Computer teacher training as area of knowledge and praxis in educational research
Abstract
Computer teacher training integrates interdisciplinary knowledge from different social and computing areas, with career entry and teaching professional development being an open space for research in the academic and professional context of teaching and school work. The proposal to delimit the object of knowledge Computer Teacher Training as area of knowledge is justified because this object is not classified in the areas or subareas of the Table of the National Council for Scientific and Technological Development (CNPq), which makes difficult the public promotion and the interest in research in this area. Furthermore, it is necessary to expand the concept of Computer teacher training beyond a utilitarian vision of skills and knowledge essentially built on the application of computational methods in a school context to overcome dichotomies between historically constructed conceptions of specific and pedagogical areas; theoretical and practical training; of curricula and subjects; teaching, research and extension; the local and global context; of culture and society; diversity and inclusion; economy and sustainability; the evaluation of educational systems and policies in a disruptive society undergoing permanent transformation. An epistemic approach to the area of Computer Teacher Training should organize the knowledge bases of national educational research in computer teacher training for all LDB educational modalities. It is expected to strengthen research to build scientific evidence in the area of Computing Education and in the area of Computer Teacher Training in the context of basic and higher education in the country.
Keywords:
Computer teacher training, epistemology, computer education
References
Rubens Alves (1981). Filosofia da ciência. Editora Brasiliense, São Paulo.
Roberta Gondim Britto e Andréia Maria Pereira de Oliveira (2021). Desenvolvimento profissional de professores de computação: uma análise das práticas docentes. Revista Contexto & Educação 36, 114 (July 2021), 201–223. Number: 114.
CNE - Conselho Nacional de Educação (2024). Parecer CNE/CP N. 4/2024: Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação Inicial em Nível Superior de Profissional de Magistério da Educação Escolar Básica (cursos de licenciatura, de formação pedagógica para graduados não licenciados e de segunda licenciatura).
José Henrique de Faria (2022). Introdução à Epistemologia: Dimensões do ato Epistemológico. Paco Editorial, Jundiaí - SP
Luiz Fernando de Paiva, Pietro Bompet, Emilayne Feitosa Corlett, Ecivaldo Matos, and Anna Schwarzelmuller (2017). A formação, o trabalho e a identidade profissional do Professor de Computação: um mapeamento sobre a Licenciatura em Computação. Anais do Workshop do Congresso Brasileiro de Informática na Educação 6, 1 (Oct. 2017), 893. Number: 1
Andre Raabe, Avelino Francisco Zorzo, e Paulo Blikstein (2020). Computação na Educação Básica. Penso, Porto Alegre.
Tomaz Tadeu da Silva (2003). Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. 2a. ed., Autêntica, Belo Horizonte.
Roberta Gondim Britto e Andréia Maria Pereira de Oliveira (2021). Desenvolvimento profissional de professores de computação: uma análise das práticas docentes. Revista Contexto & Educação 36, 114 (July 2021), 201–223. Number: 114.
CNE - Conselho Nacional de Educação (2024). Parecer CNE/CP N. 4/2024: Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação Inicial em Nível Superior de Profissional de Magistério da Educação Escolar Básica (cursos de licenciatura, de formação pedagógica para graduados não licenciados e de segunda licenciatura).
José Henrique de Faria (2022). Introdução à Epistemologia: Dimensões do ato Epistemológico. Paco Editorial, Jundiaí - SP
Luiz Fernando de Paiva, Pietro Bompet, Emilayne Feitosa Corlett, Ecivaldo Matos, and Anna Schwarzelmuller (2017). A formação, o trabalho e a identidade profissional do Professor de Computação: um mapeamento sobre a Licenciatura em Computação. Anais do Workshop do Congresso Brasileiro de Informática na Educação 6, 1 (Oct. 2017), 893. Number: 1
Andre Raabe, Avelino Francisco Zorzo, e Paulo Blikstein (2020). Computação na Educação Básica. Penso, Porto Alegre.
Tomaz Tadeu da Silva (2003). Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. 2a. ed., Autêntica, Belo Horizonte.
Published
2024-04-22
How to Cite
BRANDÃO, Maria de Fátima Ramos; FERNANDES, Jorge Henrique Cabral; ISHIKAWA, Edison.
Computer teacher training as area of knowledge and praxis in educational research. In: THEMATIC PANELS - BRAZILIAN SYMPOSIUM ON COMPUTING EDUCATION (EDUCOMP), 4. , 2024, Evento Online.
Anais [...].
Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação,
2024
.
p. 67-68.
ISSN 3086-0741.
DOI: https://doi.org/10.5753/educomp_estendido.2024.239163.
