Computational Thinking and Mathematical Modeling from the Perspective of Meaningful Learning: An Extended Summary
Abstract
This extended summary presents the thesis defended in the Postgraduate Program in Science and Mathematics Education (PPGECEM) at the Western Paraná State University (Unioeste), Cascavel Campus. It is multi-methodological research developed based on narrative and systematic literature reviews, theoretical paper, and field research in primary education, with data production and analysis from a grounded theory perspective. The results make it clear that a pedagogical practice based on the principles of Meaningful Learning contributes to the development of Thinking Computational and that this, in turn, can be a further promoter of Meaningful Learning, in a dialectical process of contribution, with Mathematical Modeling providing a methodological approach to guidance, as it allows the mobilization of the skill of Abstraction during practice.
References
Mutti, G. S. L. & Klüber, T. E. (2018). Formato Multipaper nos Programas de Pós-Graduação Stricto Sensu Brasileiros das Áreas de Educação e Ensino: um panorama. In: Seminário Internacional de Pesquisas e Estudos Qualitativos. Anais. Disponível em: [link]. Acesso em: 16 abr. 2024.
Kaminski, M. R., Klüber, T. E., & Boscarioli, C. (2021). Pensamento Computacional na Educação Básica: Reflexões a partir do Histórico da Informática na Educação Brasileira. Revista Brasileira De Informática Na Educação, 29, 604–633. DOI: 10.5753/rbie.2021.29.0.604.
Papert, S. (1980). Mindstorms: Children, Computers and Powerful Ideas. New York: Basic Books, 238 p.
Charmaz, K. (2009). A construção da teoria fundamentada: um guia prático para análise qualitativa. Tradução de Joice Elias Costa. Porto Alegre: Artmed, 2009. 265 p.
Burak, D. & Aragão, R. M. R. A Modelagem Matemática e as relações com a Aprendizagem Significativa. Curitiba: CRV, 2012. 129 p.
Ausubel, D. P. Aquisição e Retenção de Conhecimentos: uma perspectiva cognitiva. Lisboa: Paralelo, 2003. Tradução: Lígia Teopisto.
