-43. ISSN 3086-0741. DOI: https://doi.org/10.5753/educomp_estendido.2023.229108.